به گزارش خوزپرس از اهواز، فرهاد صفدری با اشاره به اینکه یکی از اقداماتی که در هفته ملی دخانیات داشته ایم تشکیل کمیته استانی کنترل دخانیات بوده است، اظهار کرد: این کمیته با حضور دستگاه های مرتبط به گونه ای نقشی در بحث کنترل هم در سطح پارک ها و فضای سبز شهری و هم در سطح قهوه خانه ها، سفره خانه ها و اماکن مسقف دارند.
وی افزود: خروجی این جلسه تسریع کار به شهر ها با محوریت فرمانداری ها، در حوزه پارک ها و فضای های سبز شهری با محوریت شهرداری ها و در حوزه قهوه خانه ها، سفره خانه ها و رستوران ها با محوریت اصناف و اماکن نیروی انتظامی در خصوص برخورد با عرضه قلیان در اماکن عمومی است .
مدیر سلامت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت استان  خوزستان در ادامه با بیان اینکه به استناد به بند۸ ماده یک آیین نامه اجرایی قانون جامع کنترل  مبارزه ملی با دخانیات که از سال ۸۵ مصوب شد عنوان کرد: از سال ۸۵ ما قانون برای دخانیات داریم و طبق ماده ۸، یک آیین نامه اجرایی این قانون که اماکن عمومی را تعریف می کند همچنین به استناد ماده ۷ و ۸ آیین نامه اجرایی عرضه و استعمال مواد دخانیات در اماکن مشروح این بند یعنی اماکن عمومی در واقع خلف قانون است.
صفدری گفت: این اماکن شامل رستوران ها، سفره خانه ها، قهوه خانه ها، چای خانه ها، مجامع جلسات و کنفرانس ها، وسایط نقلی عمومی بلاخص پارک ها وفضاهای سبز شهری می باشد.
وی ادامه داد: به استناد ماده های ۷ و ۸ آیین نامه اجرایی متولی کنترل دخانیات در اماکن عمومی یعنی در بحث پارک ها و فضاهای سبز شهری نیز شهرداری مکلف به کنترل دخانیات می باشد.
مدیر سلامت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت استان  خوزستان با بیان اینکه یکی از مصوبات محوری با توجه به اینکه در فصل تعطیلی مدارس و دانشگاه ها هستیم، گفت: در واقعا قشر بالنده و پویا جامعه  اکنون در فراغت از تحصیل خودشان به سر می برند وبسیار مهم است که زمینه گرایش به دخانیات در سطح اماکن عمومی به شکل تشدیدی یافته ای کنترل شود.
صفدری تاکید کرد: یکی از مصوبات محوری در جلسه استانی دخانیات و به طبع آن در کمیته های شهرستانی بحث کنترل دخانیات در سطح پارک و فضاهای سبز شهری است و این در دستورکار کمیته های استانی وشهرستانی قرار گرفته است.
وی بااشاره به اینکه یکی از نکات بسیار مهمی این است که متوالیان امر رعایت کنند و در صورتی که بازرسان بهداشت محیط ما با موارد متخلف قانون مواجع شود اقدام به پلمب محل می کنند گفت: همکاری اماکن و نیروی انتظامی بحث عرضه قلیان ها و دخانیات در رستوران ها، چای خانه های و سفره خانه ها است بلاخص در ساعت پایان شب و در زمانی که مراجعه مردم به این اماکن بیشتر است.
مدیر سلامت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت استان  خوزستان اضافه کرد: بحث نظارت بر عرضه قلیان و دخانیات در رستوران ها، سفره خانه ها به صورت تشدیدیافته و ویژه در دستورکار شبانه بارزسان بازرسی بهداشت محیط مرکز بهداشت قرار دارد و در صورت مواجع با موارد تخلف برخورد قانونی انجام می شود.
صفدری با اشاره به اینکه در کنار بحث نظارت و بازرسی، بحث ارائه خدمات ومشاوره ای درمان ترک دخانیات در مراکز بهداشت در دست اجرا است گفت: ارائه خدمات مشاوره ای و در مانی ترک دخانیات در مراکز بهداشت در دست اجرا است این خدمات در حال حاضر در قالب مرکز ترک دخانیات که در مراکز بهداشت شهرستان ها یک مرکز تحت عنوان مرکز ترک دخانیات تعریف، که یک پزشک آموزش دیده و کادر روانشناس تعریف شده دارد و افرادی که تمایل به ترک دخانیات باشد و از ترک دخانیات جان به لب شده به نوعی میتواند به مرکز بهداشت شهرستان ها در تمام شهرستان ها تحت پوشش و ترک دخانیات را دریافت کنند.
وی افزود: در حال حاضر ۱۶ مرکز فعال در شهرستان های استان خوزستان در بحث ترک دخانیات در حال فعالیت هستند که اگر شهرستانهایی مرکز ترک دخانیات نداشته اند به مراکز بهداشت مجاورعودت می دهد و افراد می توانند از مراکز ترک دخانیات در راستای دریافت خدمات مشاوره ای و دارویی استفاده کنند.
مدیر سلامت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت استان  خوزستان از ارائه خدمات ترک دخانیات و مشاوره ی در قالب بسته خدمات نظام نوین سلامت خبر داد و بیان کرد: این بسته به اصطلاح مشخصا یک بسته خدمات ایران پن که این دواقع بسته خدمات غیر واگیر است، که در این قالب تمام مراکز بهداشت درمانی می توانند خدمت مشاوره ای و ترک دخانیات با توجه به حضور پزشک و روانشناس در واقع ارائه کنند در حال حاضر می توانند به مراکز بهداشت مراجعه کنند و در مراکز ترک دخانیات به صورت متمرکز و کانونی خدمت قابل ارائه و در حال ارائه است.
صفدری با بیان اینکه در سال گذشته بالغ بر ۱۸ هزار قلیان در سطح پارک ها و قهوه خانه جمع آوری شده است اظهار کرد: با حضور مسئولان استانی و همکاری شهرداری و اماکن انتظامی آن ها را امحا کردیم.
وی اضافه کرد: متاسفانه این قلیان ها جایگزین می شوند و حداقل هزینه فرد دوباره این کار پررونق و پردرآمد را دوباره راه اندازی می کنند.
مدیر سلامت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت استان  خوزستان همچنین از برتری دانشگاه علوم پزشکی در بین ۱۰ دانشگاه برتر ایران در ارتباط با کنترل دخانیات و استان پیشرو در بحث کنترل دخانیات معرفی شده است.