به گزارش خوزپرس، نصرالله جهانگرد، امروز در مراسم افتتاح مرکز آگاهی‌رسانی، پشتیبانی، امداد رایانه‌ای (آپا) در دانشگاه شهید چمران اهواز، اظهار داشت: در برنامه توسعه فناوری اطلاعات کشور ۴ دسته فعالیت از جمله شبکه ملی اطلاعات در حال ساماندهی هستند.

وی افزود: شبکه ملی اطلاعات در سراسر کشور ظرفیت‌سازی بنیادینی برای ارتقاء دسترسی به ارتباطات و اطلاعات کشور را به وجود می‌آورد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه هدف از ایجاد شبکه ملی اطلاعات دسترسی پهن باند در هر نقطه‌ای از کشور و برای همه آحاد مردم و نیز نهاد‌ها است، بیان کرد: تأمین سرویس اینترنتی براد بند ۶۰ درصد خانوارها و همه کسب‌وکارهای کشور از اهداف ما است. در دنیا براد بند را حداقل ۸ مگابایت می‌دانند، بنابر ضرورت و امکاناتی که داشتیم حداقل ۲ مگابایت را برای یک سلول خانوار قرار دادیم ولی برای بنگاه‌ها و نهادها محدودیت خاصی وجود ندارد.

وی گفت: ظرفیت داخلی ارتباطات کشور به ۴ هزار گیگابایت رسیده است درحالی که برنامه‌ریزی‌ها برای ۵۰۰ گیگابایت بوده است این مطلب نشان دهنده ۸ برابر شدن ظرفیت داخلی ارتباطات کشور است و نیز درصددیم این ظرفیت را به ۲۰ترابایت برسانیم.

جهانگرد با اشاره به اینکه در آغاز کار وزارت خانه ارتباطات و فناوری در ارتباط بین‌الملل ۷۶ گیگابایت ظرفیت بود در حالی که اکنون ۳۰۰گیگا ترافیک جابه‌جا می‌شود، عنوان کرد: این ظرفیت تا قبل از ایام نوروز بیش از یکصد گیگابایت دیگر افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: برخی از قسمت‌های طراحی و برنامه‌ریزی‌های اجرای شبکه ملی اطلاعات تمام شده است. برنامه‌ریزی برای همه اپراتورها و بخش‌های اجرایی فراهم شده و ابلاغ خواهد شد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران بیان کرد: بخش دوم توسعه سرویس‌ها بر روی بستر شبکه در نظر گرفته شده که اهم آن در قالب برنامه دولت الکترونیک قرار می‌گیرد. امیدواریم تا پایان سال به صورت رسمی نخستین پرتال را اعلام و اطلاعات لازم در آن دیده شود. این امر در همه دستگاه‌های کشور باید دیده شود چرا که ما معماری و ساختار کلان را پیگیری می‌کنیم.

وی گفت: در بخش سوم موضوع کمک به کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و اقتصاد دانش بنیان مطرح می‌شود که فعالیت‌های گسترده‌ای از جمله کمک به پارک‌های علم و فناوری را در این زمینه آغاز کرده‌ایم و نیز در این راستا امکاناتی مانند وام کم بهره و تسهیلات حقوقی برای این کار در نظر گرفته شده است.

جهانگرد درباره مبحث چهارم عنوان کرد: مجموعه مقررات، قوانین و بستر سازی حقوقی که وزارت پیگیری می‌کند با هدف کسب تقویت‌ فعالیت‌های کسب و کار و نیز اشتغال آفرینی دانش بنیان در این حوزه و در سطح داخلی و بین الملل است.

وی با بیان اینکه در انجام این برنامه‌ها دانشگاه را یک شریک استراتژیک می‌دانیم به طوری که مجموعه فعالیت‌ها در تعامل مستقیم با دانشگاه‌ها کار را انجام می دهند، تصریح کرد: آپا یک مرکز استرتژیک برای رصد و پایش شبکه اطلاعات کشور است به طوری که انتظار می‌رود فعالیت این مرکز موجب ارتقا و گسترش دانش نهادهای ناظر، امنیت شبکه، شرکت‌ها صنایع و بانک‌ها و نیز تربیت متخصصین بیشتری در این مکان شود.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران  با بیان اینکه برای این امر خطی اعتباری در قالب پروژه‌ها به وجود آمده است، بیان کرد: فاز اول مرکزHTC در تهران به زودی افتتاح می‌شود و در مرحله بعد به مراکز دیگر استان‌ها می‌رسد. این امر با هدف تبادل اطلاعات و ظرفیت های پردازشی دانشگاه‌ها با یکدیگر است. بیش از ۷۰ نوع سرویس بر روی این س ساختار قرار می‌گیرد.

منبع:تسنیم