به گزارش خوزپرس از اهواز، علی‌اکبر حسینی‌محراب شامگاه یکشنبه در گفت و گویی رسانه‌ای مهم‌ترین طرح‌های عمرانی و اقتصادی قابل بهره‌برداری در دهه مبارک فجر را تشریح کرد.

وی با بیان اینکه در دهه فجر امسال یک‌هزار و ۵۹۳ طرح آماده شده است اظهار کرد: از این تعداد یک‌هزار و ۴۶۷ طرح با اعتبار ۷۷ همت به بهره‌برداری می‌رسد و عملیات اجرایی ۱۲۶ طرح دیگر نیز با اعتبار ۴۶ همت آغاز می‌شود.

به گفته استاندار خوزستان براساس آمار ارایه شده، تعداد طرح‌ها در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۱ نسبت به سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است و روستاهای استان متناسب با جمعیت از اعتبارات آلایندگی و ارزش‌افزوده بهره‌مند شده‌اند.

براساس سخنان حسینی‌محراب بخش عمده طرح‌ها در زمینه حوزه برق بوده است چراکه با توجه به فعالیت نیروگاه‌های متعدد تولید برق و مصرف بالا در بخش صنعت و خانگی در استان، شبکه برق خوزستان هزینه‌های نگهداری و پایداری بالایی لازم دارد.

وی یادآور شد: در این مدت پیک مصرف تا هشت هزار مگاوات مصرف است که با اقدامات انجام شده تولید روزانه به میزان حدود ۱۴ هزار مگاوات رسیده که مقدار مازاد بر مصرف به شبکه ملی منتقل می‌شود.

اجرای سه خط اصلی آبرسانی

استاندار خوزستان همچنین به در حال اجرا بودن طرح‌ سه خط اصلی آبرسانی غدیر، فدک و کوثر در استان اشاره کرد و توضیح داد: در کنار این سه پروژه بزرگ، پایدارسازی آب شرب برخی شهرها انجام شده و تعدادی از تصفیه‌خانه‌ها به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

بنا بر گفته استاندار خوزستان در زمینه آب روستایی نیز تعداد یک‌هزار و ۷۶۰ روستا توسط قرارگاه امام حسن (ع) پایدارسازی شده است.

وی طرح‌های تصفیه‌خانه‌های اندیمشک، دارخوین، شوشتر، دزفول، لالی از دیگر طرح‌های مهم حوزه آبرسانی برشمرد که در دست اجرا قرار دارند و این روند در استان ادامه‌دارخواهد بود.

حسینی‌محراب در ادامه سخنان خود به طرح‌های در حال اجرا در حوزه شبکه فاضلاب استان اشاره کرد و گفت: طرح جامع فاضلاب اهواز از جمله مهم‌ترینطرح‌های این حوزه به شمار می‌رود و در حال حاضر خط لوله فاضلاب مناطق ملی‌راه، فرودگاه، کوروش، زیتون کارمندی و چهارشیر آماده شده و به زودی به تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز متصل می‌شود.

 

رویکرد عدالت محوری دولت سیزدهم در خوزستان با آغاز عملیات اجرایی ۱۵۹۳ طرح عمرانی

جلوگیری از ورود فاضلاب به کارون

استاندار خوزستان ادامه داد: با تکمیل طرح جامع فاضلاب اهواز از ۲۳ نقطه ورودی فاضلاب به کارون ۶ نقطه مسدود خواهد شد که این کار هم منجر به استفاده از پساب تصفیه شده در کشاورزی و صنعت و صرفه جویی در مصرف آب و همچنین کاهش آلایندگی کارون خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مسکن یکی از وعده‌های دولت بوده و ساخت چهار میلیون مسکن در دستور کار دولت قرار گرفته است گفت: پیش از این در خوزستان برخی طرح‌های مسکن به دلیل جانمایی نامناسب به نتایج مورد انتظار نرسیده‌اند از جمله شیرین شهر و رامین که مورد استقبال زیادی واقع نشده است.

حسینی محراب با اشاره به پیگیری برای تکمیل ۲۰ هزار واحد نیمه تمام مسکن مهر با همکاری تعاونی‌ها توضیح داد: در زمینه ساخت مسکن به دلیل برخی ضعف‌های مدیریتی در تامین زمین مقداری کار به کندی پیش رفت که با تغییر مدیر مربوطه این روند شتاب گرفته است.

استاندار خوزستان بیان کرد: در سال ۹۹ در بندر امام خمینی (ره) بروز آبگرفتگی و سیل موجب تخریب و آسیب پنج هزار واحد مسکونی شد که با اقدامات انجام شده از این تعداد هزار واحد برای خانوارهای سیل زده ساخته شده است که در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسند.

ویبا بیان اینکه در بخش مسکن اقشار کم برخوردار با همکاری نهادهای حمایتی ۲۶۰ واحد در دهه فجر بهره‌برداری می‌شود گفت: ۱۴۰ واحد از این واحدها در شهرستان اندیکا قرار دارد.

بهره‌برداری از ۱۶۶۶ واحد مسکن مهر

وی افزود: یکهزار و ۶۶۶ واحد در طرح مسکن مهر و اقدام ملی نیز در دهه فجر بهره‌برداری می‌شود و در بخش نهضت ملی مسکن چهار هزار و ۱۶۰ واحد به مناقصه و تحویل پیمانکار رسیده و عملیات اجرایی ساخت این واحدها به زودی آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه خوزستان در زمینه راه پس از استان فارس در جایگاه دوم قرار دارد تصریح کرد: بیش از هشت هزار کیلومتر راه روستایی و شهری در استان وجود دارد. چهار بانده کردن برخی از مسیرها از جمله “اهواز مسجدسلیمان”، “مسجدسلیمان اندیکا”، “اهواز بهبهان”، “اهواز ایذه لردگان”، مسیر “طریق الحسین و اهواز خرمشهر” در دستور کار دولت قرار دارد.

وی افزود: ۲۵ کیلومتر از مسیر “مسجدسلیمان – بهبهان – ایذه” در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد و عملیات اجرایی چهار بانده کردن ۵۰ کیلومتر نیز از ۲ طرف جاده “اهواز خرمشهر” هر کدام به میزان ۲۵ کیلومتر آغاز خواهد شد.

۲ خطه شدن خط ریلی “اندیمشک – اهواز – خرمشهر”

حسینی محراب با اشاره به حوزه راه‌آهن در خوزستان اظهار کرد: در سفر قبلی هیات دولت به استان در مسیر “اندیمشک ـ بامدژ” ۱۰۰ کیلومتر به‌بهره‌برداری رسید و ۴۰ کیلومتر باقیمانده نیز از اردیبهشت امسال تاکنون ساخته شده است و اکنون می‌توان گفت مسیر “اندیمشک- اهواز – خرمشهر” به طور کامل ۲ خطه شده که موجب تسهیل حمل و نقل مسافران و کالاها خواهد شد.

استاندار خوزستان ادامه داد: در زمینه توسعه فضاهای آموزشی ۱۵۱ کلاس در قالب ۴۶ مدرسه ساخته شده و در دهه فجر در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: بیمارستان فاطمه زهرا (س) دزفول و بیمارستان ۶۴ تختخوابی بندر امام (ره) با مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و خیرین ساخته شده و به زودی به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین بیش از ۵۰ مرکز بهداشت با ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار ساخته شده و تجهیزات بیمارستانی پیشرفته با اعتبار سه هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در این ایام مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

حسینی محراب گفت: یکی از پروژه های مهم اقتصادی ساخت تجهیزات بهره‌برداری از میادین مشترک نفتی با عراق است تا سهم برابری از این میادین داشته باشیم که طرح تاسیسات نفتی سپهر و جفیر در میدان نفتی آزادگان در این راستا ساخته شده است و در فاز اول آن با رقم چهارصد میلیون دلار ۳۲ هزار بشکه در روز برداشت می‌کند و به زودی در مرحله بعدی این رقم به ۵۵ هزار بشکه در روز خواهد رسید همچنین میدان نفتی سهراب در دهه فجر افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه در بخش صنعت فولاد اهواز طرح زمزم سه با ظرفیتی برابر یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن آهن اسفنجی تولید می‌کند گفت: در صنایع فولاد فاز ۲ فولاد شادگان و فاز ۲ فولاد جهان آرا به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین فولاد آتیه خاورمیانه در جاده ماهشهر با ظرفیت ۶۰۰ هزار تن با اشتغال بیش از یک‌هزار نفر به بهره‌برداری می‌رسد.

استاندار خوزستان در پایان گفت: در زمینه کارخانه‌های کشت و صنعت چوب، نیشکر، طرح‌های پتروشیمی و… نیز طرح‌های توسعه‌ای متعددی در دهه فجر در استان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.