به گزارش خوزپرس از آبادان؛ علی خدادادی چهارشنبه در آیین تجلیل از فعالان دو طرح امدادو نجات و سلامت و امنیت مسافران نوروزی شهرستان های آبادان و خرمشهر در سالن اجتماعات جمعیت هلال احمر آبادان افزود:با توجه به وجود قشر جوان در استان، برنامه ریزی متنوع برای جذب داوطلبان و توانمند سازی جوانان برای مقابه با آسیب های طبیعی و اجتماعی به خصوص طلاق، اعتیاد و فضای مجازی و بیماری های غیر واگیر احساس می شود.
وی اظهار داشت:این آموزش ها می بایست بر اساس طرح سال ۲۰۲۰ سازمان صلیب سرخ جهانی ارائه شود که در آن بر توانمندسازی برای مقابله با آسیب ها، بیماری های غیر واگیر همانند سرطان و بیماری های صعب العلاج، انجام شود.
خدادادی بیطرفی، بی غرضی، انسان دوستی، نوعدوستی، جهان شمولی و استقلال را از شعارهای تشکیل هلال احمر عنوان کرد و بیان داشت:مهم ترین هدف جمعیت هلال احمر تسکین دردهای بشری، کمک به سلامت جامعه و ایجاد تفاهم و نوع دوستی است
وی وظیفه ذاتی جمعیت هلال احمر را افزایش توانمندی قشرهای آسیب پذیر جامعه بر ای مقابله با آسیب های طبیعی و اجتماعی دانست و گفت:برنامه ریزی مناسبی در این خصوص در استان خوزستان انجام شده و آموزش نیروهای واکنش سریع امداد و نجات در جاده، امداد و نجات در سیل و امدادو نجات در کوهستان برگزار شد.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر خوزستان همچنین از برگزاری دوره های آموزش مقابله با مین برای ۵۰ عضو کاروان های راهیان نور و مسافران نوروزی خبر داد و اظهار داشت:این کلاس ها در تعطیلات نوروزی از سوی جوانان آموزش دیده در مناطق مرزی استان برگزار شد.
** ارائه خدمت به۲۵۰ هزار مسافرنوروزی
خدادای در ادامه سخنانش همچنین از ارائه خدمات به ۲۵۰ هزار اعضای کاروان های راهیان نور میهمان نوروزی در تعطیلات سال جاری خبر داد و بیان داشت:این افراد به صورت مستقیم از خدمات درمانی، انتقال به مراکز درمانی و اسکان بهره مند شدند.
وی گفت:بیش از دو هزار امدادگر، داوطلب و جوان نیز در پایگاه های نوروزی به مسافران خدمات ارائه کردند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان همچنین از افتتاح خانه های هلال به عنوان حلقه وصل توانمندان و نیازمندان یاد کرد و گفت:طرح دادرس نیز به منظور آموزش دانش آموزان برای روزهای سخت اجرا شده و جذب نیروهای داوطلب فراخوان و برگزاری انتخابات مجمع هلال احمر استان خوزستان از برنامه های هفته هلال احمر خوزستان است.
وی گفت:همچنین ایستگاه سلامت در ۲۴ شهر استان و کاروان سلامت در ۲۰ شهرستان خدمات بهداشتی و درمانی به مناطق محروم ارائه می دهند.
خدادادی گفت:جمعیت هلال احمر نیاز به توسعه زیر ساخت ها در شهرستان های آبادان و خرمشهر دارد و با توجه به سواحل و منطقه آزاد زمینه رشد و شکوفایی این جمعیت برای توسعه زیر ساخت ها مهیا است.
وی افزود:افتتاح هتل هلال و راه اندازی فروشگاه زنجیره ای در آبادان و راه اندازی سینما هلال و مجموعه نجات غرق خرمشهر در آینده در حال انجام است.
در این آیین از فعالان دو طرح امدادو نجات و سلامت و امنیت مسافران نوروزی شهرستان های آبادان و خرمشهر با اهدای لوح تقدیر تجلیل شد.
تشکیل صلیب سرخ و هلال احمر به موافقت‌نامه ژنو در سال ۱۸۶۴ باز می‌گردد این موافقت‌نامه از تلاش‌های فردی سوئیسی نشات گرفت که در شرایط بحرانی جنگی که در اروپا رخ داده بود، بدون توجه به ملیت و قومت افراد آسیب‌دیده، به آنان امدادرسانی می‌کرد.
به دنبال این توافق‌نامه، در سال ۱۳۰۱ نیز جمعیت هلال احمر در کشور با نام شیر و خورشید سرخ ایران شکل گرفت که پس از انقلاب به جمعیت هلال احمر تغییر نام پیدا کرد.