به گزارش خوزپرس ، بسیاری از مردم کلانشهر اهواز برای رفت وآمد در سطح شهر به دلیل اطمینان بیشتر و هزینه کمتر از اتوبوس استفاده میکنند اما تعریف اتوبوسهای شهر اهواز از نظر شهروندان صبور اهوازی چیزی جز «اتوبوسهای قدیمی با سرو صدای زیاد و تعداد کم» نیست.
مسافران اتوبوسهای شهری در اهواز باید وقت زیادی را با وجود شرایط نامناسب هوایی در اهواز به ویژه در گرمای ۵۰درجه تابستان و گردوخاک روزهای ریزگردی در ایستگاهها میگذرانند؛ ایستگاهها در سطح شهر اهواز متنوعاند، ایستگاه تابلویی تا ایستگاههایی که اسم مکانیزه برای آنها انتخاب شده است، یکی از ویژگیهای این ایستگاهها این است که یک مسیر نمیتوان حتی دو ایستگاه مشابه را از نظر ظاهری پیدا کرد!
با توجه به وجود دمای فصل خرماپزان اهواز، اما اتوبوسهای ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر، فرسوده و فاقد کولر هستند. البته از حق نگذریم بعضی از آنها کولر دارند، اما به دلیل جا دادن مسافران بیش از ظرفیت اتوبوسها، دیگر تفاوتی با اتوبوسهای بدون کولر ندارند.
نامرتب بودن فاصله زمانی هر اتوبوس برای رسیدن به ایستگاهها از معضلات دیگر اتوبوسرانی در اهواز است. نکته جالب اینکه هراز گاهی کرایه اتوبوسها افزایش هم پیدا میکند، اما تغییری در شرایط کمی و کیفی آنها پدید نمیآید یا برای مردم محسوس نیست.
سوال بسیاری از شهروندان این است که به راستی تقسیم بندی اتوبوسها بر چه اساسی صورت میگیرد؟ چرا بعضی مناطق فقط یک اتوبوس برای آنها در نظر گرفته شده؟ آیا حق مردم گرما زده این شهر وسایل حمل ونقل راحت و به تعداد کافی، نیست؟ آیا مسئولان مربوطه پاسخی برای این مشکل دارند؟
شهرداری اهواز بدون توجیه فنی به نوسازی ناوگان فرسوده پرداخته
آذر زمانپور در گفتوگو با خبرنگار تسنیم، اظهارداشت: هر سال بودجه ویژه برای خرید اتوبوسهای جدید و توسعه ناوگان عمومی حمل و نقل شهری در نظر گرفته میشود.
وی با اشاره به برنامه کاری شهرداری، گفت: خط مشی لازم برای دیده شدن همه کم و کسرها و تناقضها در حوزه حمل و نقل شهر اهواز را در قالب برنامهای مصوب کردیم و به شهرداری ارائه دادیم، ولی متاسفانه شهرداری اهواز نتوانسته در این ۳ سال اتوبوسی خریداری کند.
عضو شورای شهر ادامه داد: شهرداری به نوسازی اتوبوسها با رنگ و لعاب پرداخته که از نظر فنی و استاندارد خارج از توجیه است و از ناوگانهای سن بالا که از لحاظ زیست محیطی فاقد شرایط استاندارد لازم برای کار در حمل و نقل عمومی هستند، استفاده میکند.
وی با بیان اینکه اتوبوسهای فرسوده باید از چرخه کار خارج شوند افزود: این اتوبوسها افزون بر نداشتن شرایط استاندارد به آلودگی شهر اهواز اضافه میکنند و هزینه مضاعفی را بر دوش شهرداری و مردم کلانشهر اهواز میگذارند.
زمانپور تصریح کرد: بودجه مصوب شده برای حوزه حمل ونقل عمومی در زمینه تعمیر، خرید و گسترش ناوگان ۷۰ میلیارد تومان در سال است؛ اما در بحث خرید و توسعه اتوبوس متاسفانه اقدامی از جانب شهرداری اهواز صورت نگرفت و بودجه در نظر گرفته شده برای خرید اتوبوس نیز جای دیگری هزینه شده است.
رسیدن به وضعیت مطلوب حمل و نقل در اهواز ۸۰۰دستگاه اتوبوس نیاز دارد
احمد باورساد در گفتوگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: قرداد خریداری ۱۰۰ دستگاه اتوبوس نو و ۱۰۰ دستگاه بازسازی شده در شهرداری تهران انجام شد و بزودی به ناوگان حمل و نقل شهر اهواز اضافه خواهند شد.
وی افزود: برای رسیدن به وضعیت مطلوب حداقل ۸۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل اهواز باید اضافه شود و با توجه به کاهش ساخت وسازهایی که در سطح شهر اهواز انجام میشود، شهرداری اهواز نیز مانند دیگر سازمانهای کشور دچار مشکلات مالی است.
عضو شورای شهر گفت: از آنجا که شهرداری نتوانست درآمد لازم را از طریق اخذ عوارض ساخت وساز کسب کند، به نتیجه دلخواه از نظر درآمدی نرسیدیم.
باتوجه به اقدماتی که پس از ۳ سال از جانب شهرداری شهر اهواز صورت گرفته است، معضل توسعه ناوگان حمل و نقل در این شهر با خرید ۲۰۰ دستگاه حل نمیشود و همچنان باقی میماند.حل این مشکل نیازمند تدابیری از جانب مسئولان و افزایش حمایت از سوی دولت است.
وضعیت کلانشهرهای دیگر چگونه است؟
به گزارش تسنیم با خواندن نظرات دو عضو شورای شهر اهواز، بازهم موافقان شهردار اهواز مشکلات شهری را بر دوش کمبود حمایت دولت و کاهش ساخت و ساز و درآمد شهرداری میاندازند اما پیگیری خبرنگار تسنیم در اهواز مشخص کرد که شهرداری دو کلانشهر دیگر که مورد بررسی قرار گرفتند چیز دیگری را نشان میدهد.
در شهر شیراز شهردار این شهر در خردادماه امسال از خرید ۵۰دستگاه اتوبوس نو برای این شهر خبرداد که قرارداد آن نهایی و امضا شده و احتمالا تا امروز نیز به این مجموعه اضافه شده است و در کلانشهر تبریز نیز ماجرا به گونه ای دیگر است.
مسئولان این کلانشهر برای کاهش آلودگی هوا در شهریور ماه امثال قرارداد خرید ۳۰۰ دستگاه اتوبوس گاز سوز را امضا کردند که این به معنی نوسازی بخش عمده ناوگان حمل و نقل عمومی این کلانشهر است و نشانه دغدغه صحیح و اقدامات مدیریتی در این دو کلانشهر در زمینه حمل و نقل است بماند که متروی شیراز نیز راه اندازی شده و مترو در تبریز نیز در آستانه راه اندازی است اما تا کنون شهرداری اهواز در طول سه سال مدیریت شهردار فعلی حتی یک ریال!! نیز به پروژه قطارشهری اهواز ترزیق نکرده است.
شهردار مستقیما توسط مردم اهواز انتخاب نشده است اما یقینا اعضای شورای شهر این کلانشهر به ویژه حامیان دو آتشه مدیریت فعلی شهری در اهواز باید پاسخگوی این بی توجهی آشکار به حمل و نقل عمومی و طبعا کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک شهری اهواز باشند و در سالی که سال پایانی فعالیت شورای شهر چهارم اهواز است خود را برای مواجه شدن با سوالات جدی مردم و رسانههای دلسوز آماده کنند.
عملکرد مدیران سازمان اتوبوسرانی اهواز و حومه و همچنین شهردار اهواز و سایر مسئولان استان به ویژه فرماندار به عنوان نماینده دولت در این شهر نیز در جای خود موضوع جدی و مهمی است که باید در گزارشهای مجزا مورد بررسی قرار گیرد.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری تسنیم