به گزارش خوزپرس به نقل از روابط عمومی دادگستری خوزستان، احمدرضا رشیدی در نخستین جلسه شورای سیاستگزاری حفاظت ار اراضی ملی و منابع طبیعی خوزستان در امسال، اظهار کرد: همچنین مساحت اراضی تغییر کاربری شده در خوزستان ۲۲۲ هکتار و موارد قلع و قمع ۳۴ مورد بود.
وی گفت: ارزش گذاری اراضی اعاده شده نیاز به کارشناسی دقیق‌ دارد اما بر اساس ارزش تقریبی می توان قیمت آنها را بیش از هفت هزار میلیارد ریال برآورد کرد.
وی ادامه داد: پارسال ۱۳ جلسه با حضور اعضای این شورا برگزار و ۵۳۰ دادنامه در موضوعات مرتبط با اراضی ملی و دولتی، منابع طبیعی و محیط زیست صادر شد.
معاون دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اهواز گفت: رویکرد زمین‌خواران نسبت به گذشته تغییر کرده، و از شکل تغییر کاربری از زراعی به مسکونی به سمت سوء استفاده از ظرفیت های قانونی موجود در تصرف اراضی ملی و دولتی تغییر شکل یافته است.
رشیدی افزود: متاسفانه در بعضی موارد شاهد تغییر کاربری ها و تصرفات سازمان یافته از سوی صاحبان قدرت و ثروت، واگذاری غیرشفاف اراضی زراعی و همچنین سکوت برخی مراجع متولی در تغییر کاربری زمین‌ های زراعی و تصرفات هستیم.
وی با بیان اینکه یکی از شاخص های تعیین فساد در هر کشور، میزان شفافیت در امورات است، گفت: واگذاری های غیرشفاف و بدون ضابطه به اشخاص در درازمدت و میان مدت مشکلات امنیتی برای جامعه ایجاد خواهد کرد.
وی از اجرا نشدن طرح های جامع و تفصیلی شهری توسط شهرداری ها انتقاد کرد و افزود:برخی طرح های دولتی و عمومی به ظاهر شاخص های زیست محیطی را مدنظر دارند اما با داعیه توسعه و پیشرفت، محیط زیست را مورد تهاجم قرار می دهند.
رشیدی خواستار تدوین سیاست هایی تازه و سختگیرانه تر در خصوص برخورد با متخلفان، تعیین مجازات های بازدارنده، تقویت امکانات اداری و تقویت آموزش کیفی نمایندگان حقوقی نهادهای مربوطه و پایش عملکرد مسئولان متولی در حفاظت از اراضی ملی، منابع طبیعی و محیط زیست شد.