به گزارش خوزپرس ،اسماعیل نجار در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره گفت: در حال حاضر ۱۷ استان کشور درگیر بارش باران هستند که هشدارهای لازم به آنان داده شده از این تعداد هشت استان با بروز سیل، سیلاب و آبگرفتگی روبرو بودند که اقدامات لازم در این خصوص انجام شده و حادثه دیدگان در مساجد، حسینیه‌ها و … به شکل موقت اسکان داده شده‌اند.

سوختگی یک تن در پی رعد و برق در لرستان

نجار تعداد کشته شدگان سیل را شش تن اعلام کرد و افزود: همچنین شب گذشته یک تن نیز در استان لرستان به دلیل بروز رعد و برق دچار سوختگی شدید شده که هم اکنون در مراکز درمانی تحت درمان است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به تماس‌های تلفنی وزیر کشور و دکتر نوبخت، معاون رئیس جمهور اظهار کرد:‌ علاوه بر وزیر کشور، شخص رئیس جمهور و معاون اول نیز پیگیر حادثه سیل در استان‌های کشور بوده و بر لزوم رسیدگی فوری و امدادرسانی به حادثه دیدگان را تاکید کرده‌اند.

نجار با اشاره به میزان خسارت ناشی از سیل نیز اظهار کرد: آنچه که در خبرها تحت عنوان خسارت اعلام شده تنها تخمین و گمانه زنی است نباید این اعداد و ارقام را به عنوان یک عدد قطعی اعلام کرد چرا که برای تخمین خسارات باید کار کارشناسی صورت گرفته و سپس نسبت به تامین آن اقدام کرد.

وی با اشاره به نقش بیمه‌ها اظهار کرد: در این حوادث آن دسته از واحدهای مسکونی، تجاری و همچنین باغات و زمین‌های کشاورزی که از قبل بیمه شده بودند در وضعیت بهتری قرار دارند چرا که بیمه موظف است خسارت آنان را جبران کند از این رو توصیه ما به کلیه هموطنان این است که موضوع بیمه را جدی گرفته و حتما نسبت به بیمه کردن منزل و محل کار خود اقدام کنند.

ساخت اتوبان امام علی (ع) روی مسیل!

نجار در بخش دیگری از سخنانش از وضعیت ساخت و سازها در کشور انتقاد کرد و افزود: همین بارندگی‌های شدیدی که در ایلام رخ داد دوره‌ای صد ساله دارد یعنی هر ۱۰۰ سال یکبار ما شاهد چنین بارندگی‌هایی در ایلام بوده‌ایم اما متاسفانه در انجام پروژه‌ها و مطالعاتی که پیش از پروژه‌ها باید انجام شود به این دوره‌ها توجهی نمی‌شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر اینکه دوره‌های بازگشت اقلیمی در پروژه‌های عمرانی مورد مطالعه قرار نمی‌گیرد خاطر نشان کرد: از طرفی گسترش شهرها و سکونتگاه‌های غیررسمی نیز در بروز سیلاب تاثیر گذار است به عنوان مثال در تهران آمده‌ایم و بزرگراه امام علی(ع) را روی مسیل ساخته‌ایم این در حالی است که در صورت بروز سیلاب معلوم نیست که آب از کدام طریق راه خود را می‌یابد و خارج می‌شود؟. آن هم وقتی که ما مسیل را به بزرگراه تبدیل کرده‌ایم. در قم‌رود نیز مشکلی مشابه وجود دارد و این موضوع در بسیاری از پروژه‌ها دیده می‌شود.

نجار تاکید کردکه کارشناسان کمیسیون ماده ۵ و مهندسان مشاور در طرح جامع باید دقت بیشتری داشته باشند و این دوره‌های اقلیمی را حتما مدنظر قرار دهند چرا که نتیجه بی توجهی به این دوره‌ها حوادثی می‌شود که شاهد آن هستیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره اینکه چه عاملی سبب بروز این سیلاب‌ها شد اظهار کرد: زمانی که باران به شکل نم نم شروع به باریدن کند آب جذب خاک می‌شود اما زمانی که باران به شکل سیل آسا شروع به بارندگی کند امکان جذب آن در خاک وجود نداشته و از این رو بر سطح زمین جاری می‌شود در این شرایط آب می‌بایست وارد مسیل‌ها و رودخانه‌ها شده و مسیر خود را ادامه دهد اما زمانی که در طبیعت دستکاری می‌شود و در مسیل‌ها اقدام به ساخت و ساز شده این چرخه درجایی قطع شده و نتیجه آن واکنشی می‌شود که طبیعت از خود نشان می‌دهد. آبهای سطحی راه خود را در همان مسیری که می‌بایست ادامه می‌دهند اما این انسان‌ها هستند که در مسیر سیل اقدام به ساخت و ساز کرده و دچار خسارت می‌شوند.

نجار ادامه داد: سه نفری که در استان لرستان جان خود را از دست داده‌اند بر اساس گزارشی که استانداری داده است در بستر رودخانه و مسیل اقدام به ساخت و ساز کرده بودند.

نجار در پایان سخنانش از سفر دکتر نوبخت به ایلام خبر داد و گفت که خودش نیز تا ساعاتی دیگر به ایلام و دیگر استان‌های سیل زده سفر می‌کند.