به گزارش خوزپرس،  عبدالحسن مقتدایی در جلسه شورای اداری استان که بعدازظهر امروز (چهارشنبه، ۲۶ اسفند) در استانداری  برگزار شد، با بیان این‌که رسانه‌ها پل ارتباطی میان مردم و نظام و ارکان آن هستند، اظهار کرد: موفقیت‌ها باید تقویت و ضعف‌ها برطرف شوند؛ پیشنهاداتی که اصحاب رسانه در این جلسه مطرح کردند قطعا به معاونت سیاسی و اجتماعی ارجاع داده خواهد شد تا تصمیم‌گیری در خصوص آن‌ها به صورت قطعی انجام شود.

 

وی بیان کرد: بخش اعظمی از موفقیت‌های استان مدیون جامعه خبرنگاران است و چنانچه خبرنگاران نباشند دیگر هیچ خبری از استان به گوش مردم و مسئولین نخواهد رسید.

 

مقتدایی با اشاره به صحبت‌های مدیر خبرگزاری ایسنای منطقه خوزستان عنوان کرد: من نیز به کار تخصصی رسانه‌ها اعتقاد دارم و معتقدم کار باید عملیاتی باشد ولی هر حوزه در هر خبرگزاری باید یک موضوع را در اختیار بگیرد تا کار به‌صورت تخصصی انجام شود.

 

استاندار خوزستان افزود: باید قدر صمیمیت بین اصحاب رسانه و دستگاه‌های اجرایی را بدانیم؛ این ارتباط می‌تواند عامل اصلاحات رفتاری، گفتاری و در پایان خدمت بیشتر به مردم باشد.

 

وی خطاب به نمایندگانی که در انتخابات مجلس شورای اسلامی رای نیاوردند نیز گفت: انتظار من این است که همه ما چه نمایندگانی که رای آوردند و چه نمایندگانی که رای نیاوردند دست به دست هم دهیم و نگاه‌مان نگاه ملی باشد تا به واسطه آن شاهد موفقیت مردم و استان باشیم.

 

مقتدایی با بیان این‌که مسئولان اجرایی همه دستگاه‌ها باید مرزها را رعایت کنند، گفت: به عنوان مثال تعامل بنده با حضرت آیت‌الله موسوی جزایری در حد اعلا است؛ یک سری اشخاص همانند آیات عظام موسوی‌جزایری و شفیعی هستند که شخصیت حقیقی و مبارزاتی‌شان در امنیت استان مثال‌زدنی است و چنانچه در کنار صمیمیت و رفیق بودن، مرزها نیز رعایت شود می‌توان کارهای اجرایی استان را به جای‌های خیلی خوبی برسانیم.

 

وی در ادامه با اشاره به ماده ۵۳ که به منظور تخصیص اعتبار توسط دستگاه ها به ادارات کل  ورزش و جوانان عنوان کرد: در بخش‌نامه ۱۵ اسفندماه به همه دستگاه ‌های اجرایی استان ابلاغ شده که باید درصدی از اعتبارات دولتی خود را به ورزش جوانان اختصاص دهند، ضمن این‌که در این بخش‌نامه به صورت ریز گفته شده که هر بخش چه میزان باید دریافت شود. یکی از عوامل تشویقی برای همکاری در اعتبارات سال آینده همین موضوع است و امیدواریم به واسطه آن حق و حقوق جوانان را بپردازیم.

 

استاندار خوزستان بیان کرد: اگر تصمیمات جسورانه توام با تفکر مدیران استانی نبود، قطعا به جاهای خوب نمی‌رسیدیم؛ لازم است مدیران استان در تصمیم‌گیری‌ها همچنان به جسارت خودشان ادامه دهند تا به واسطه آن بتوانند سازمان‌های‌شان را نجات دهند.

 

وی اظهار امیدواری کرد: امیدوارم دوستان در هر بخشی قرار دارند سال آینده خودشان را یک پله بالا بکشند تا سازمانی که در آن فعالیت می‌کنند به واسطه این ارتقا یک پله بالاتر رود؛ همچنین لازم است تمام مدیران استانی نام نیک از خود به جا بگذارند و کارهای شاخص انجام دهند. هر کس در طول تاریخ کار شاخصی انجام می‌دهد و به عنوان مثال صدام و هیتلر با جنگ نام و نشان بد از خود به جا گذاشتند اما گاندی و ماندلا با صلح توانستند نام نیکو از خود به جا بگذارند.

 

همچنین در ادامه این جلسه امید حاجتی، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با ارائه گزارشی از آمار شاخص‌های استان اظهار کرد: این گزارش به منظور خودارزیابی در عملکرد دو ساله منتهی به انتهای سال ۹۳ انجام شده است.

 

وی با اشاره به وضعیت شاخص‌های فرابخشی عنوان کرد: این شاخص‌ها عمدتا در حوزه بیکاری، تورم و تولید ناخالص داخلی به قیمت بازار است و همه این شاخص‌ها طی این دو سال از رشد قابل ملاحظه‌ای برخوردار بودند و جایگاه ما از نظر بهبود نرخ بیکاری به ویژه بیکاری بانوان، وضعیت بسیار مناسبی است.

 

حاجتی ادامه داد: نرخ تورم در سال ۹۳ در کشور به طور متوسط ۱۲٫۶ درصد بوده در صورتی که این میزان در خوزستان ۸٫۱ درصد بوده است که این بدان معناست که مباحث تنظیم بازار در استان بهتر مدیریت شده است.

 

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان تصریح کرد: در ارزش صادرات غیر نفتی نیز رشد ۷۶ درصدی در مقایسه با سال ۹۱ داشته‌ایم که موجب افزایش رونق اقتصادی استان شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: سهم خوزستان در تولید ناخالص داخلی از سال ۹۱ به ۹۳ هر چند رشدش زیاد نیست ولی مثبت بوده و این بیانگر آن است که این شاخص‌ها همگی همدیگر را تائید می‌کنند و همه در یک جهت به سمت بهبود وضعیت اقتصادی استان حرکت کرده‌اند.

 

حاجتی در ادامه با اشاره به وضعیت کارکنان دولت در استان خوزستان از نظر تعداد کارکنان و هم از نظر سهم کارکنان تابع مدیریت، گفت: در هر دو شاخص ارتقای رتبه داشتیم و وضعیت‌ استان از نرخ متوسط کشور بهتر بوده است.

 

وی افزود: در این دو سال موفق شدیم هم مجوزهای استخدام بیشتری را برای استان بگیریم و هم توانستیم این مجوزها را اجرائی کنیم و تامین اعتبار آن‌ها نیز انجام شد.

 

حاجتی در ارتباط با تعداد کارگاه‌های صنعتی با ۱۰ نفر کارکن و بیشتر نیز وضعیت‌مان کمی افت داشته که عمده دلیل آن این بود که عمده واحدهای صنعتی فعال در استان در حال کار با ظرفیت کمتر از ظرفیت اسمی هستند که امیدواریم با تمرکزی که روی این بخش صورت می‌گیرد، شاهد ارتقا این شاخص در دوره آتی باشیم.

 

وی درباره حوزه کشاورزی و دامپروری نیز عنوان کرد: در این بخش در قسمت تولید شیر و گوشت قرمز ارتقا رتبه داریم ولی سرانه تولید مرغ و تخم‌مرغ رتبه مان ثابت مانده که این نشان می‌دهد ما نیز همسو با اتفاقات کشور پیش رفتیم.

 

رییس سازمان مدیریت خوزستان با بیان این‌که وضعیت آزادراه‌ها و بزرگ‌راه‌ها و راه‌های روستایی و اصلی استان ارتقا یافته‌اند، گفت: در بحث راه‌های اصلی، هم‌اکنون رتبه اول را دارا هستیم و در بحث بزرگ‌راه‌ها رتبه چهارم را داریم اما در قسمت راه روستایی آسفالت، عملکردمان در مقایسه با وضعیت این شاخص در کشور ضعیف بوده که باعث شده دو رتبه تنزل درجه داشته باشیم.

 

وی خاطرنشان کرد: شاخص مهمی که جای تأمل دارد، تعداد تصادفات به ازای هزار نفر جمعیت است؛ زمانی ما پنجمین رتبه را در اختیار داشتیم یعنی در سال ۹۱ پنجمین استان کشور از لحاظ تعداد تلفات جانی بودیم ولی با توجه ویژه‌ای که انجام شد شاهد ارتقا رتبه چشمگیری هستیم و از رتبه پنجم سال ۹۱ به رتبه ۱۸ ارتقا پیدا کردیم و این نشان می‌دهد خطر جاده‌ای خوستان کمتر شده است.

 

حاجتی با اشاره به شاخص آب و فاضلاب نیز عنوان کرد: علی‌رغم محدودیت‌های اعتباری که در این بخش وجود داشت، باز هم شاهد ارتقا رفته بودیم.

 

وی افزود: ۷۱ درصد مصرف آب استان در حوزه کشاورزی است که چهار درصد در بخش شرب، چهار درصد در بخش صنعت است و سایر مصارف نیز ۲۱ درصد را در بر می‌گیرد.

 

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان تاکید کرد: در بخش شاخص‌های تعداد روستاها و تعداد خانوارهای روستایی تحت پوشش شرکت برق نیز رتبه استان تغییر نکرده است که این نشان می‌دهد که ما در این دو بخش مشابه اقداماتی که در سطح کشور انجام شده است، عمل کرده‌ایم و نه ضعیف‌تر بوده‌ایم و نه قوی‌تر.

 

وی افزود: در بحث روستاهای تحت پوشش شرکت برق نیز خوزستان ارتقا رتبه داشته و از ۸۹ درصد در سال ۹۱ به ۹۱ درصد در سال ۹۳ ارتقا یافته‌ایم؛ این در حالی است که میزان متوسط این شاخص در کشور ۹۰ درصد است.

 

حاجتی گفت: در بحث ارتباطات نیز رتبه ضریب نفوذ تلفن ثابت را حفظ کرده‌ایم. ضمن این‌که ضریب نفوذ اینترنت استان نیز ۹۲ درصد ومیزان متوسط کشوری آن ۱۰۱ درصد است که کمی عقب‌تر هستیم اما با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام خواهد شد قطعا این رتبه را بهبود خواهیم‌بخشید.

 

وی با اشاره به وضعیت تراکم دانش‌آموز در کلاس درس نیز بیان کرد: میزان متوسط کشوری این شاخص ۲۲٫۴ درصد و در استان ۲۲٫۱ است که این نشان می‌دهد از نظر تعداد تراکم دانش‌آموز در کلاس نسبت به میزان متوسط کشور وضعیت‌ استان بهتر است.

 

حاجتی در پایان همچنین از ارتقای رتبه در بیشتر شاخص‌های حوزه‌ فرهنگ و هنر و سالن‌های سینما و صندلی‌ها، بهداشت و درمان و تعداد سرقت‌ها خبر داد و گفت: جا دارد از تمام مسوولان این حوزه‌ها تشکر کنیم که با فعالیت‌های خود موجب این ارتقای رتبه شدند.