یادداشت ویژه خوزپرس از خوزستان/  نوید خواجه حسینی: استان خوزستان با دارا بودن نزدیک به ۸۰ درصد از منابع کشور از دیرباز به عنوان قلب اقتصادی کشور شناخته می‌شد و همچنین به دلیل وجود قدمتی تاریخی و جغرافیایی بی بدیل از نظر جذب گردشگران داخلی و خارجی مورد توجه همگان در سطح ملی و بین‌المللی قرار می‌گرفت.

خوزستان به گونه‌ای محبوبیت داشت که شاعران و هنرمندانی که از معروفیت بالایی در حوزه فعالیت خود برخوردار بودند از این استان به نیکی در فعالیت‌های هنری خود یاد کرده و همچنین تجار داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری یکی از مقاصد اصلی خود را در این استان زرخیز هدف گذاری می‌کردند.

بازار استان خوزستان از نظر موضوعات جذب توریست و سرمایه گذار آن‌چنان داغ بود که کشورهای حوضه خلیج فارس توان رقابت با آن را نداشته و همواره این استان در منطقه خاورمیانه جزء اولین‌ها بود.

متأسفانه با شروع جنگ تحمیلی از سوی صدام و هم پیمانانش به میهن اسلامی‌مان رژیم بعث عراق محوریت حملات خود را خوزستان قرار داده و با تمام توان به موشک باران با اولویت‌هایی نظیر “الف دزفول” خرابی‌های زیادی را در این استان زرخیز به وجود آورد.

همچنین رژیم بعث عراق برای عبور ادوات جنگی خود به خوزستان تمامی پوشش‌های گیاهی و نخل‌های سر راه خود را به آتش کشید و نابود ساخت که این مسئله از نظر مسائل زیست محیطی در زمان حال نمود و جلوه‌ای خاص پیدا کرده است.

پس از خاتمه جنگ تحمیلی دیگر به خوزستان توجه خاصی از سوی مسئولان نشد و این استان زرخیز تا به امروز همواره سایه جنگ سه دهه گذشته و خرابی‌هایش را یدک می‌کشد.

در گذشته مسئولان برای رسیدگی به وضعیت وخیم استان خوزستان سهم سه درصدی از منابع نفتی را در نظر گرفته بودند که این طرح به فراموشی سپرده شد و سهم مردم خوزستان از منابع استانشان تنها آلودگی باقی ماند.

در حال حاضر می‌توان استان خوزستان را آفریقای دوم خواند چراکه منابع کل کشور از این استان زرخیز تأمین می‌شود اما متأسفانه کوچک‌ترین توجهی به مردم این استان از سوی مسئولان نمی‌شود.

رتبه دوم بیکاری جوانان خوزستانی در کشور

جوانان استان زرخیز خوزستان با وجود منابع عظیم و ظرفیت‌های فراوان این استان در موضوعاتی چون کشاورزی، دامپروری و گردشگری از بیکاری رنج می‌برند و پس از استان سیستان و بلوچستان رتبه دوم بیکاری  در کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

جوانان خوزستانی در بسیاری از زمینه‌ها توانایی فعالیت مانند باقی جوانان کشور را دارند اما متاسفانه زمینه فعالیت آنان از سوی مسئولان فراهم نمی‌شود و ساده‌ترین مشاغل به نیروهای غیربومی سپرده می‌شود و جوانان این استان زرخیز فقط به نظاره فعالیت‌های جوانان غیربومی نشسته‌اند.

عدم توجه مسئولان به مسائل زیست محیطی

متاسفانه استان خوزستان بیش از ده سال است که با پدیده نامبارک ریز گردها دسته و پنجه نرم می‌کند و بر خلاف تمام رسانه‌ها که این پدیده را مهمان ناخوانده معرفی می‌کنند باید از این پدیده به عنوان میزبان نامبارک یاد کرد.

از زمان بروز این پدیده تا کنون سه دولت تغییر کرده اما وضعیت آن ذره‌ای بهبود نیافته است و در دولت کنونی رئیس محیط زیست کشور تنها راهکار را کنار آمدن مردم خوزستان با این پدیده عنوان کرد.

از دیگر مشکلت زیست محیطی خوزستان موضوع انتقال آب به فلات مرکزی کشور است که با وجود نیاز شدید کشاورزان و دامپر وان این استان به این مایه حیاتی مسئولان وزارت نیرو به آن توجه نکرده و راهکار دیگری به جزء موضوع انتقال آب برای تأمین آب استان‌های واقع در فلات مرکزی کشور به ذهنشان نمی‌رسد.

وضعیت نامساعد بهداشتی و درمانی

متأسفانه یکی دیگر از مشکلات عظیم استان خوزستان ضعف شدید شبکه بهداشتی درمانی در این استان است به گونه‌ای که در برخی از روستاهای این استان هیچ گونه خانه بهداشتی وجود ندارد و با کمبود شدید دارو و پزشک معالج دسته و پنجه نرم می‌کنند.

البته این وضعیت در مرکز استان خوزستان نیز آن‌چنان تفاوتی ندارد و در بیمارستان‌های تخصصی خوزستان نیز شاهد تعطیلی برخی از بخش‌های اورژانس در ساعاتی از روز هستیم و بعضاً پزشکانی متخصص فعالیت می‌کنند که از درمان و تشخیص بیماری‌های ساده‌ای چون سرماخوردگی عاجز هستند.

آموزش دانش آموزان خوزستانی در کپر

در برخی از مناطق محروم خوزستان متأسفانه دیده می‌شود که دانش آموزان مکان سالمی برای فراگیری درس ندارند و متأسفانه در شرایط بسیار نامساعد به تحصیل می‌پردازند.

نفت زیر پای دانش آموزان خوزستانی در مناطق محروم برای تأمین اقتصاد کشور استخراج می‌شود ولی آنان باید به دلیل محرومیت و فقر یا از تحصیل باز بمانند و یا در کپر و روی زمین تحصیل کنند.

توهم مسئولان خوزستانی با عنوان خدمتی بزرگ

در خوزستان کوچک‌ترین خدمت از سوی مسئولان خدمتی بزرگ خوانده می‌شود و مرتب آن خدمت به مردم یادآوری می‌شود.

مثلاً استاندار سابق خوزستان ورود خودروهای پلاک اروندی به سطح استان را خدمتی بزرگ خواند اما از حل بسیاری از مشکلات خوزستان ناکام ماند و افتخار خود را در هر مجلسی ورود خودروهای پلاک اروند به سطح تمام خوزستان عنوان می‌کرد.

یا نهادهای شهری اهواز تعریض یک پل را خدمتی بزرگ می‌خوانند اما از حل بحران ترافیک این کلان‌شهر و احداث مترو پس از گذشت بیش از ده سال عاجز هستند.

کلام آخر

استان خوزستان همواره از سوی دولت‌ها مورد بی توجهی قرار گرفته است و مطالبات مقام معظم رهبری درباره این استان هیچ‌گاه از سوی مسئولان مورد توجه جدی قرار نگرفته است.

حال که استان خوزستان دین خود را به اسلام و کشور در تمام دوران انقلاب اسلامی ادا کرده و دشمنان سعی در ایجاد تفرقه با بهره گیری از تفاوت قومیتی در این استان دارند بر مسئولان واجب است که به این استان زرخیز توجه خاص کرده و آنان نیز دین خود را به مردم مظلوم خوزستان ادا کنند.

استان خوزستان با ظرفیت‌های بالا و بی بدیل خود توانایی تحقق اقتصاد مقاومتی را دارد و می‌تواند نقشی سازنده در تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در این راستا ایفا کند به شرط آنکه مسئولان دید نابرابر خود را کنار گذاشته و به خوزستان مانند دیگر استان‌های کشور نگاه کنند.

یادداشت از نوید خواجه حسینی