به گزارش خوزپرس از اهواز، بهنام مریدی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته اهواز به مناسبت فرا رسیدن ‘روز ثبت احوال’ به برنامه های جدید ثبت احوال به منظور رفاه حال شهروندان اشاره کرد و گفت:الکترونیکی شدن اسناد رسمی از سه سال گذشته در کشور و استان خوزستان آغاز شده و تاکنون بیش از هفت میلیون سند هویتی در سامانه الکترونیکی ثبت احوال خوزستان به ثبت رسیده است.
وی افزود:اگرچه جمعیت خوزستان کمتر از این آمار است، بخش عمده ای از این تعداد مربوط به آمار فوتی سال های گذشته تاکنون است.
مدیرکل ثبت احوال استان خوزستان ادامه داد:یکی از اصلی ترین مزایای این سامانه الکترونیکی این است که شهروندان برای صدور شناسنامه دیگر نیازی نیست که به محل تولد خود مراجعه کنند و می توانند در سراسر استان و کشور از این سامانه برای این امر اقدام کنند.
وی بیان کرد:هوشمند سازی کارت ملی از دیگر اقدامات موثر در راستای رفاه حال شهروندان بوده که در خوزستان ماه ها است آغاز شده و تاکنون یک میلیون و ۱۰۰تقاضا برای کارت ملی هوشمند در سامانه مربوطه به ثبت رسیده و بیش از ۶۵۰ هزار کارت ملی هوشمند تحویل شده است.
وی بیان کرد:در خوزستان سه میلیون و ۷۰۰ هزار فرد واجد شرایط برای دریافت کارت ملی هوشمند وجود دارد که باید طی سه سال آینده تمامی این افراد از کارت ملی هوشمند بهره مند شوند و دیگر سایر کارت های اعتباری، گواهینامه را کنار بگذارند.
مریدی تصریح کرد:یکی از دغدغه های شهروندان پرداخت های متفاوت برای دریافت کارت ملی هوشمند است، ولی مبالغی که از سوی دولت اعلام شده مبلغ ۲۰ هزار تومان برای دفاتر پستی و دفاتر پیشخوان و مبلغ ۹ هزار تومان نیز برای سفارش پستی است.
وی گفت:باتوجه به اینکه در این زمینه دستگاه ها به تنهایی جوابگوی کار مردم نیستند، ۳۵ دفترپیشخوان در استان مشغول به کار هستند که از این تعداد ۱۷ دفتر در اهواز مستقر است.
وی افزود:پرداخت مبلغ ۹ هزار تومان در دفاتر پستی به منظور سفارشات پستی و عکس پرسنلی است و این مبلغ در دفاتر پیشخوان یک هزارتومان ارزان تر است.
مریدی ادامه داد:همچنین پیش ثبت نام کارت ملی هوشمند کاملا رایگان است، ولی در برخی از دفاتر مبالغی را از مردم دریافت می کنند که در صورت مشاهده با آن ها نیز برخورد خواهد شد.
وی بیان کرد:شهروندان می توانند برای اطمینان خاطر به سایت ثبت احوال خوزستان و قسمت ثبت نام هوشمند مراجعه کرده و برای ثبت نام اقدام کنند.

منبع: ایرنا