نائب رئیس انجمن شرکت های عمرانی خوزستان گفت: حدود ۳۰ درصد از پروژه های عمرانی خوزستان به شرکت های غیربومی واگذار می شود.

به گزارش خبرنگار خوزپرس، شعبان آزادی در نشست خبری با اصحاب رسانه که ظهر سه شنبه در محل انجمن شرکت های عمرانی استان خوزستان برگزار شد، با اشاره به اینکه به صورت میانگین ۳۰ درصد از پروژه های عمرانی خوزستان به شرکت های غیربومی واگذار می شود؛ اظهار کرد: با وجود اینکه سه هزار شرکت عمرانی زیر مجموعه این انجمن هستند که تنها ۵۰۰ شرکت فعال هستند.
وی افزود: انتظار داریم استفاده از پیمانکاران بومی را بیشتر مورد توجه بومی قرار گیرد.
آزادی ادامه داد: این انجمن در سال ۱۳۷۰ در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ثبت رسیده و دارای بیش از سه هزار شرکت عمرانی عضو با هیئت مدیره هستند که تمام تصمیمات در این هیئت گرفته تا با رابطه داشتن با مسئولان استانی و کشوری مدافع منافع شرکت های عمرانی باشد.
نائب رئیس انجمن شرکت های عمرانی خوزستان گفت: هیئت مدیره انجمن عمرانی با عضویت در شورای فنی استان نظات خود را مطرح می کند و نمایندگان این هئیت نظرات کارشناسانه خود را بیان می کنند.
آزادی همچنین بیان کرد: نماینده گفتگوی بخش دولت و خصوصی هستیم و کلاس هایی در تقویت بعد فنی پیمانکارن به صورت هفتگی و ماهانه برگزار می کند که باعث ارتقای سطح دانش فنی آنها می شود.
*نیمه تمام ماندن پروژه های بدون برنامه ریزی
وی یکی از مشکلات بخش پیمانکاری مشکل اعتباری و رکود پروژه ها است عنوان کرد و اظهار کرد: متأسفانه بیشتر پروژه های استان نیمه تمام رها شده چون دولت قبلی بدون برنامه ریزی پروژه ها را به مناقصه گذاشته اما بحث اعتبارات آن با وجود تلاش های دولت تدبیر مشکلات لاینحل باقی مانده است.
نائب رئیس انجمن شرکت های عمرانی خوزستان تاکید کرد: طبق اصل ۴۴ قانون اساسی توجهی به بخش خصوصی شده اما در خوزستان و در بحث مدیریت شهری به جای کم کردن پیکره دولت بخش دولتی هر سال بزرگتر می شود و با استخدام های بی رویه نه تنها کمکی به بخش خصوصی نمی شود بلکه باعث بوجود اوردن مشکلاتی هم می شود.
آزادی بیان کرد: انتظار داریم تا دولت تدبیر و امید نگاه ویژه ای به خوزستان به ویژه در بخش افزایش اعتبارات این استان داشته باشد.
وی گفت: از مسئولان استانی انتظار می رود که از بکارگیری پیمانکاران غیربومی در استان جلوگیری شود و علی رغم پتانسیل های بسیار عمرانی در این استان و با وجود فعالیت های شرکت های عمرانی را رتبه های بالا، پروژه ها را به شرکت های غیربومی واگذار می کنند که این نمونه بارز عدم حمایت از بخش خصوصی است.
*مهاجرت ۵ هزار نفری خوزستانی ها
نائب رئیس انجمن شرکت های عمرانی خوزستان بااشاره به اینکه ۶۰ درصد منابع نفت و گاز از خوزستان است و به نوعی اقتصاد کشور مدیون خوزستان هست گفت: اما به علت بی توجهی دولت گذشته به استان سالانه پنج هزار نفر از استان مهاجرت می کنند که یکی از دلایل آن رکود و نبود اعتبار در بخش پروژه های عمرانی است ک باعث تعطیلی آنها می شود.
آزادی ادامه داد: علاوه بر اینکه باعث بیکاری افراد در خوزستان می شود، موجب خارج شدن ارزش افزوده در استان هم خواهد شد که کل اقتصاد استان را در نهایت تحت شعاع قرار می دهد.
وی عنوان کرد: متأسفانه در دولت هشتم و نهم همکاری با ما نداشتند ولی خوشبختانه در دولت نهم با روی کار آمدن شریعتی استاندار خوزستان این ارتباطات گسترش پیدا کرد.

نائب رئیس انجمن شرکت های عمرانی خوزستان بیان کرد: استاندار خوزستان در حال حاضر تعامل خوبی با ما دارند و پیشنهاد داشتن مشاور عمرانی از سوی این انجمن برای استانداری در جلسه با استاندار ارائه شده که هنوز هم عملیاتی نشده است.
آزادی اظهار کرد: طی سال های اخیر ورود پیمانکاران بومی به استان افزایش پیدا کرده و این مسئله باعث مهاجرت از این استان هم شده است. شرکت های غیربومی قطعا نیروهای غیربومی را نیز با خود به استان می آورند و موجب بیکاری افراد متخصص در حوزه عمرانی این استان می شوند.
وی در پایان گفت: این شرکت اگر از استانی بیاید آن وقت ۹ درصد ارزش افزوده را به استان خود می دهد ولی در صورتی که اگر این پروژه ها به شرکت های بومی سپرده شود اعتبارمورد نظر برای خود خوزستان هزینه می شود.