به گزارش خوزپرس به نقل از ایرنا علی ربیعی روز دوشنبه همزمان با سی و چهارمین سالروز آزادسازی خرمشهر در صبحگاه مشترک نیروهای نظامی و انتظامی این شهرستان روبروی مسجد جامع تاریخی این شهر، گفت:دولت برخاسته از اخلاق، ایثار و ارزش های سوم خرداد، هرگز افرادی که حماسه آفریدند، فراموش نکرده و خود را مرهون آنان دانسته و حماسه سازان این دستاورد عظیم، آنانی که زنده اند یا شهید شده اند را گرامی می دارد.
وی با بیان تعبیر امام خمینی (ره) با عنوان ‘خرمشهر را خدا آزاد کرد’، گفت:شوقی که والدین برای فرستادن فرزندان خود به جبهه داشتند و اشتیاق فرزندان کم سن و سال برای رفتن به جبهه، ناشی از فرهنگ سازی و تحولی فرهنگی امام خمینی (ره) بود.
ربیعی تصریح کرد:دولت تدبیر و امید معتقد است که امروز نیز برای رفع مشکلات عظیم جامعه به فرهنگ و دستاوردهای سوم خرداد نیاز است و اگر می خواهیم در منطقه به قدرت برسیم باید از آزادی خرمشهر بیاموزیم.
وی در ادامه سخنانش با تشریح ظرفیت های نادیده محدوده منطقه آزاد اروند، گفت:با هماهنگی مسئولان استانی، چهار بیمارستان در این منطقه حال اتمام است که یکی از بیمارستان ها با کمک سازمان تامین اجتماعی، وزارت نفت، سازمان منطقه آزاد و وزارت بهداشت در خرمشهر بهره برداری می شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه سخنانش همچنین بر توسعه صنعت گردشگری در این منطقه به ویژه شهرستان خرمشهر تاکید کرد و گفت:این بیمارستان ها به عنوان قطب رونق گردشگری درمانی منطقه و کشور مورد استفاده قرار می گیرد.
وی ادامه داد:سال گذشته قول دادیم که کشتی سازی اروندان را گسترش دهیم و امسال، نخستین شناور به آب انداخته شد و تعدادی شغل با رونق این صنعت ایجاد می شود.
ربیعی همچنین با بیان ثبت ۱۶ هزار بیمه شده جدید در سال گذشته در خرمشهر، گفت:هر شغل رسمی یک شغل غیر رسمی در کنار خود ایجاد می کند و با این احتساب بیش از ۲۰ هزار شغل در سال ۹۴ در این منطقه به وجود آمد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین با بیان تمهیدات انجام شده برای لایروبی رودخانه اروندرود نیز گفت:به دنبال انعقاد قرارداد با C.B.S هستیم و بخشی از کارها نیز نهایی شده که با تحقق این مهم، تحول بزرگی در تجارت مرزی منطقه ایجاد می شود.
وی گفت:در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی کشاورزی موسوم به طرح مقام معظم رهبری، ۱۸۰ هزار هکتار به طور کامل آماده سازی شده و ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال نیز برای آن تخصیص یافته که سهم آبادان و خرمشهر از این طرح، طی ماه های آینده محقق می شود.
وی همچنین با تشریح اقدامات دولت در راستای رونق پایدار اقتصادی این منطقه، گفت:طی قراردادی با کمیته امداد امام خمینی (ره)، ۳۰۰ میلیارد ریال به خرمشهر اختصاص می یابد و صندوق کارآفرینی این اعتبار را برای شغل های زودبازده در نظر می گیرد.
وی ادامه داد:یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار تبادل مرزی از مرز شلمچه در دولت یازدهم انجام شد که حدود سه هزار فرصت شغلی جدید با اجرای این مهم ایجاد شده است.
ربیعی تصریح کرد:تعاونی لنجداران اروندکنار نیز با ۲۰۰ لنج ساماندهی شده و تعاونی های مرزنشینان با قدرت بیشتری فعالیت خود را ادامه می دهد.
سخنران مراسم سوم خرداد در خرمشهر همچنین با بیان اجرای خط دوم راه آهن بندر خرمشهر به اهواز به طول ۱۰۰ کیلومتر و استادیوم ۱۵ هزار نفری اروندان در خرمشهر نیز، گفت:طرح توسعه پایدار خوزستان با هماهنگی استانداری نیز در این دولت اجرایی می شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین اجرای دو طرح فولادی شهید جهان آرا و فولاد کاوه اروند در این منطقه را یادآور شد و گفت:هر کدام از این طرح ها با مشاغلی که در پایین دست به وجود می آید، بخشی از مشکل بیکاری مردم خرمشهر را رفع می کند.
سی و چهارمین سالروز آزادسازی خرمشهر و صبحگاه مشترک نیروهای نظامی و انتظامی روز دوشنبه با حضور جمعی از مردم این شهرستان، فاتحان خرمشهر، فرج الله خبیر سرپرست استانداری خوزستان و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد.
سوم خردادماه ۶۱ یاد آور روز بزرگی است که در آن، خرمشهر پس از ۱۹ ماه اسارت با دلیری رزمندگان ایستادگی ملت ایران آزاد شد.
این شهر مقاوم که پس از ۳۵ روز پایداری و مقاومت درچهارم آبان ۱۳۵۹ به اشغال دشمن درآمده بود، پس از ۵۷۸ روز (۱۹ ماه) اشغال، بار دیگر به آغوش گرم میهن اسلامی بازگشت و پیکره پاک آن از لوث وجود متجاوزان تطهیر گردید.