به گزارش خوزپرس به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت ارتباطات زیرساخت، راه اندازی مرکزهای تبادل ترافیک اطلاعات (NIX ) در داخل کشور، مهمترین و تاثیرگذارترین پروژه پایه ای در شبکه ملی اطلاعات محسوب می شود که به دلیل تبادل و مسیریابی محتوا در داخل کشور، افزایش سرعت اینترنت و کاهش زمان تاخیر در دریافت اطلاعات را به همراه خواهد داشت.
شرکت ارتباطات زیرساخت تاکنون موفق به راه اندازی پنج مرکز تبادل داده ملی درجهت کاهش مسیر انتقال اطلاعات در شبکه، در شهرهای تهران، مشهد، تبریز، شیراز و قم شده است.
قرار است در ادامه اجرای این پروژه ملی، در دهه فجر امسال ٢ مرکز جدید NIX در اهواز و اصفهان به بهره برداری برسد.
راه اندازی مرکزهای تبادل داده در سطح ملی از آن جهت دارای اهمیت است که با وجود این مرکزها در نقاط مختلف کشور، اطلاعات به نزدیکترین مرکز NIX متصل شده و تبادل می شود. این ویژگی به دلیل کاهش مسیر انتقال اطلاعات در شبکه برای کاربران، کاهش تاخیر یا زمان دریافت اطلاعات را به همراه دارد و در نهایت موجب افزایش کیفیت اینترنت کاربران می شود.
شرکت ارتباطات زیرساخت با راه اندازی نقاط تبادل اطلاعات (NIX)، زمینه ایجاد شبکه های تحویل محتوای داخلی ( CDN) را فراهم می کند که این شبکه علاوه بر افزایش سرعت دسترسی کاربران ایرانی، افزایش تولید محتوای بومی را رقم می زند.
شرکت ارتباطات زیرساخت در یکسال گذشته برای کمک به افزایش سهم تولید محتوای داخلی مطابق با اهداف اقتصاد مقاومتی، با کاهش تعرفه پهنای باند برای تولیدکنندگان و خدمت دهندگان محتوا در این بخش، از بالغ بر ۶۴٠ میلیارد تومان درآمد خود چشم پوشی کرده است.
به گزارش ایرنا، مرکز ملی تبادل اطلاعات با هدف انجام تعامل های الکترونیکی بین دستگاهی روز ۲۶ اردیبهشت امسال با حضور وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات، دبیرشورای عالی فضای مجازی و فعالان بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور همزمان با روز جهانی ارتباطات به بهره برداری رسید.
رهبر معظم انقلاب شهریور ۱۳۹۴ هنگام انتصاب اعضای تازه شورای عالی فضای مجازی، تسریع در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات پس از تصویب طرح آن در شورای عالی و نظارت مستمر و موثر مرکز ملی بر مراحل راه اندازی و بهره برداری از آن را به عنوان یکی از مطالبات اصلی از آنان مطرح کردند.
در همین پیوند، هفتم شهریور امسال مراسم افتتاح مرحله نخست شبکه ملی اطلاعات با حضور معاون اول رییس جمهوری، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و دبیر شورای عالی فضای مجازی برگزار و این شبکه به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد.