به گزارش خوزپرس، “محسن صالحی” بعد از ظهر امروز ۱۶ آبان ماه در جلسه شورای مدیریت بحران استان کرمان با بیان اینکه پدیده «ال نینو» یکی از قدرتمندترین چرخه‌های آب و هوایی است که موجب ناهنجاری‌هایی در آب و هوای دنیا می‌شود اظهار کرد: این پدیده به صورت مستقیم تاثیر بر آب و هوای ایران ندارد بلکه آثار آن یک سال بعد تاثیرگذار خواهد بود و وزارت نیرو و سازمان مدیریت بحران در سال جاری در زمینه پدیده ال نینیو هشدار داده‌اند که سازمان هواشناسی نظری داد که تضاد ظاهری داشت.

صالحی تصریح کرد: وزارت نیرو می گوید ناهنجاری‌هایی در پدیده های آب و هوایی خواهیم داشت که شاید بارندگی‌ها را در چند روز خاص داشته باشیم اما هواشناسی می‌گوید میانگین بارندگی را در روزهای مختلف خواهیم داشت.

وی با اشاره به ارائه توصیه‌های لازم به دستگاه‌های اجرایی درباره این بارندگی‌ها بیان کرد: پاکسازی معابر، زیرگذر، جاده‌ها و پل‌ها، ذخیره کردن شن و نمک در گردنه‌های برف گیر، تعمیر و راه‌اندازی ماشین آلات سنگین، هماهنگی لازم با بخش خصوصی برای استفاده از امکانات و تجهیزات ماشین آلات سنگین، پیش بینی لازم برنامه تعمیرات سالانه، لوازم موردنیاز و تعویض کابل های فرسوده از جمله اقداماتی است که باید توسط دستگاه‌های اجرایی انجام شود.

مدیر کل ستاد بحران و حوادث غیرمترقبه استانداری کرمان گفت: افزایش آمادگی در رابطه با پیش بینی و اعلام هشدار به موقع به مبادی ذیربط، تقویت انبارهای امدادی، ساماندهی و تجهیز مراکز اسکان اضطراری، ارتقای سطح آمادگی مراکز امدادی، اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم در زمینه تامین انرژی در صنایع بزرگ و کوچک، آمادگی برای تامین کالاهای استراتژیک در استان و ذخیره سازی مواد غذایی و سوختی برای روستائیان و عشایر از دیگر اقداماتی است که باید توسط دستگاه ها صورت پذیرد.

وی افزود: توجه به رعایت نکات ایمنی مهم در زمان چرای دام توسط دامداران بسیار مهم است و نباید در مسیرها حضور نداشته باشند و این مسئله همواره هشدار داده شده است.

صالحی اظهار کرد: فاصله گرفتن از مسیرها و سایر مکان‌های در خطر سیلاب توسط عشایر، دامداران و روستائیان، هشدار به گلخانه‌داران برای ذخیره سوخت و استفاده در زمان لازم، پاکسازی پل‌های راه آهن و آمادگی لازم بری گذر از شرایط احتمالی ایجاد شده، مجهز کردن واحدهای مسکونی به سیستم گرمایش پشتیبان، ذخیره سازی سوخت مایع کافی در نیروگاه‌ها، پیش بینی همکاری نیروهای مسلح به ویژه در بخش حمل و نقل نیز از دیگر اقداماتی است که باید توسط دستگاه های اجرایی انجام شود.

وی تصریح کرد: ۲۱ و ۲۲ آبان ماه جاری بزرگ ترین مانور امداد و نجات غیرنظامی کشور با مشارکت استان های کرمان و سیستان و بلوچستان در شهرستان جیرفت برگزار خواهد شد که باید دستگاه های مربوطه در این زمینه همکاری داشته باشند.

مدیرکل حوادث غیرمترقبه استانداری کرمان در پایان با اشاره به نواقص و کاستی‌ها در حوزه های مختلف شرکت های گاز، آب، برق، اورژانس ۱۱۵ و … از دستگاه های متولی خواست مشکلات را رفع کنند.

صالحی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به قریب الوقوع بودن سفر رییس جمهور به استان کرمان، دستگاه های اجرایی طرح های خود را به صورت اضطراری به ما ارائه بدهند.