به گزارش خوزپرس از اهواز، حجت الاسلام ناصری نژاد در این نشست خبری که در سالن گیت بوستان اهواز برگزار شد، گستردگی بیکاری و فقر در خوزستان  را شایسته ی مردم و استان ندانست و اظهار کرد: انصاف نیست خوزستان با وجود ظرفیت های عظیم در بخش های مختلف، با این سطح از بیکاری مواجه باشد.
وی افزود: نرخ بالای بیکاری در شهرهای استان به درجه ی نگران کننده ای رسیده است و غیرقابل تحمل شده است.
نماینده ی مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی با ابراز نگرانی از به کارگیری ظرفیت های غیربومی در مدیریت کلان و خرد استان گفت: در سطح مدیریتی، کارمندی و کارگری و در شرکت های پیمانکاری در بخش های مختلف به نیروهای استان توجه نمی شود.
این وضعیت بد، حق خوزستان نیست
وی تصریح کرد: نمایندگان استان نسبت به وضع موجود استان رضایت ندارند و برای رسیدن به یک وضعیت بهتر، همه با اتحاد و در یک موضع قرار گرفته اند.
رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان تاکید کرد: نمایندگان خوزستان یک صدا اعتقاد دارند که این وضعیت حق خوزستان نیست و چنین وضعیتی غیرقابل پذیرش است.
وی درخصوص فعالیت های عام المنفعه شرکت های بزرگ در خوزستان بیان کرد: فعالیت شرکت های بزرگی چون نفت، پتروشیمی و نیشکر جز مشکلات زیست محیطی و تنفسی سودی برای استان نداشته اند. این شرکت ها معمولا دفاتر مرکزی شان در تهران است، درآمدشان به بانک های تهران می رود و عوارض و پرداخت شان برای ورزش و آموزش و درمان، به شهر تهران اختصاص دارد.
ناصری نژاد ادامه داد: ما به شدت به دنبال مسئله ی فعالیت های عام المنفعه ی این شرکت ها در استان هستیم و پیگیری می کنیم زیرا این دغدغه ی جدی نمایندگان و مردم است.
ناصری
اولویت نخست اشتغال باید برای مردم خوزستان باشد
نماینده ی شهرستان شادگان در مجلس دهم عنوان کرد: استان دارای ظرفیت های زیادی در کشاورزی و بخش های مختلف است که به آن ها توجه نمی شود.
وی یادآور شد: طرح ۸۰۰ هزار هکتاری که مقام معظم رهبری ان را تصویب کرد، هنوز به سرانجام نرسیده است و این در حالی است که ابتدا به ۵۵۰ هزار هکتار و سپس به ۲۵۰ هزار هکتار تقلیل پیدا کرد گه ضربه ای جبران ناپذیر به استان و کشور خواهد زد.
ناصری نژاد اظهار کرد: توجیه کنونی برای انتقال آب کارون، اضافی بودن آب کارون است. اگر این حرف صحت داشته باشد، نباید امروزه شاهد محدودیت های کشاورزی در حوزه های مارون، زهره و جراحی و حتا کارون باشیم؛ و اگر کشاورزی خوزستان با مشکل کشت روبروست، با چه توجیهی آب کارون منتقل می شود؟
نخل های شادگان در معرض نابودی قرا گرفته اند
وی با اشاره به مشکل بیکاری در استان و به ویژه شهرستان شادگان خاطرنشان کرد: شادگان امروز در حالی بیش از ۴۰ درصد بیکاری را تجربه می کند که یکی از بزرگ ترین مراکز نخیلات و تولید محصولات آن در کشور است.
رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان اضافه کرد: امروز بیش از ۳ و نیم میلیون نخل در شادگان وجود دارد که بر اثر بی توجهی و نبود آب بسیاری از آن ها رد معرض نابودی قرار گرفته اند.
وی یادآور شد: در صنعت، تجارت و گردشگری نیز خوزستان پتانسیل بالایی دارد که مغفول مانده است و اگر این ظرفیت ها به کار گرفته شوند، مشکل بیکاری استان مرتفع خواهد شد.
برای جلوگیری از حاشیه نشینی، باید روستاها را احیا کرد
ناصری نژاد با بیان این که حاشیه نشینی یکی از معضلات اصلی استان است که در حین حال رفع آن از مطالبات مردم است، گفت: در حاشیه نشینی دو بحث باید مورد توجه قرار گیرد. نخست این که باید دید چرا جاشیه نشینی اتفاق افتاده است و دوم چگونه با آن روبرو شد و در رفع مشکلات حاشیه نشینان گام برداشت.
وی توضیح داد: یکی از علل حاشیه نشینی شهرهای استان، جنگ بود و دومین علت، از طرفی توسعه ی کلانشهرها و از طرف دیگر کمبود امکانات و وجود مشکلات خاص روستاییان بود که هیچ گاه برطرف نشد.
ناصری نژاد خشکسالی و کمبود آب را یکی دیگر از دلایل ایجاد حاشیه نشینی در اهواز دانست و گفت: اگر مشکل کمبود آب، شغل و معیشت روستاییان حل نشود،  شاهد مهاجرت اجباری مردم در سال های آینده خواهیم بود و باید حاشیه نشینی بیشتری را شاهد باشیم پس نباید امکانات در مرکز متمرکز شود.
نماینده ی شهرستان شادگان در مجلس دهم تاکید کرد: برای جلوگیری از حاشیه نشینی باید با احیای روستاها و تزریق امکانات به آن ها، از مهاجرت روستاییان و ایجاد زاغه ها در حاشیه ی شهرها جلوگیری کرد.
وی افزود: یکی از برنامه های ما برای جلوگیری از حاشیه نشینی، توسعه ی روستاهاست.
ناصری نژاد خاطرنشان کرد: حاشیه نشینی در اهواز و شهرهای استان، مشکلاتی را موجب شده که امیدواریم از طریق شهرداری ها بتوانیم بحث درمان، آموزش و اشتغال آنان را پیگیری و با تزریق بودجه به بهبود وضعیت حاشیه نشینان کمک کنیم.
۸ هزار هکتار از اراضی حاصلخیز رامهرمز به بهانه ی کمبود آب حذف شد
اقبال محمدیان نماینده ی مردم رامهرمز و رامشیر درخصوص حضور بیشتر نمایندگان استان در کمیسیون انرژی گفت: استان خوزستان بیش از ۷۰ درصد تولید انرژی کشور را در اختیار دارد در حالی که سهم ناچیزی از این تولیدات نصیب استان می شود؛ به همین دلیل است که می بینیم اولویت نخست نمایندگان خوزستان، عضویت و حضور در کمیسیون انرژی است.
وی تصریح کرد: در سال ۷۵، طبق فرمایش مقام معظم رهبری بنا بود ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی استان احیا شود اما متاسفانه این رقم به ۵۵۰ هزار هکتار رسید که ۵۰ هزار هکتار آن نیز متعلق به استان ایلام است.
نماینده ی مردم رامهرمز و رامشیر در مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: در دو رامهرمز و رامشیر که ذاتا بافت کشاورزی دارند، بیش از ۴۴ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی وجود دارد اما ۸ هزار هکتار آن به بهانه ی کمبود آب حذف می شود. وی تاکید کرد: ما تلاش داریم همه ی ۵۰۰ هزار هکتار زمین استان احیا شود و این جزو مطالبات جدی ماست.
اصرار بر بومی بودن استاندار خوزستان
وی همچنین با تاکید بر انتصاب استاندار بومی در خوزستان بیان داشت: انتصاب استاندار بومی یکی از مطالبات به حق مردم است که ما نیز پیگیر آن هستیم؛ البته
محمدیان بومی بودن، با تجربه بودن، داشتن توان مدیریتی بالا، عملکرد فراجناحی، شناخت مشکلات استان و برنامه محور بودن را از جمله فاکتورهای انتخاب استاندار آینده ی خوزستان خواند و اذعان داشت: هرچند اصرار بر انتصاب استاندار بومی است، اما به گزینه ی غیر بومی با توانمندی هایی که ذکر شد، نیز توجه داریم.
محمدیان
بازگشت مقتدایی را خواستار شدیم
نماینده ی مردم رامهرمز در مجلس دهم تصریح کرد: ما رد ابتدا مصر به بازگشت آقای مقتدایی بودیم اما دولت برگشت او را غیرممکن دانست زیرا تاکنون سابقه نداشته با بازگرداندن یک استاندار، اقتدار دولت زیر سوال برود.
وی افزود: اگرچه مقتدایی نقاط ضعفی هم داشت، اما زحمات بسیاری برای استان کشید و تلاش های زیادی و تصمیمات شجاعانه ای برای توسعه ی استان داشت.
تردد خودرو های اروندی حق مردم خوزستان است
محمدیان درخصوص تردد خودروهای پلاک اروند در استان گفت: تردد این خودروها که در نتیجه ی تصمیمات شجاعانه ی مقتدایی اتفاق افتاد، اتفاق بسیار خوبی بود و در این زمینه به جد پیگیر حق قانونی مردم استان هستیم تا از آن ها سلب نشود و حتا تبدیل به یک لایحه ی قانونی شود.
وی افزود: در دوره ی هفتم مجلس به دنبال این بودیم که با توجه به گرما و استهلاک بالا در استان، خودروهای مناسب برای خوزستان در نظر گرفته شود. این موضوع ما را با وزیر صنایع درگیر کرد و تا مجلس نهم کشیده شد تا در نهایت با پیگیری مقتدایی موضوع تردد خودروهای پلاک اروندی اتفاق افتاد.
نماینده ی مردم رامهرمز و رامشیر در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: خوزستان مظلوم واقع شده است و مانند مادری است که شیره ی جانش را می دهد اما به حق اش نمی رسد. امروز استان بی رمق شده است. ما اعتقاد داریم خوزستان دارای پتانسیل های بسیاری است و ترکیب جدید مجلس که متشکل از ۱۵ نماینده جدید در مجمع نمایندگان استان است،  ترکیب افراد تجربه و جدید، به گفته ی رهبری یک فرصت خدمت گذاری برای مردم است.
وی با اشاره به فرسودگی ناوگان حمل و نقل استان اذعان داشت: از فرصت وجود خودروهای اروندی باید در تمام استان  استفاده شود و با توجه به گرمای استان، نو کردن این ناوگان می تواند کمکی به مردم استان باشد.
محمدیان تاکید کرد: در موضوع خودروهای اروندی، نمایندگان خوزستان در کنار مردم هستند.
جاده های خوزستان قتلگاه هستند
محمدیان با اشاره به وضعیت خطرناک راه های استان و تشبیه آن به قتلگاه عنوان کرد: باید تلاش کرد هماهنگ با خودروهای مناسب وضعیت استان، در توسعه ی جاده های خوزستان که امروز به قتلگاه شبیه هستند، پیشرفت کنیم.
وی تاکید کرد: اتمام پروژه های نیمه تمام یکی از اولویت های ماست که با جدیت پیگیری می شود. همچنین رفع نقاط حادثه خیز، توجه به کشاروزی، آب، فاضلاب و ریزگردها نیز در دستور کار نمایندگان دوره ی دهم مجلس شورای اسلامی است.
نماینده ی مردم رامهرمز در مجلس دهم با بیان این که با نگاهی کاملا اجرایی در کمیسیون مجلس حضور خواهد داشت، گفت: برای حضور در کمیسیون عمران اعلام آمادگی کرده ام و در صورت پذیرفته شدن، تمام تلاش خود را در توسعه ی عمران استان به کار خواهم گرفت.
آراس نیوز