به گزارش خوزپرس،  محمدحسین مرادی روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهارکرد: صنعت فولاد در ایران با پیشرفت قابل‌توجهی همگام با به‌روزرسانی دانش و تکنولوژی تولید محصولات خاص و با ارزش افزوده بالای فولادی در شرکت‌های بزرگ طی سالیان اخیر همراه شده است؛ به نحوی که برای مثال نیاز صنایع مختلف همچون نفت، گاز و پتروشیمی به محصول استراتژیک ورق فولادی «API»، توسط شرکت فولاد اکسین خوزستان تامین می‌شود و کشور از واردات آن بی‌نیاز شده است.

معاون اجرایی شرکت فولاد اکسین خوزستان به سبد محصولات خاص شرکت فولاد اکسین خوزستان از جمله تولید ورق ضدسایش (هاردوکس) اشاره کرد و گفت: دانش تولید این محصول، پیش‌تر در انحصار کشورهای اروپایی مانند سوئد بوده و هم‌اکنون با تکیه بر دانش بومی و مهارت متخصصان و مهندسان فولاد اکسین این محصول در داخل تولید می‌شود.

 

عضو هیات مدیره شرکت فولاد اکسین خوزستان ادامه داد: به جرات می‌توان گفت که شرکت فولاد اکسین خوزستان از لحاظ تکنولوژی و راندمان تولید و همچنین خواص متالورژیکی و مکانیکی محصول که همان ورق‌های فولادی است، در میان ۱۰ شرکت برتر جهان قرار دارد و در سال ۱۴۰۲ که از سوی مقام معظم رهبری سال «رشد تولید و مهار تورم» نام‌گذاری شده است، توانسته است عملکردی موفقی در بخش‌های مختلف داشته باشد.

۱۴۰۲ سال رکوردشکنی های مختلف در فولاد اکسین

مرادی با بیان اینکه شرکت فولاد اکسین خوزستان سال ۱۴۰۲ را با رکوردشکنی در بخش تولید آغاز کرد افزود: این شرکت در فروردین ماه، موفق به ثبت رکورد ماهیانه تولید به میزان ۷۶ هزار و ۳۷۰ تن انواع ورق‌های فولادی بعد از گذشت دو سال شد.

عضو هیات مدیره فولاد اکسین خوزستان افزایش ۶۱ درصدی سوددهی این شرکت در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱، حاکی از عزم بالای فولاد اکسین برای ثبت رکوردهای جدید در سال جاری بود.

وی گفت: شرکت فولاد اکسین خوزستان در نیمه نخست امسال به‌رغم ۱۸ روز توقف تولید ناشی از قطعی برق، توانست رکورد بیشترین میزان تولید اسلب معادل ۴۰۷ هزار و ۲۰۳ تن را طی دو سال اخیر ثبت کند که این مسئله افزایش ۵۶ درصدی درآمد و ۷۶ درصدی سود خالص این شرکت در این بازه زمانی را به همراه داشت.

مرادی با بیان اینکه رکورد آماده‌به‌کاری عملیاتی معادل ۹۷ درصد در مرداد ماه امسال در خطوط تولید فولاد اکسین به ثبت رسید بیان داشت: این میزان از آماده بکاری عملیاتی بالاتر از استانداردهای جهانی بوده است.

عضو هیات مدیره شرکت فولاد اکسین خوزستان یادآورشد: ۲۷ روز تولید بدون توقف در هشت ماهه ۱۴۰۲ با تکیه بر خودباوری در این شرکت به منظور تولید ورق‌های «API» و آلیاژی، ثبت رکورد ماهیانه فروش انواع ورق‌های فولادی در آذر ماه سال جاری به میزان ۷۸ هزار و ۸۵۳ تن بعد از ۲ سال و رشد ۶۹ درصدی درآمد و ۸۹ درصدی سود خالص در ۱۰ ماهه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال پیش، از دیگر رکوردشکنی‌های شرکت فولاد اکسین خوزستان در سال جاری به شمار می‌آیند.

طرح های توسعه ای برای پایداری برق مورد نیاز خطوط تولید

معاون اجرایی شرکت فولاد اکسین خوزستان در ارتباط با اقدامات این شرکت در حوزه زیرساخت طی سال ۱۴۰۲ بیان کرد: با توجه به قطعی برق و گاز صنایع در روزهای مختلف سال، شرکت فولاد اکسین خوزستان طرح‌های توسعه‌ای با هدف تامین پایدار انرژی را در دستور کار خود قرار داده و مطالعات لازم به منظور احداث نیروگاه برق در ۲ فاز به ترتیب با ظرفیت ۲۰ و ۳۰۰ مگاوات با هدف تامین برق کارخانه نورد و فولادسازی را آغاز کرده است.

مرادی تصریح کرد: همچنین این شرکت در حوزه برق، پروژه احداث پست برق و کلیدخانه ۳۳ کیلوولت به صورت «EPC» را در دست اقدام دارد که عملیات اجرایی آن از شهریورماه سال جاری آغاز شده است.

وی یادآورشد: شرکت فولاد اکسین خوزستان در راستای تامین گاز مورد نیاز خود در روزهای سرد سال نیز طرح احداث مخازن ذخیره گاز را در دستور کار خود قرار داده و در تلاش است این پروژه را در سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برساند.

عضو هیات مدیره شرکت فولاد اکسین، افتتاح و راه‌اندازی تصفیه‌خانه بهداشتی در شهریور ماه امسال را از جمله اقدامات برجسته این شرکت در حوزه آب عنوان کرد و گفت: این اقدام علاوه بر حفظ استانداردهای زیست‌محیطی در بخش تولید، با توجه به برگشت آب تصفیه شده برای استفاده در فضای سبز، صرفه اقتصادی را برای شرکت فولاد اکسین درپی دارد.

فولاد اکسین در ردیف صادرکنندگان برتر کشور

مرادی با اشاره به موفقیت شرکت فولاد اکسین خوزستان در حوزه صادرات یادآورشد: نقطه عطف عملکرد شرکت فولاد اکسین خوزستان در سال ۱۴۰۲ را می‌توان انتخاب این شرکت به عنوان صادرکننده برتر برای اولین بار در تاریخ مجموعه به‌رغم تمامی چالش‌های موجود در حوزه صادرات که تحریم‌های ظالمانه در راس آن‌ها قرار دارد، دانست.

وی اضافه کرد: اکنون محصولات فولاد اکسین خوزستان به ۱۸ کشور جهان در سه قاره‌ مختلف صادر می‌شود و توسعه صادرات با هدف افزایش درآمد و ارزآوری به داخل کشور در دستور کار این شرکت قرار دارد.

عضو هیات مدیره شرکت فولاد اکسین خوزستان به رشد ۴۵ درصدی صادرات محصولات شرکت فولاد اکسین خوزستان در سال جاری اشاره کرد و گفت: نام این شرکت امسال در میان صادرکنندگان برتر غیرنفتی کشور قرار گرفت و در مراسم بیست و هفتمین سالروز ملی صادرات که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، از این شرکت تجلیل شد.

وی قرار گرفتن در بین ۱۰۰ شرکت برتر ایران (IMI۱۰۰)؛ کسب عنوان واحد برتر تحقیق و توسعه سال ۱۴۰۲ استان خوزستان؛ اخذ گواهینامه بین‌المللی «ISO/IEC۱۷۰۲۵:۲۰۱۷» تحت عنوان الزامات عمومی احراز صلاحیت آزمایشگاه‌های آزمون و کالیبراسیون؛ کسب تندیس و نشان عالی مدیر سال ۱۴۰۲؛ دریافت تندیس واحد نمونه استانی در حوزه استاندارد و کنترل کیفیت؛ کسب تندیس برگزیدگی اولین سمپوزیوم ملی انقلاب صنعتی چهارم در صنعت فولاد با رویکرد هوش مصنوعی؛ اخذ تندیس سیمین همایش ملی کیفیت؛ دریافت تندیس زرین اجلاس سراسری تکریم از چهره‌های نامی صنعت و اقتصاد کشور؛ اخذ گواهینامه انطباق معیار مصرف انرژی؛ دریافت لوح زرین جشنواره نوآوری برتر ایرانی و کسب عنوان شرکت پیشرو در توسعه فناوری در همایش بنگاه؛ فناوری و رشد اقتصادی را از دیگر موفقیت‌های شرکت فولاد اکسین خوزستان در سال جاری برشمرد.

عضو هیئت مدیره و معاون اجرایی شرکت فولاد اکسین خوزستان در پایان خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲، شرکت فولاد اکسین خوزستان علاوه ‌بر تحقق رشد تولید و سودآوری مناسب، اقدامات متنوعی در حوزه مسئولیت‌‎های اجتماعی انجام داده است که از جمله آن‌ها شامل تامین دو هزار تن ورق فولاد پل عنافچه در شهرستان ملاثانی، تامین چهار هزار بسته معیشتی، تامین دو هزار بسته آموزشی برای دانش‌آموزان نیازمند، اعزام تانکرهای آب شرب به روستاهای شهرستان باوی، برپایی موکب در ایام اربعین و اهدای ۱۰۰ سری جهیزیه می‌شود. این شرکت در تلاش است فعالیت خود در این زمینه را به دو برابر در سال آینده افزایش دهد.

به گزارش ایرنا فولاد اکسین خوزستان به عنوان یکی از هشت شرکت تولید کننده ورق‌های فولادی در جهان در افق چشم‌انداز ۱۴۱۰ توسعه زنجیره فولادی با شعار “از معدن تا نورد” را برنامه‌ریزی کرده است که تحقق این امر علاوه بر تامین نیازهای داخلی با هزینه کمتر، گام بزرگی نیز در زمینه صادرات و ارزآوری کشور محسوب می‌شود.

فولاد اکسین تولیدکننده انواع ورق‌های فولادی عریض و آلیاژی خاص با استحکام بالا است که با استفاده از فناوری‌های خاص صنعت فولاد کشور تأمین کننده نیازهای صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و دریایی است.

۴۰ درصد از سهام فولاد اکسین متعلق به گروه ملی صنعتی فولاد ایران از شرکت‌های زیرمجموعه بانک ملی، ۳۰ درصد متعلق به شستا از زیر مجموعه تامین اجتماعی و ۳۰ درصد دیگر از سهام این شرکت متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری است.

صنعت فولاد به عنوان صنعت مادر از جمله مولفه‌های قدرت در دنیا به شمار می‌رود که صنایع مختلفی همچون خودروسازی، کشتی‌سازی، لوازم خانگی، ساختمان‌سازی و … به آن وابسته هستند.