به گزارش خوزپرس از شوشتر، عبدالمجید میرزاپور روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: تاکنون از ۱۰۰ درصد نیاز آبی مزارع نیشکر شرکت کشت و صنعت کارون تنها ۵۷ درصد آن تامین شده و بیش از ۱۸ هزار هکتار مزارع نیشکر این شرکت با کمبود ۴۳ درصدی نیاز آبی مواجه هستند.
وی اظهار داشت: در صورتیکه موضوع کاهش سهمیه آب از قبل اطلاع رسانی می شد امکان کاهش خسارت به مزارع نیشکر وجود داشت چرا که با برنامه ریزی و مدیریت مصرف آب امکان به حداقل رساندن خسارت به مزارع نیشکر در شرکت کارون شوشتر و دیگر شرکت های کشت و صنعت نیشکر منطقه وجود داشت.
مدیر عامل شرکت کشت و صنعت کارون با اشاره به تولید سالانه ۱۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان خوزستان بیان داشت: از این میزان هشت میلیون تن نیشکر می باشد که انتظار می رود حداقل نیاز آبی این مزارع تامین شود.
وی با بیان اینکه با کاهش ۳۰ درصدی سهمیه آب مزارع نیشکر با برنامه ریزی و مدیریت مصرف می توان همان میزان نیشکر را تولید کرد گفت: دست یابی به این میزان تولید نیشکر مستلزم اطلاع رسانی قبلی بوده تا بتوان برای مدیریت مصرف آب مزارع نیشکر برنامه ریزی کرد.
میرزاپور سطح زیر کشت مزارع نیشکر این شرکت را ۱۸ هزار و ۸۴۹هکتار اعلام کرد و بیان داشت: بخشی از این مزارع تاکنون به دلیل کم آبی تا حدود ۱۰ درصد دچار خسارت شده اند.
وی افزود: با وجود شرایط خشکسالی و کاهش ۴۳ درصدی سهمیه آب مزارع نیشکر کارون تلاش می شود تا میزان تولید شکر این شرکت در بهره برداری ۹۷-۹۸ نسبت به تولید امسال کاهش چندانی نداشته باشد.
مدیرعامل کشت و صنعت کارون در ادامه با اشاره به هدفگذاری صورت گرفته برای رسیدن به ظرفیت اسمی ۲۰۰ هزار تن تولید شکر گفت: با تولید ۱۸۳ هزار تن شکر زرد در تولید امسال (۹۶-۹۷ ) این کارخانه به ۹۲ درصد ظرفیت اسمی دست یافته است اما این شرکت توان تولید شکر بالاتر از ظرفیت اسمی را نیز دارد که در این راستا برنامه ریزی لازم صورت گرفته است.
وی در خصوص طرح در دست اجرا در این شرکت برای افزایش میزان قند نیشکر از ۹۲ درصد کنونی به ۹۴ و ۹۶ درصد نیز گفت: این طرح با مشارکت کارشناسان برزیلی با سرمایه گذاری ۲ میلیون دلاری در دست بررسی و اجراست که سرمایه گذاری صورت گرفته در همان سال نخست بهره برداری جبران می شود.
میرزاپور همچنین در خصوص سود و زیان شرکت کشت و صنعت کارون بیان داشت: اینکه بعضا گفته می شود این شرکت زیاد ده است قبول داریم اما این زیان ناشی از بدهی سالهای گذشته و بعضا بهره بانکی است ضمن اینکه شرکت کشت و صنعت کارون در ۲ سال اخیر به سود دهی رسیده به طوریکه سود عملیات این شرکت در سال ۹۶-۹۵ بالغ بر ۱۸۰ میلیارد ریال بوده و در سال ۹۷-۹۶ نزدیک به ۵۰۰ میلیارد ریال بوده است.