به گزارش خوزپرس از اهواز،  محمد خانچی یکشنبه در نشست کارگروه سفرهای نوروزی در سالن جلسات استانداری اظهارکرد: نوروز امسال هم بهار طبیعت است و هم بهار قرآن، رویدادی که برای اولین بار آن را تجربه می کنیم لذا ضرورت دارد مجموعه کارهای فرهنگی، اقدامات و برنامه‌های اجرایی متناسب با شان و منزلت ماه مبارک رمضان در ایام نوروز برای مردم و میهمان در نظر گرفته شود.

وی افزود: تمام زحمات یک ساله دستگاه‌های اجرایی در این چند روزی که میزبان مهمانان نوروزی هستیم نشان داده می شود لذا همه دستگاه‌های اجرایی، امدادی، بهداشتی، خدمات رسان برای ارایه خدمات به مسافران آمادگی کامل داشته باشند.

خانچی با اشاره به این که با همت مجموعه ستاد راهیان نور استان از پیک اصلی سفر راهیان نور به خوبی عبور کردیم بیان کرد: آمار قابل ملاحظه ‌ای از زائران استان‌های مختلف به خوزستان ثبت شد و افتخار این رو داشتیم که بدون حادثه این ایام را سپری کنیم و این جای تقدیر و قدردانی دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان با بیان این که مردم خوزستان از گذشته‌ به مهمان نوازی مشهور بودند افزود: اقدامات در زمینه خدمات سفر باید به گونه ای باشد که از مبادی ورودی تا خروجی استان گردشگران با مشکلی مواجه نشوندو بتوانند بیشترین بهره را از سفر به خوزستان ببرند.

وی ادامه داد: موضوع بارندگی در روزهای پیش رو شرایط را برای ارایه خدمت و مهمان نوازی در ایام سخت می کند لذا دستگاه‌های اجرایی با آمادگی کامل و در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی این موضوع را در اولویت برنامه های خود قرار دهند و از این نظر عملکرد ضعیفی نداشته باشیم.

خانچی با بیان این که زیباسازی و ساماندهی ورودی شهرها بسیار با اهمیت است گفت: موضوع نظافت و بهداشت در مبادی ورودی شهرها و روستاهای گردشگری ،حاشیه جاده‌ها و مجتمع‌های خدماتی بین راهی برای استقبال از گردشگران نوروزی رعایت شود.

وی ادامه داد: با شروع طرح نوروزی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای تمامی نقاطی که گروه‌های امدادی، پلیس راهنمایی و رانندگی، دهیاری ها و .. قرار است در مسیر سفر نوروزی توقف کنند به همه دستگاه ها اطلاع رسانی شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به درخواست از مقام قضایی استان بیان کرد: با خودروهایی که در ایام نوروز رفتار خطرناک انجام می دهند و قوانین راهنمایی و رانندگی رارعایت نمی کنند دستور توقف تا پایان نوروز صادر شود و این امر می تواند در کاهش حوادث در ایام نوروز بسیار تاثیر گذار باشد.

وی ادامه داد: سال گذشته آمار سفر به خوزستان در نوروز افزایش داشت و در حوزه حوادث رانندگی نیز شاهد آمار کمتری بودیم لذا انتظار داریم امسال نیز با هماهنگی‌های لازم در ایام نوروز این اتفاق رقم بخورد.

خانچی با اشاره به این که مدارس علاوه بر اسکان مسافر نوروزی دو منظوره آماده شوند گفت: در شهرها و روستاها با توجه به بحث بارندگی برای اسکان اضطراری ظرفیت جدیدی پیش بینی شود که مشکلی برای مهمان نوروزی ایجاد نشود.

وی بر رعایت بهداشت و حفظ سلامت مسافرین نوروزی تاکید کرد و گفت: اداره بهداشت و اداره استاندارد باید در تمامی مراکز تغذیه کار نظارت و پایش را در ایام نوروز انجام دهند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان با بیان این که سال گذشته در بحث حوادث رودخانه ای آمار فوتی نداشتیم افزود: تلاش می کنیم امسال نیزبا هماهنگی و نظارت دستگاه های مربوطه این اتفاق بیافتد.

وی افزود: تفریحات مربوط به قایق سواری نیز با داشتن جلیقه نجات و نقاط مشخص شده برای مسافران نوروزی و با حضور گروه‌های امداد، اورژانس، و غریق نجات باشد.

خانچی گفت: از تردد مسافر با قایق در شب جلوگیری شود،همچنین بعضی روستای همجوار رودخانه از فرصت نوروز برای تفریح استفاده می کنند که بسیار خطرناک است لذا فرمانداران و بخشداران این امر را نظارت کنند که مشکلی پیش نیاید.

وی تاکید کرد: دستگاه‌های اجرایی جلسات کمیته‌های سفر را دراین ایام با جدیت پیگیری کنند و آمار اطلاعات و اقدامات به صورت روزانه به دبیرخانه ستاد سفر در خوزستان منعکس شود که این امر عملکرد استان را در ایام نوروز نشان می دهد.

در این نشست نمایندگان دستگاه های مختلف اجرایی ضمن اعلام آمادگی برای ارایه خدمات به گردشگران در نوروز به گزارش عملکرد و تشریح برنامه های خود در ایام نوروز پرداختند.

منبع: ایرنا