به گزارش خوزپرس از شوشتر؛ در طرح مکانیزه هوشمند قطره‌ای – زیرسطحی، آبیاری به شیوه مستقیم انجام و به ریشه محصول می‌رسد؛ در واقع آب به سطح زمین داده نمی‌شود و رطوبتی که در کنار ریشه است موجب صرفه‌جویی در مصرف آب، افزایش میزان بهره وری و توزیع مناسب کود و سم می‌شود.

هزینه اجرای این طرح در هر هکتار ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال است که به صورت آزمایشی(پایلوت) در سطح ۱۱۸ هکتار از اراضی شرکت کشت و صنعت کارون اجرا شده است.

این شیوه نوین آبیاری، ضمن افزایش میزان بهره‌وری و صرفه‌جویی در مصرف آب می بایست در تمامی شرکت‌های کشت و صنعت با هدف توسعه بخش کشاورزی به صورت پایدار مورد توجه قرار گیرد.

آبیاری زیرسطحی روشی است که در آن منطقه ریشه گیاه بدون خیس شدن سطح خاک یا تلفات عمقی مرطوب می‌شود؛ آبیاری قطره‌ای زیرسطحی تکنیکی از آبیاری قطره‌ای است که محل خروج آب زیرسطح خاک قرار دارد.

رئیس محترم جمهور در حاشیه برنامه اظهار کرد: مردم شوشتر مردم بسیار خوبی هستند و بنده دوست داشتم در جمع این مردم عزیز حاضر شوم ولی با توجه به محدودیت زمانی و این که سفر با محوریت پروژه‌ها و بررسی برخی امور برنامه ریزی شده، ان شاءالله در زمان دیگری خدمت مردم شوشتر خواهیم رسید.

وی همچنین گفت: سلام بنده را به مردم شوشتر برسانید. همچنین در زیارت مرقد مطهر علامه حاج شیخ (رحمت‌الله علیه) نایب الزیاره و دعاگوی بنده باشید.