به گزارش  خوزپرس از اهواز، اسحاق جهانگیری ظهر پنجشنبه در حاشیه بازدید از کانون ریزگردهای جنوب شرق اهواز اظهار کرد: یکی از مسائلی که به صورت جدی بخشی از کشور به ویژه استان خوزستان را درگیر کرده بحث ریزگردها است که حتی مردم استان های ایلام و لرستان نیز با این مشکل روبرو شده اند.
وی با بیان این که ریزگردها ۲ منشا خارجی و داخلی دارند اظهار کرد: منشأ خارجی ریزگردها از سمت کشورهای عراق و عربستان و سوریه وارد کشور می شوند و حل آنها نیاز به گفتگوهای بین المللی و مذاکرات در سازمان ملل دارد.
جهانگیری تصریح کرد: همچنین مشکلات ریزگردها با منشأ خارجی باید با گفتگوهای دوجانبه با کشورهای منشأ و منبع اصلی ریزگردها حل شود که وزارت امور خارجه و سازمان محیط زیست مشغول انجام این کار و مذاکره هستند.
وی با اشاره به کانون های داخلی ریزگرد در کشور اظهار کرد: این کانون ها به ویژه در سالهای اخیر مردم اهواز و خوزستان را آزار داده است و حتی در برخی مواقع منجر به قطعی آب و برق هم شد.
جهانگیری بیان کرد: دولت به صورت کامل بسیج شد تا منشأ داخل کشور را شناسایی و با روش های علمی آن را متوقف و مبارزه لازم را انجام دهد.
وی افزود: یکی از کارهایی که کمترین ضرر را دارد و هزینه کمتری نسبت به سایر روش ها می خواهد طرح کشت جنگل بود که بیابان ها و کانون هایی که فوق بحرانی و منشأ اصلی است را تحت پوشش قرار می دهد.
وی بیان کرد: در این شرایط جهاد کشاوزی مثل دوران دفاع مقدس درخشید و یک طرح جهادی بسیار خوبی را انجام داد و به صورت شبانه روزی نیز در حال فعالیت است.
معاون اول رییس جمهوری اظهار کرد: تمامی امکانات را برای انجام این طرح بسیج کرده ایم و حتی کانالی از کارون هم در حال حفاری است تا آب موردنیاز را به این دشت ها و مراکز کانون اصلی منتقل کند.
وی با اشاره به مساله درختکاری بیان کرد: ۷۰۰ هزار نهال تاکنون در کانونهای فوق بحرانی ریزگردها در خوزستان غرس شده است که امیدواریم این طرح با کمک مردم سرعت بیشتری بگیرد هرچند مردم روی برخی از اراضی این منطقه مالکیت و ادعا دارند که باید حقوق آنها هم رعایت شود.
وی توضیح داد:مردم باید اطمینان پیدا کنند که دولت نمی خواهد به قیمت حل یک مشکل در مقابل یک مشکل دیگر هم برای آنها ایجاد کند به همین دلیل تمام حق و حقوق قانونی مردم را رعایت می کنیم و امیدوارم بتوانیم بخشی از روستاهایی که در این منطقه قرار گرفتند و از برخی امکانات رفاهی مثل آب آشامیدنی و جاده و یا حتی آب کشاورزی محروم هستندبرخوردار شوند.
وی گفت:ریزگردها بهانه ای شد تا حضور بیشتری در منطقه پیدا کنیم و برای همین می توان مشکلات روستاها را به صورت جدی تری حل کنیم تا مردم ماندگاری بیشتری در این روستا داشته باشند و جوانان کار مناسبی پیدا کنند و این مسئله اولویت دولت است.
جهانگیری اظهار کرد: همزمان با مبارزه با ریزگردها به مسائل و مشکلات مردم هم رسیدگی می کنیم.
معاون اول رئیس جمهوری به همراه وزیران جهاد کشاورزی و صنعت معدن تجارت روز چهارشنبه وارد استان خوزستان شد تا در یک سفر دو روزه چندین طرح مهم اقتصادی را افتتاح نماید.

ایرنا