به گزارش خوزپرس، نشست وین ۲ با حضور وزیران خارجه،ایران، لبنان، عراق، روسیه، آمریکا، فرانسه، عربستان، اردن، عمان، ترکیه، مصر، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ،قائم مقام وزیر خارجه چین و نماینده سازمان ملل در امور سوریه در یکی از تاریخی‌ترین و قدیمی‌ترین هتل‌های شهر وین آغاز شد.

حدود دو قرن پیش این هتل توسط یک معمار ایتالیایی ساخته می‌شود و هنوز بعد از سال ها که این کاخ به هتل تبدیل شده است معماری آن بخشی از فضای لوکس و منحصر به فرد است. این هتل از سال‌های ۱۸۶۳ به بعد محل زندگی دوک‌ها و دوشس‌های اتریشی بوده است و از حدود ۱۸۷۳ به بعد به هتل تبدیل شده است. در راهروها و سالن‌های طبقه همکف و لابی که در دو روز گذشته مملو از خبرنگاران، دیپلمات‌ها و ماموران امنیتی هیات‌های سیاسی است، تابلوهایی نصب شده که نشان می‌دهد شخصیت‌های معروف سینمایی و سیاسی زیادی از مایکل جکسون گرفته تا آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در این هتل اقامت داشته‌اند.

این هتل در طی سال‌ها همواره برای برگزاری نشست‌ها و مجامع مهم بین‌المللی نیز مورد توجه بوده است و اکنون “امپریال” بعد از “کوبورگ” دومین هتل بزرگ و تاریخی وین، میزبان یکی دیگر از مذاکرات مهم بین‌المللی است که در آن ایران نقش مهم و کلیدی خواهد داشت.

نشست وین ۲ در ادامه نشست نخست که هفته گذشته در اتریش برگزار شد در حالی برگزار می شود که هم چنان حملات هوایی روسیه به مواضع داعش در سوریه ادامه دارد و مسکو توانسته در یک ماه اخیر پیشرفت قابل توجهی در عقب نشینی داعش از برخی مناطق یا متلاشی کردن مواضع آنها داشته باشد.

مسکو پیش از تصمیم برای همراهی سوریه در مقابله با داعش، مذاکرات سیاسی را با هدف رسیدن به یک راه حل برای پایان دادن به بحرانی خطرناک در منطقه آغاز کرد اما این مذاکرات مثل تمامی مذاکرات قبلی طی چهار سال گذشته به نتیجه نرسید. با این حال روسیه خیلی زود به این نتیجه رسید که راه حل نظامی بدون پیگری مسایل در بعد سیاسی پاسخگو نخواهد بود و به پیچیدگی مساله احتمالا دامن می زند.

اما تلاش برای برگزاری نشست دیگری درباره سوریه این بار از سوی مسکو با تفاوت ها و تغییراتی همراه بود و آن دعوت از ایران برای شرکت در این نشست به عنوان یکی از مهم ترین کشورهای با نفوذ در منطقه بود. انتظار می رفت که این دعوت به طور طبیعی با مخالفت آمریکا، عربستان و دیگر هم پیمانان آنها در منطقه مواجه شود ولی مواضع این کشورها در چهار هفته گذشته نشان داد که همه طرف‌ها گام‌هایی ولو کوچک نه در عمل بلکه در مواضع‌شان برای حل و فصل مرضی الطرفین برداشته اند.

طرف های مخالف دولت سوریه طی سال های اخیر آرام آرام از مواضع اولیه خود عقب نشسته‌اند و اکنون شاهد چرخش این کشورها در آخرین موضع‌شان مبنی بر برکناری بشار اسد از قدرت هستیم. آنها پذیرفته اند که اسد می تواند در دوره انتقالی در قدرت باشد اما بعد از آن نه. هم چنین زمان این دوره انتقالی محل مناقشه است. با وجود آنکه طرف‌های مختلف به نظر بر راهکار برگزاری انتخابات برای تعیین تکلیف آینده سوریه اتفاق نظر دارند اما هنوز جدیت و اراده سیاسی و واقعی برخی طرف ها ازجمله آمریکا و عربستان محل تردید است. از این رو نشست وین ۲ با هدف ارزیابی جدیت کشورهای موثر در بحث سوریه برگزار می‌شود و نباید از این نشست هر چند که کشورهای موثری از جمله روسیه،َ امریکا، عربستان و ایران در آن حضور دارند انتظار معجزه داشته باشیم. این احتمال که در پایان روز جمعه همگان دست خالی به پایتخت هایشان بازگردند وجود دارد.

به گزارش خوزپرس به نقل از  ایسنا، هتل امپریال خیلی دورتر از هتل کوبورگ نیست. با این حال این هتل بر خیابان اصلی قرار گرفته است از این رو خبرنگاران و تصویربرداران در پیاده رو مقابل هتل مستقر شده اند. تعدادی از خبرنگاران در لابی هتل مستقر هستند اما رفت و آمدشان با حضور هیات های سیاسی محدود است.

منبع:ایسنا