به گزارش خوزپرس از دزفول؛ محمد مشکورزاده روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در دزفول عنوان داشت: شرکت پگاه خوزستان در ماههای گرم سال که تولید شیر کاهش یافته و تقاضا در بازار سنتی بالاست برای خرید شیر از دامداران با حداقل امکانات وارد عمل می شود اما در فصل سرد سال به رغم وفور شیر در خوزستان اقدام به خرید از دیگر استانها می کند.
وی با بیان اینکه در تولید شیر موازنه منفی در استان خوزستان وجود دارد افزود:در حالیکه شیر گاومیش دامداران خوزستانی به صورت هفتگی به استان آذربایجان صادر و آنجا فرآوری می شود صنایع لبنی استان خوزستان هیچگونه همکاری با دامداران در تولید شیر نداشته و بهره برداران کمترین بهره را از منابع لبنی می برند.
مشکورزاده لازمه توسعه صنعت را همکاری صنایع فرآوری با تولیدکننده و واسطه های خرید دانست و گفت:این حلقه مفقوده در خوزستان باعث شده هفت کارخانه شیر استان که مهمترین آنها کارخانه پگاه خوزستان است با عدم همکاری خود موجب نارضایتی و ضرر دامداران و تولیدکنندگان شوند.
معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان افزود: شرکت پگاه هیچگونه همکاری در زمینه نقدینگی و جذب شیرمازاد از دامداران نداشته و در برخی مواقع مطالبات دامداران را با سه ماه تاخیر پرداخت می کند و شیر مازاد را نیز به آنها پس می دهد.
مشکورزاده از استانداری خوزستان تقاضا کرد برای حل این مشکل به صنایع شیر استان بویژه شرکت پگاه دستور دهد تا با دامداران همکاری کنند زیرا دامداران نیاز به نقدینگی دارند و پرداخت با تاخیر سه ماهه آنها را ورشکست خواهد کرد.
وی با اعلام فعالیت ۲۴ مجتمع دامپروری در استان خوزستان با ۵۴۰ واحد دامداری فعال افزود:سه واحد پرورش گاومیش ، دو واحد سنتی و یک واحد صنعتی در شهرستان دزفول فعال هستند.
مشکور زاده گفت:سه واحد گاومیش داری نیز در دیگر شهرهای استان خوزستان فعالیت می کنند که با تولید آنها استان خوزستان رتبه پنجم را از نظر تولید گوشت قرمز در کشور دارد.
وی میزان تولید گوشت قرمز،شیر،گوشت مرغ ،عسل و تخم مرغ در استان خوزستان را ۴۱۱ هزار تن دانست وافزود:استان خوزستان در محصولات دامی رتبه ۱۴ کشور را دارد.
معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص واحدهای مرغداری این استان نیز اظهار کرد:در هر دوره ۱۵ میلیون قطعه مرغ در خوزستان تولید می شود در صورتیکه می توانند تا ۶۰ میلیون جوجه ریزی در سال داشته باشند که این امر تولید ۹۰ هزار تن تولید گوشت مرغ را در پی دارد و نیاز استان را تامین می کند.
مشکور زاده با اشاره به جایگاه مناسب شهرستان دزفول در تولید گوشت مرغ در استان گفت:شهرستان دزفول با تولید بیش از سه میلیون قطعه مرغ ۱۸ درصد گوشت مرغ استان را تامین می کند.
وی با اشاره به اینکه واردات گوشت قرمز به استان خوزستان وجود ندارد افزود:با توجه به اینکه در فصول سرد سال برخی دام ها در استانهای دیگر مصرف می شوند می توان گفت گوشت خوزستان به دیگر استانها نیز صادر می شود .