به گزارش خوزپرس، به همت دفتر استان خوزستان تسنیم و با همکاری خوزپرس، جمعی از فعالان رسانه‌ای و فرهنگی شهر ایثار و شهادت اندیمشک با هدف تجلیل از مقام ایثار‌گری مردم ایران زمین در دوران دفاع مقدس و در راستای اجرای طرح راه نوشت شهدا، ضمن اهدای تمثال امام خامنه‌ای انتشارات تسنیم با حضور در منزل شهید منصور تقی نمد مال‌زاده با خواهر این شهید والامقام و آزاده سربلند و مادر ناصر فرهنگ زاده از آزادگان و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و همسر شهید والامقام کریم فرهنگ‌زاده به صحبت نشستند.

شهید والامقام منصور تقی نمد مال‌زاده در اولین روز سال ۱۳۴۳ در شهرستان اندیمشک متولد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی و حضور در جبهه‌های حق علیه باطل در بیست و هفتمین روز از شهریورماه سال ۱۳۶۰ منطقه دهلاویه به مقام شهادت نائل آمده است.

تسنیم: شهید والامقام منصور تقی نمد مال‌زاده چگونه با راه و منطق امام راحل آشنا شد؟

خواهر شهید: منصور از‌‌ همان ابتدا عشق و علاقه زیادی به مسائل فرهنگی و مذهبی داشت و در‌‌ همان اولین روزهای آغاز مبارزات مردمی علیه رژیم شاهنشاه با جدیت علی رغم سن و سال محدود به حضور در صحنه‌های مختلف مبارزات مردمی علیه این رژیم می‌پرداخت.

منصور از‌‌ همان ابتدا و برخلاف سن و سال محدود خود عشق به پرواز را در مسیر زندگی تمرین کرده بود و پایبندی منحصر به فردی به مسائل اخلاقی و مذهبی داشت و سرانجام با آغاز دفاع مقدس، رهسپار جبهه‌های حق علیه باطل شد و به لشکر عاشورایان پیوست.

تسنیم: پس از حضور شهید والامقام منصور نمد مال‌زاده در جبهه واکنش خانواده شما به شهادت وی چه بود؟

خواهر شهید: مردم ایران اسلامی در هشت سال دفاع مقدس به دور از هر تفرقه و با هر جنسیت و قومیتی در کنار رزمندگان اسلام ایستاده و مقاومت کردند.پس از شهادت منصور ما نیز درد زیادی کشیدیم چرا که فرزند و برادر خود را از دست داده بودیم ولی این روحیه متحد مردم و هم دردی مردم و همشهریان با ما نه تنها روحیه خانواده را تضعیف نکرد بلکه سبب ایجاد یک روحیه ماندگار برای ما شد تا ما نیز همراه همین مردم در مراسم خاک سپاری شهدای شهرستان همراه دیگر مردم این شهر به یاد فرزندان خود حاضر باشیم.

ناصر فرزند من نیز با اعزام منصور به جبهه‌های حق علیه باطل اعزام شده بود و او نیز هشت سال در اسارت دشمن باقی ماند تا هم زمان دو فرزند خود را در راه اسلام و انقلاب به امام راحل اهدا کرده باشم و لحظه‌ای از شکر خدا در این مسیر غافل نشوم.نمی‌دانستم همسرم شیمیایی شده است.

تسنیم: همسر شما چگونه به مقام شهادت نائل شد؟

خواهر شهید: کریم در حماسه چهارم آذر ماه اندیمشک و در قسمت آتشنشانی شهرستان خدمات گسترده‌ای را انجام داد و حضوری فعال در پشتیبانی جبهه‌ها و تامین نیازهای رزمندگان داشت و پس از جمع آوری کمک‌های مردمی این کمک‌ها را در کمترین زمان ممکن به جبهه‌ها می‌رساند.

در یکی از روز‌ها و پس از بازگشت از منطقه، با لباس خاکی وارد خانه شد و پس از گفتن اینکه شیمیایی شدم به حمام رفت.

ما در این مدت از بیماری و آلودگی وی به مواد شیمیایی و اثرات مخرب آن بر جسم کریم بی‌اطلاع بودیم چرا کریم با روحیه قوی و برخورد منحصر به فرد وقوی خود این موضوع را از ما مخفی نگاه داشته بود اما ما پس از شهادت وی در سال ۱۳۸۴ و از طریق برادر زاده‌ام، متوجه اثرات منفی آلودگی مواد شیمایی بر بدن و شهادت وی شدیم.

تسنیم: سال‌ها از دفاع مقدس می‌گذرد راه حفظ و انتقال ارزش‌های سیره و فرهنگ شهدا چیست؟

خواهر شهید: مردم ایران اسلامی هشت سال جانانه در برابر دشمن ایستادند و از جان و مال خود گذشتند تا ولایت فقیه از آفت آسیب در امان بماند و منطق اسلامی و انقلابی موجود در کشور باقی بماند.

ما نباید فکر کنیم کار تمام شده راه و باور امام راحل هنوز ادامه دارد درست است که دشمن دیگر جرات حمله به کشور را نداد و از مرزهای جغرافیایی ما عقب نشسته است ولی دشمن باور و روحیه اسلامی و انقلابی ما را هدف قرار داده است که این محور خطرات گسترده‌ای را برای ما به ارمغان آورده است.

ما باید جوانان و فرزندان خود را با روحیه عزت و افتخار آشنا کنیم تا جوانان ما از هرگونه آسیب در امان باشند و ایران اسلامی بیش از گذشته در عرصه داخلی و بین المللی شاهد قدرت و نفوذ و جایگاه باسشد و امنیت کشور بیش از گذشته تامن شود.

تسنیم: کدام قسمت از وصیت نامه شهید والامقام منصور نمد مال زاه مورد توجه قرار گرفته است؟

خواهر شهید: منصور بیش از هر چیز سعی بر توجه و اجرای فضائل شرعی و آداب مذهبی داشت و این موضوع در وصیت نامه او به روشنی موجود است و او در این وصیت نامه بر حفظ انقلاب و روحیه اسلامی و انقلابی مردم در مبارزه با دشمن توجه و تاکید دارد.

توجه به اخلاق نیکو و پایمردی در برابر دشمن و حفظ روحیه استکبار ستیزی و تقویت عزت اسلامی و انقلابی از بخش‌های مهم وصیت نامه منصور است.

ما جوانان ایران تا زنده‌ایم نخواهیم گذاشت هیچ ابر پوشالی به این سرزمین اسلامی و شهید پرور ایران برسد مگر اینکه از روی جنازه‌های یک یک ما بگذرد.
ار قدرت‌ها باید بدانند که به یاری خدا و با رهبری امام امتمان ملتهای مستضعف جهان بیدار شده‌اند و دیگر نخواهند گذاشت که دستشان به یک وجب خاک مقدسشان بیافتد.

خانواده عزیزم و مادر و برادران و خواهران عزیزم راهی که من رفته‌ام راهی است برای اسلام و برای قرآن بنابر این برای من ناراحت نباشید برادران عزیزم و خواهران عزیزم به مادرم دلداری دهید و به مادرم بگوئید مرا حلال کند و شیون و زاری نکند و نگذارید ناراحت شود.

برادران سلاح ایمان را همچنان در دست داشته باشید و با سلاح خدایی بجنگید و تا زمانی که دست متجاوزان را از میهن اسلامی‌مان و از قدس عزیز آزاد سازید.

گزارش از محمد امین جمشیدی

عکاس مجتبی خلیلی