به گزارش خوزپرس، سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز در حاشیه امضای این تفاهم نامه در سرسرای اداری حوزه ریاست دانشگاه به خبرنگار ایرنا گفت: موضوع تفاهم نامه، هم افزایی در تعاملات میان دانشگاه شهید چمران اهواز و بنیاد نخبگان خوزستان در جهت بهره برداری هرچه بیشتر از توانمندی های تخصصی و امکانات طرفین و ایجاد زمینه مناسب برای ارتقای فرهنگی، علمی، پژوهشی و فناوری نخبگان و استعدادهای درخشان است.
دکتر محمد رعایایی اردکانی به اهداف تفاهم نامه اشاره کرد و افزود: زمینه سازی جهت شناسایی هرچه بیشتر و دقیق تر استعدادهای برتر و بهره گیری حداکثری از فرصت های موجود به منظور حفظ و هدایت آنها و بسط و توسعه همکاری ها به منظور آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان استعداد درخشان دانشگاه از قوانین و مقررات بنیاد ملی نخبگان و استفاده حداکثری از تسهیلات معنوی و مادی مربوطه از جمله این اهداف است.
وی در خصوص تعهدات بنیاد نخبگان اظهار کرد:از جمله این تعهدات حمایت مالی سالانه از دفتر حفظ و هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه در راستای اجرایی شدن آیین نامه کمک به موسسه های نخبه پرور و حمایت از برگزاری کارگاههای توانمندسازی دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه شهید چمران اهواز و پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری دانشجویان عضو دفتر می باشد.
رعایایی اردکانی ادامه داد: اعطای جایزه های تحصیلی به دانشجویان صاحب استعداد برتر مطابق با آیین نامه های بنیاد و همکاری در معرفی دانشجویان استعداد برتر جهت اشتغال در واحدهای خدماتی، کشاورزی و صنعتی استان نیز از جمله دیگر تعهدات بنیاد نخبگان خوزستان است.
سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز به تعهدات دانشگاه شهید چمران اهواز اشاره کرد و گفت: فراهم کردن مکان کار در دفتر استعدادهای درخشان برای نماینده بنیاد نخبگان استان، حمایت از بنیاد ملی نخبگان در برگزاری کارگاههای تخصصی برای نخبگان زیر پوشش و برگزاری جشنواره ها در خصوص استفاده از فضاها و امکانات دانشگاه مطابق با آیین نامه ها از این تعهدات می باشد.
وی اضافه کرد: به منظور پیشبرد اجرای مفاد این تفاهم نامه کمیته ای متشکل از پنج عضو شامل معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، رئیس بنیاد نخبگان خوزستان، مدیر دفتر حفظ و هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه و دو نفر از اساتید برجسته دانشگاه با عنوان کمیته هماهنگی تشکیل می شود.
رعایایی اردکانی خاطرنشان کرد: این تفاهم نامه از زمان امضا به مدت دو سال معتبر خواهد بود و تمدید یا اصلاح آن طبق توافق طرفین و یک ماه قبل از انقضای مدت اعتبار صورت می گیرد.
سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز همچنین در آیین امضای تفاهم نامه ابراز امیدواری کرد: امضای این تفاهم نامه گامی در جهت جلوگیری از فرار مغزها باشد.
وی تصریح کرد: سرمایه کشور ما جوان های نخبه هستند که فرار مغزها آینده کشور را در خطر قرار می دهد.
رئیس بنیاد نخبگان خوزستان نیز در این آیین اظهار کرد: در حال حاضر ۱۲ جامعه نخبگان آیین نامه ای داریم که با توجه به تاکیدات رییس جمهوری دایره نخبگان باید گسترده شود.
دکتر علی رضا زراسوندی با تاکید بر لزوم تعامل بنیاد باید با دستگاههای مختلف از جمله دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: این تفاهم نامه با توجه به تحصیل چهار هزار و ۵۰۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی و امکانات دانشگاه در نخبه پروری به امضا رسید.
وی افزود: بر اساس تفاهم نامه حوزه معاونت آموزشی با تاکید بر دفتر استعدادهای درخشان مورد توجه ما قرار دارد.
زراسوندی گفت: حضور نخبگان در اردوهای جهادی تخصصی برای آموزش دانش آموزان دبیرستانی از جمله محورهای این تفاهم نامه است.
رئیس بنیاد نخبگان خوزستان اظهار کرد: هم اکنون بیش از ۴۵۰ نفر زیر پوشش این بنیاد هستند.