به گزارش خوزپرس از اهواز، غلامرضا شریعتی پیش از ظهر امروز یکشنبه در همایش بررسی عملکرد دولت در حوزه محیط زیست اظهار کرد: شرایط اقلیمی و معضلات موجود در بخش محیط زیست مشکلات فراوانی را برای خوزستان به وجود آورده و این استان تاکنون ضربات جبران ناپذیری را در این حوزه متحمل شده است.

وی افزود: بر اساس آمارهای کشوری در هیچ از استان ها به نسبت خوزستان در مسائل زیست محیطی دستکاری انسانی نشده است.

شریعتی تصریح کرد: فعالیت های اقتصادی همچون سدسازی ها و پتروشیمی ها باید در شرایطی ایجاد شوند که به محیط زیست و ساکنین این مناطق آسیبی وارد نشود.

استاندار خوزستان با اشاره به مورد نکوهش قرار دادن دخالت در محیط زیست از سوی اقشار مختلف جامعه عنوان کرد: به طور حتم به هر میزان که در زمینه احیای رودخانه کارون هزینه شود، در مقابل نفع این اقدام مبلغی ناچیز محسوب می شود.

وی با بیان اینکه توجه به حفظ محیط زیست برای همه لازم و واجب است، افزود: در هیچ استانی به اندازه خوزستان مسئولان و مردم محیط زیست را دست کاری نکرده‌اند؛ سدهای عظیم، پروژه‌های نفتی، فولاد، پتروشیمی و پروژه‌های بزرگ کشاورزی همه دستکاری‌هایی هستند که در زمینه محیط زیست استان انجام شده است.

استاندار خوزستان با بیان اینکه انجام چنین پروژه‌هایی به شرط اینکه حق محیط زیست حفظ شود، پذیرفته می‌شوند، بیان کرد: چون بیشترین دستکاری‌ها به محیط زیست برای انجام پروژه‎‌های بزرگ در خوزستان بوده پس بیشترین هزینه نیز برای حفظ محیط زیست خوزستان و برگرداندن آن به مشابه قبل باید انجام شود و اینگونه سنجیده نشود که اعتبارات خوزستان بیشتر می‌شود.

وی گفت: اگر سیستم آب و فاظلاب استان نیاز به هزینه‌های هنگفتی دارد به علت این است که آسیب‌های زیادی دیده است. دخالت در محیط زیست باید به یک سیئه تبدیل شود، باید این موضوع در فرهنگ و تار و پود استان رسوخ کند که عدم رعایت مسائل زیست محیطی به عنوان اقدامی مزموم و ناپسند شمرده شود و شخص از انجام چنین کاری اکراه داشته باشد.

شریعتی عنوان کرد: اگرچه لازم است که عدم رعایت محیط زیست در قانون جرم به حساب بیاید ولی اگر عدم رعایت محیط زیست به فرهنگ تبدیل شود ما می توانیم به نتیجه برسیم.

وی افزود: باتوجه به فعالیت‌های خوبی که سازمان‌های مردم نهاد به همراه جوان‌هایی باهوش، تحصیل کرده و نگران برای آینده محیط زیست و نیز جامعه دارند لازم است اما همچنان لازم است که این تبلیغات( تبلیغ برای حفظ محیط زیست) در سطح شهر ها روستا و کل استان انجام شود.

استاندار خوزستان با بیان اینکه دفاع از محیط زیست دفاعی کارشناسی و علمی باشد و نه دفاعی احساسی، بیان کرد: عقب ماندگی‌ها زمینه محیط زیست باید جبران و اصلاح شود و بدانیم که برای احیای کارون به عنوان شریان حیاتی خوزستان هر چقدر هزینه شود در مقابل منافع و سودهایش ناچیز است.