به گزارش خوزپرس،به نقل از سرویس علمی ایسنا منطقه خراسان، کامرانی در مورد این دستاورد قابل توجه اظهار کرد: این سیستم از یک حسگر نوری ساخته شده که به پیشانی متصل می‌شود و به کمک آن می‌توان ترکیبی از عملکرد نوار مغز و ام‌آرآی را به صورت همزمان، اما بدون استفاده از تجهیزات بزرگ و سنگین به کار گرفت.

وی در مورد سیستم نور فروسرخ و آشکارساز امواج مغزی افزود: در این سیستم از چراغ‌های ال‌ای‌دی با نور فروسرخ و حسگرهای نوری با طول موج بین ۶۵۰ تا ۹۵۰ نانومتر برای نفوذ به مغز استفاده می‌شود.

به کمک این طول موج می‌توان حدود چند سانتیمتر به بافت‌های مغز نفوذ کرد و خون مملو از اکسیژن را از خون بدون اکسیژن تشخیص داد.

دکتر کامرانی ضمن اشاره به موفقیت این سیستم در مراحل آزمایشی، در مورد مزیت‌های این سیستم گفت: به کمک حسگرهای نوری فروسرخ، نیازی به اسکنر‌های بسیار بزرگ و سنگین ام‌آر‌آی احساس نمی‌شود و همچنین سرعت پایین سیستم نوار مغز نیز جبران خواهد شد.

کامرانی معتقد است که می‌توان به کمک این سیستم امواج مغزی را شناسایی کرد و به کمک آن‌ دستورات مغزی را دریافت و پس از ترجمه به رایانه ارسال کرد.

وی در مورد زمان تقریبی فروش تجاری دستگاه نوار مغز نوری گفت: برای ثبت و آزمایش قابلیت‌های سیستم جدید نوار مغز حداقل دو تا سه سال زمان نیاز است.