به گزارش خوزپرس به نقل از روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، مهندس بیژن عالی پور  چهارشنبه(۵ خرداد) همزمان با سالروز اکتشاف نفت در مسجدسلیمان ،با گرامیداشت این روز تاریخی اظهار داشت: مسجدسلیمان نقش تاریخی و ماندگار در تاریخ صنعت نفت کشور دارد و باید برای توسعه آن توجه ویژه ای شود .

وی به نوسازی تأسیسات نفتی مسجدسلیمان اشاره کرد و افزود:  با هدف افزایش ایمنی و ظرفیت تولید، تمام کارخانه های بهره برداری، نمک زدایی و تزریق گاز شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان نوسازی و تاسیسات فرسوده از رده خارج شده و هر آنچه امروز در این منطقه در چرخه استخراج، تولید و فرآورش وجود دارد ماحصل تلاش خدمتگذاران نظام مقدس جمهوری اسلامی در مناطق نفت خیز جنوب  است .

مهندس عالی پور اظهار داشت: با اجرا و تکمیل طرح های توسعه ای در مسجدسلیمان هم اکنون ظرفیت تولید نفت شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان به ۱۷۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته که رقم قابل توجهی است .

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در ادامه با اشاره به برنامه وزارت نفت برای حفظ و احیای آثار و اسناد تاریخ صنعت نفت گفت: در این راستا احداث موزه نفت مسجدسلیمان به عنوان بخشی از تاریخ اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی وزارت نفت و کشور در دست اقدام است .

مهندس عالی پور افزود: مطالعات مهندسی اجرای این پروژه از سوی مشاور انجام شد و اعتبار آن نیز تخصیص یافت و عملیات اجرایی شروع شده است .

مهندس عالی پور افزود: در این پروژه ۵ نقطه قدیمی مسجدسلیمان شامل چاه نفت شماره یک، پالایشگاه تقطیر نفت، کارخانه گوگرد سازی، کارخانه برق تمبی و چشمه های نفتی به عنوان موزه در نظر گرفته شده اند .

یادآور می شود؛ نخستین چاه نفت در ایران و خاورمیانه در پنجم خرداد ۱۲۸۷ خورشیدی مصادف با ۲۶ می ۱۹۰۱ میلادی در مسجدسلیمان فوران کرد .

به این مناسبت، مراسم گرامیداشت یکصدوهشتمین سالروز اکتشاف نفت در ایران و خاورمیانه و همچنین دومین همایش روز مسجدسلیمان در این شهر برگزار شد .