به گزارش خوزپرس به نقل از ایرنا، عبداله افرازه‌شهاوند در کرسی آزاد اندیشی با موضوع خوزستان و رسانه در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اظهار کرد: اگر تخلفی از فرمانداران یا بخشداران برای بنده محرز شود و به اقناع برسم به عنوان مسئول ستاد انتخابات در استان خوزستان قول می‌دهم با فرد متخلف برخورد قانونی صورت گیرد.

وی در تکمیل سخنان خود افزود: اگر فرماندار تخلف کند با توجه به زمان بر بودن روند عزل، فرماندار معین انتخاب می‌شود و اگر بخشداری تخلف کند بلافاصله فرایند عزل انجام می‌شود.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان همچنین به تغییر برخی بخشداران طی روزهای آینده خبر داد و افزود: برخی از این تغییرات می‌تواند به دلیل تخلف انتخاباتی باشد ولی علت تغییر همه این بخشداران تخلف نیست.

تشکیل شورای حل اختلاف رسانه در اداره کل ارشاد خوزستان

وی در ادامه از تشکیل شورای حل اختلاف رسانه در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان خبر داد و گفت: این شورا به منظور پیشگیری از دادگاهی شدن پرونده خبرنگاران استان است تا اگر شکایتی صورت گرفت ابتدا در این شورا حل و فصل شود.

شهاوند با اشاره به حضور خبرنگاران در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و … در استان خوزستان بیان کرد: اهالی رسانه در استان کارنامه خوبی تاکنون از خود بر جای گذاشتند و در حوزه‌های آشکار و پنهان و به ویژه در سختی‌های سیاسی و اجتماعی خوش درخشیدند.

وی با اشاره به غفلت‌هایی که در حوزه فرهنگی صورت گرفته است بیان کرد: ما به وجود کم کاری‌ها آگاه هستیم اما با این همه نباید نسبت به کارهایی که صورت گرفته نیز بی تفاوت بود.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان بر ضرورت ایجاد زیرساخت‌ها در حوزه رسانه و اولویت گذاری راهبردی در رسانه به عنوان دو عامل بسیار مهم اشاره کرد.

سند برش فرهنگی استان آماده می‌شود

وی افزود: تا یک ماه آینده سند برش فرهنگی استان‌ خوزستان که در حوزه تعیین چالش‌ها و اولویت‌های اصلی حوزه فرهنگ است تعیین می‌شود و شورای فرهنگ عمومی استان خوزستان با همکاری دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی و کارگروه‌های فرهنگی و همچنین کمیته‌های تخصصی پنج اولویت مهم استان را در حوزه فرهنگی مشخص کرده است.

شهاوند سبک زندگی ایرانی اسلامی، تضعیف مراجع مذهبی، تضعیف باورهای دینی، تضعیف حجاب و عفاف و ناهنجاری‌های فرهنگی اجتماعی ناشی از حاشیه نشینی را از جمله پنج اولویت مهم حوزه فرهنگی اجتماعی استان خوزستان برشمرد.

 

ضرورت وجود اطلس اجتماعی استان

وی نبود اطلس و بانک اطلاعاتی از مسایل اجتماعی استان را از جمله چالش‌های اساسی خوزستان برشمرد و گفت: ایجاد و تشکیل اطلس اجتماعی یکی از اولویت‌های من است که هم اکنون نیز به صورت علمی و میدانی با بهره‌گیری از اساتید دانشگاه در دست انجام است.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان بر ضرورت پاسخگویی مدیران به رسانه‌ها تاکید کرد و گفت: یکی از مهمترین ترازهای ارزیابی مدیران برای ما پاسخگویی، نقدپذیری ارتباط با رسانه‌ها است و به عقیده من تراز عقلانیت مدیریتی با میزان ارتباط با رسانه محک می‌خورد.

 

نقص ساختار، عامل فساد اداری

وی به وجود نقص در ساختار و سیستم اداری اشاره کرد و آن را عامل ایجاد برخی فسادها برشمرد و گفت: برخی ساختارها در کشور چندین دهه است که تغییر نداشته است و با وجود اینکه دنیا با سرعت در حال تغییر است ، اما ما همچنان با همان ساختارهای قدیمی در حال کار کردن هستیم.

شهاوند بیان کرد: باید متناسب با آسیب‌ها، مسایل و چالش‌ها ساختار تعریف شود در بسیاری از حوزه‌ها هنوز ساختاری تعریف نشده است اگر ساختارها به درستی تعریف شوند و کار سیستمی و شفاف شود، تخلف و فساد نیز کاهش می‌یابد.

 

ایجاد مشوق برای ماندگاری نخبگان در استان

وی به مهاجرت به عنوان یکی از چالش‌های استان اشاره کرد و گفت: مهاجرت از خوزستان بیشتر در حوزه نخبگانی است باید در این زمینه برنامه‌ریزی کنیم تا با ارایه مشوق‌هایی ماندگاری نخبگان در این استان را بیشتر کنیم.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان به وجود دخالت‌هایی در انتصابات استان اشاره کرد و گفت: در انتصابات چربش مسایل اجتماعی و مداخلات بر قانون پررنگ است و مداخله‌گری در انتصابات زیاد است.

وی افزود: مسئولیت اجتماعی صنایع و شرکت‌های استان از جمله ظرفیت‌های سرگردان به شمار می‌رود که بدون برنامه و نظارت درست و سلیقه‌ای هزینه می‌شود در این راستا در شورای راهبری در تلاش هستیم تا این موضوع را ساماندهی کنیم.

شهاوند بر ساماندهی مسئولیت‌های اجتماعی تاکید کرد و گفت: میزان مسئولیت‌های اجتماعی رقم قابل توجهی است که می‌تواند در بخش‌های مختلف استان را از بودجه‌ عمومی تا حدودی بی‌نیاز کند اما شرط لازم برای این امر ساماندهی آن است.

رسانه امین مسئولان

وی گفت: مسئولان باید رسانه را امین خود بدانند اگر این اتفاق نیفتد دیگران روایت‌گر ما می‌شوند و روایت نخست را به دست می‌گیرند. اگر من به عنوان یک مدیر نتوانیم با مردم و رسانه‌ها سخن بگویم و شفاف سازی کنم ‌کسی دیگر روایت خود ارایه می‌دهد و به جامعه تزریق می‌کند که فضای بی اعتمادی ایجاد می‌شود.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان بر ضرورت ارتباط و گفت‌وگو با گروه‌ها، اقشارو حلقه‌های میانی به عنوان یک ظرفیت بسیار مهم اشاره کرد که در شرایط مختلف کشور می‌توانند اثرگذار باشند.

وی ادامه داد: مشکلات زیاد است اما اقدامات خوبی نیز صورت می‌گیرد که ممکن است این اقدامات و خدمات به خوبی بیان نشوند و به گوش مردم نرسند دشمن نیز از این فضای گرگ و میش استفاده می‌کند. نقش رسانه این است که این فضای گرگ و میش را از بین ببرد و خبرهای خوب را منتشر کند تا تلقی نشود هیچ کاری نشده است.

شهاوند با اشاره به رویکرد مدیریت استان نسبت به صنایع استان گفت: سود صنایع مادر، بزرگ و بالا دستی مستقر در استان ملی است اما نتظار می‌رود که سود محلی خود نسبت به استان را به ویژه در حوزه اشتغالزایی و ایجاد صنایع پایین دستی ادا کنند.

وی با اشاره به ممنوعیت احداث هر گونه صنایع بزرگ و بالادستی از سوی استاندار خوزستان بیان کرد: احداث صنایع پایین دستی برای کمک به تولید و افزایش سود محلی در دستور کار قرار دارد.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان بر توجه استاندار نسبت به فعالان حوزه اقتصادی تاکید کرد و گفت: به دستور استاندار روزهای چهارشنبه هر هفته در فرمانداری‌ها به عنوان روزی برای پیگیری مطالبات و مشکلات فعالان اقتصادی اختصاص داده شده است و فرمانداران مکلف شده‌اند هر چهارشنبه نشست‌هایی با فعالان اقتصادی داشته‌ باشند.

 

راه اندازی مدرسه خبر ایرنا

وی به پیگیری راه اندازی دانشکده خبر از طریق دانشگاه علمی کاربردی در استان در صورت امکان خبر داد و گفت: با این حال مدرسه خبر در خبرگزاری ایرنا در دست پیگیری است که ما نیز از این موضوع حمایت می‌کنیم.

شهاوند بیان کرد: رسانه ها در ارایه رهکار برای چالش‌های استان، افزایش امید و اعتماد، مدیریت افکار عمومی و احساسات تاثیر به سزایی دارند.

وی بر تزریق اخبار خوب تاکید کرد و گفت: به رغم مطالبه‌گری که صورت می‌گیرد باید خبرهای خوب، دستاوردهای دولت و خدمات صورت گرفته نیز منتشر و بیان شود.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان بر استفاده از بانوان در مناصب مدیریتی تاکید کرد و افزود: تلاش ما این است تا در سطوح مدیریت میانی از بانوان استفاده شود.

وی به قصورهای صورت گرفته در علوم پزشکی در چند ماه به صورت گذرا اشاره کرد و گفت: کمبودهایی در حوزه بهداشت و درمان وجود دارد که بخشی از این کمبودها به کمبود منابع اعتباری برمی‌گردد اما در خصوص قصوری که در این حوزه وجود داشته است از مسیر قانونی پیگیری آن‌ها هستیم.