به گزارش  خوزپرس به نقل از روابط عمومی دادگستری خوزستان، فرهاد افشارنیا در نشست با دادستان های حوزه های قضایی این استان، گفت: آمار وقوع ۱۰ جرم و آسیب اجتماعی اول خوزستان در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال نیز کاهش چمشگیری داشته است.
وی اظهار کرد: در برخی جرائم تا ۴۶ درصد کاهش نیز مشاهده می شود و تنها در جرائم مرتبط با تصادفات رشد چهار درصدی را در این مدت شاهد بوده ایم.
افشارنیا عنوان کرد: باتوجه به نزدیک شدن به زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، اخبار و آمار مربوط به حوزه های قضایی و سایر اتفاقات این حوزه در اسرع وقت به مرکز استان اطلاع رسانی شود تا در صورت لزوم در اختیار رسانه ها قرار گیرد.
رییس کل دادگستری خوزستان همچنین بر تسریع در روند اجرای احکام پرونده های کیفری تاکید کرد و گفت: پرونده های قضایی مسیری طولانی تا صدور احکام طی می کنند و نباید در اجرای احکام صادره تعلل کرد.
افشارنیا تصریح کرد: در قانون جدید آیین دادرسی کیفری نیز بر این مساله تأکید شده است.
وی با تاکید بر ممنوعیت استفاده از شبکه های اجتماعی برای مکاتبات اداری افزود : بخشنامه ها، آیین نامه ها و سایر مکاتبات اداری نباید بر بسترهای الکترونیکی خارج از اتوماسیون اداری و سیستم مدیریت پرونده های قضایی (cms) قرار گیرد.
وی با اشاره به اهمیت نظارت مستمر دادستان ها و معاونان آنان از زندان های حوزه های قضایی مربوطه بیان داشت: سوابق این بازرسی ها و اقدامات صورت گرفته باید به صورت جمع بندی شده به دادسرای مرکز استان اطلاع رسانی شود.
بازدید از مراجع انتظامی، کلانتری ها و واحدهای ابلاغ شهرستان ها، رسیدگی به پرونده های موسوم به مسن و ثبت پرونده ها در سیستم مدیریت پرونده ها از دیگر تأکیدات رئیس کل دادگستری استان خوزستان بود که در این نشست مطرح شد.

*۶۹ هزار پرونده موسوم به مسن
در ادامه این نشست، معاون قضایی رییس کل دادگستری خوزستان، اظهار کرد: هم اکنون ۶۹ هزار و ۷۲۱ پرونده مسن در حوزه های قضایی خوزستان مطرح است که این پرونده ها مربوط به کلیه مراجع قضایی استان است.
حجت الاسلام سیدجواد حسن زاده گفت: رسیدگی به این پرونده ها مورد تاکید رییس قوه قضاییه است که باید هرچه سریعتر تعیین تکلیف شوند.
وی همچنین بر رعایت تناسب قرار صادره با نوع اتهام متهمان تاکید کرد.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان نیز در این نشست، بیان داشت: سیاست دادگستری خوزستان در خصوص ثبت پرونده های قضایی تغییری نکرده است و کلیه پرونده ها باید در بدو ورود به محاکم قضایی ثبت شوند.
عباس حسینی پویا با تاکید بر اهمیت اجرای دادرسی الکترونیکی در دادسرای خوزستان گفت: این روند در شش شعبه از دادسرای مرکز استان به صورت نمونه به اجرا درآمد و نتیجه آن بسیار مطلوب بوده است.
وی ادامه داد: ماهیانه هزینه زیادی بابت ابلاغ اوراق قضایی هزینه می شود که با اجرای دادرسی الکتروینکی نه تنها در این زمینه صرفه جویی صورت می گیرد بلکه از نظر تسریع در رسیدگی ها نیز گامی مثبت در این شعب برداشته می شود.
حسینی پویا از دادستان های حاضر در این نشست خواست تا در این راستا یکی از شعب خود را به عنوان نمونه انتخاب و ضمن اجرای طرح مذکور در آن شعبه، مراتب را به دادسرای مرکز استان اعلام کنند.

* کشف و ضبط محموله روانگردان در اهواز
معاون دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اهواز نیز در ادامه این نشست از کشف و ضبط دو کیلوگرم مواد روان گردان در این شهرستان خبر داد.
علی اصغر صادقی گندمانی گفت: به دنبال دریافت خبری از سوی رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرمانده انتظامی خوزستان مبنی بر ورود محموله مواد روان گردان از استان های کردستان و آذربایجان غربی به شهرستان اهواز، دستور قضایی برای شناسایی و دستگیری متهمان صادر شد.
وی ادامه داد: در بازرسی از خودروهای عبوری و توقیف خودروی مورد نظر، مقدار دو کیلوگرم مواد روان گردان شیشه از این خودرو کشف و ضبط شد.
صادقی گندمانی گفت: در این خصوص یک نفر متهم به هویت م. الف دستگیر و با صدور قرار بازداشت موقت به زندان معرفی شد.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان هندیجان نیز از کشف ۷۴ کیلوگرم مواد مخدر و ۱۳۷۲ قوطی مشروبات الکلی در این شهرستان خبر داد.
ارسلان کریمی گفت: در مهر امسال و طی در عملیات های مختلف، مقادیر زیادی مواد مخدر، مشروبات الکلی و … کشف و ضبط شد.
وی ادامه داد: مقدار ۳۵ کیلوگرم حشیش و ۹ کیلوگرم تریاک از یک خودرو و هندیجان و ۳۰ کیلوگرم تریاک از یک خودرو نیسان دیگر توسط ایست بازرسی هندیجان کشف شد که پرونده آن در حال رسیدگی است.
کریمی گفت: همچنین پلیس آگاهی این شهرستان با هماهنگی این دادسرا موفق به کشف و ضبط ۱۳۷۲ قوطی مشروبات الکلی در هندیجان شد.
وی افزود: یک دستگاه فلزیاب گران قیمت نیز در این مدت توسط گارد انتظامات بندر سجافی کشف شد که پرونده آن نیز در دست رسیدگی است.
کریمی اظهار کرد: شهرستان بندر هندیجان باتوجه به قرار گرفتن در منطقه جغرافیایی ویژه، در معرض وقوع جرائم خاصی نظیر قاچاق کالاهای ممنوعه و مواد مخدر است.
وی گفت: این دادسرا به منظور برقراری نظم و امنیت در شهرستان و نیز پاسداری و صیانت از حقوق شهروندان از هیچ گونه اقدامی دریغ نمی کند و با همکاری مراجع انتظامی و سایر ضابطان دستگاه قضایی، با متخلفان و برهم زنندگان نظم و امنیت شهروندان مقابله می کند.