به گزارش خوزپرس از اهواز، علی‌اکبر حسینی‌محراب سه‌شنبه شب در آیین روز خبرنگار در تالار شهرک نفت اهواز خطاب به خبرنگاران بر مبارزه با مدیران و جریان‌های گسترش دهنده فساد تاکید کرد و گفت: اگر در این زمینه تذکر داده نشود و کسی سراغ این موضوعات نرود فساد به یک اژده‌های هفت سر تبدیل می‌شود.

وی مدیران دستگاه‌های اجرایی را موظف به پاسخگویی به اصحاب رسانه عنوان کرد و توضیح داد: رسانه‌ها نیز با روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی ارتباط و تعامل بیشتری داشته باشند.

به گفته استاندار خوزستان خبرنگاران از مقام روشنگری و آگاهی بخشی و خدمت به جامعه برخوردارند که نشر مطالبات، دغدغه‌ها، مشکلات جامعه و انعکاس نقاط ضعف و قوت اقدامات از جمله رسالت‌های اصلی آن‌ها به شمار می‌رود.

وی خبرنگاران را آینه و منتقل کننده مسایل و مشکلات دانست و گفت: خبرنگار به دلیل ارتباطات عمیق اجتماعی می‌توانند این مشکلات را در جهت رفع و بهبود وضعیت به مدیران منتقل می‌کنند.

حسینی‌محراب با بیان این که خبر باید به صورت ساده و به دور از ابهام باشد تاکید کرد: در زمینه پیگیری یک موضوع در سطح رسانه باید به صورت همه جانبه و به شکل یک منظومه آن را تحلیل و بررسی کرد در غیر این صورت به بیراهه خواهیم رفت.

وی با اشاره به این که نباید تعریف و تمجید از افراد و مدیران در سطح رسانه به اصل تبدیل شود بیان کرد: ارزش‌گذاری در خبر نباید به اشخاص اختصاص داده شود بلکه باید این ارزش‌گذاری نسبت به اقدامات و رفع دغدغه‌ها باشد.

وی به آفت‌های شهرت در حوزه خبر و رسانه اشاره کرد و گفت: خبرنگاران در این زمینه باید هوشمندانه و زیرکانه عمل کنند چراکه افرادی تلاش می‌کنند از این شهرت جهت مقاصد و مطامع خود سوء استفاده کنند.

استاندار خوزستان ادامه داد: سختی کار خبرنگاران به گونه‌ای است که فردی نمی‌تواند آنگونه که باید و شاید آن را درک و از خبرنگاران قدردانی کند.

وی، نبود وقت کافی به خانواده، فعالیت مستمر شبانه‌روزی، مشکلات معیشتی را بخشی از مشکلات خبرنگاران عنوان کرد و رسیدگی به آن را وظیفه مسئولان دانست.

 

ضرورت راه‌اندازی مجتمع واحد مطبوعاتی در خوزستان

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به این که بیش از ۵۰۰ رسانه مجوز دار در استان در حال فعالیت‌هستند بیان کرد: وجود این میزان رسانه نیاز به مجتمع واحد مطبوعاتی دارد در برخی استان‌ها این اتفاق صورت گرفته است که ضرورت دارد استان خوزستان نیز به این سمت حرکت کنیم.

مجید منادی همچنین در ادامه از تصویب صندوق اعتباری حمایتی برای خبرنگاران استان در آینده نزدیک خبر داد.

وی با بیان اینکه امسال تلاش شد تا برنامه‌ای در شان و جایگاه خبرنگاران استان برگزار شود توضیح داد: خبرنگاران استان خوزستان در همه عرصه‌ها و صحنه‌های استان حضور دارند و برگزاری اینگونه آیین‌ها تنها یک خدا قوت و قدردانی از گوشه‌ای از زحمات آن‌ها است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ادامه داد: امروز نیز کرسی آزاد اندیشی برای بهره مندی از نظرات و دغدغه های خبرنگاران برگزار شد که پس از جمع بندی کلیه نظرات خبرنگاران جمع بندی آن تدوین و در اختیار استاندار خوزستان قرار میگیرد.

وی بر تاثیر ارایه روایت اول به جامعه و افکار عمومی تاکید کرد و گفت: ارایه روایت اول نیاز به پاسخگویی درست و به موقع مدیران دارد از این رو از مدیران درخواست می‌کنیم به این موضوع توجه ویژه داشته باشند، چرا که در عرصه خبررسانی روایت‌های دست دوم و سوم عمدتا غالب نمی‌شوند و روایت اول تاثیر خود را بر جاکعه می‌گذارد.

منادی تسهیل در دسترسی به آموزش برای رسانه‌ها و تسهیل در نظارت را از جمله مزیت‌های مجتمع واحد مطبوعاتی عنوان کرد.