به گزارش خوزپرس از اهواز ، علی اکبر حسینی محراب سه شنبه شب در گفت وگوی رسانه‌ای افزود: اجازه کار به شرکت‌های آلاینده خوزستان به کمک مردم و دستگاه قضایی نمی‌دهیم.

وی ادامه داد: آلاینده‌های مختلف نظیر فعالیت شرکت‌های آلاینده در شهر، فلرهای نفتی، سوختن زباله، سوخت نامرغوب خودروها، ترافیک، آتش زدن بقایای کشت نیشکر و دیگر موارد چالش‌های زیادی برای محیط زیست ایجاد کرده‌اند.
استاندار خوزستان با بیان اینکه زمین‌هایی در شهرک صنعتی برای این واحدهای صنعتی در نظر گرفته شده ولی تعلل شده است، گفت: از واحدهای صنعتی خواسته شده فضای سبز و زراعت چوب را برای جلوگیری از آلودگی‌ها در روستاهای اطراف گسترش دهند تا جبران مافات شود.
وی افزود: زراعت چوب در کشورهای مختلف موفق بوده و طبق نظر کارشناسان، برای آب و هوای خوزستان نیز مناسب تشخیص داده شده است.
استاندار خوزستان با بیان اینکه اراضی ملی در روستاها، کنار رودخانه‌ها و دریاچه‌های سدها برای زراعت چوب شناسایی شده‌اند، گفت: وزارت نیرو در گذشته اجازه کشت در ۱۵۰ متری دریاچه سدها نمی‌داد و کشاورزان از آن محروم بودند.
وی ادامه داد: ۱۴ هزار هکتار زمین در طول دریاچه‌ها برآورد شده که اگر اجرا می‌شد ضمن درآمدزایی و اشتغالزایی فرسایش خاک هم نداشتیم؛ این طرح پس از بررسی‌های لازم به عنوان زراعت چوب در هیات دولت مطرح شد.

کاهش پنج درجه‌ای دمای هوای خوزستان با اجرای طرح زراعت چوب
حسینی محراب اظهارکرد: دمای هوای خوزستان با زراعت چوب در ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی استان، چهار تا پنج درجه کاهش می‌یابد ضمن اینکه سوددهی آن در هر هکتار ۱۵ تا ۵۰ میلیارد ریال است.
وی به کشت یکهزار هکتار اوکالیپتوس در کارخانه‌های چوب استان خوزستان اشاره کرد و افزود: زراعت چوب بعد از چهار سال در این شرکت‌ها به نتیجه رسیده که اگر اجرا شود بعد از مازندران استان دوم در تولید چوب خواهیم شد.
استاندار خوزستان با بیان اینکه سالانه ۵۰۰ میلیون دلار واردات چوب داریم، گفت: با زراعت چوب از واردات نیز خودکفا خواهیم شد.

وی افزود: زراعت چوب یک امر راهبردی در استان خوزستان است چراکه ۶ یا هفت مرکز آلاینده در استان داریم که فعالیت مدارس و بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
حسینی محراب با اشاره به توجه ویژه دولت سیزدهم و اقدامات گسترده در حوزه‌های مختلف اظهار کرد: خوزستان شاخص‌های بسیار خوبی در رشد اقتصادی، جمعیت و توسعه نسبت به استان‌های بزرگ کشور دارد.

خوزستان، ظرفیت توسعه ۶۰ درصدی پتروشیمی را دارد

استاندار خوزستان به رتبه‌های بالای خوزستان در زمینه صادرات و تولید اشاره کرد و گفت: انتظار می‌رود از همه ظرفیت‌های صنایع استفاده شود ولی به دلیل اینکه خوراک پتروشیمی‌ها در بورس عرضه می‌شود و سهم استان‌های مختلف از پتروشیمی فقط ۳۰ درصد است به خوبی از این ظرفیت استفاده نشده است.

وی افزود: به علت وجود پتروشیمی‌های متعدد در خوزستان تلاش می‌شود سهم این استان از خوراک پتروشیمی افزایش یابد.
حسینی محراب با بیان اینکه ما و نمایندگان مجلس به دنبال بالابردن سهم خوزستان از پتروشیمی هستیم، اظهارکرد: پیشنهاد شده سهم خوزستان از پتروشیمی به ۶۰ درصد برسد ولی اگر موافقت‌های لازم برای افزایش ۱۵ درصدی هم صادر شود اشتغالزایی بسیاری خواهیم داشت.
وی سفر اخیر خود به ماهشهر و بندر امام را یادآور شد و افزود: رایزنی‌های زیادی درخصوص توسعه پتروشیمی‌ها با مسوولان مربوطه انجام شد و در فاز دوم منطقه ویژه ماهشهر، گسترش صنایع پایین دستی در دستور کار قرار گرفت.
استاندار خوزستان بیان کرد: باید به منظور جلوگیری از خام فروشی چند کارخانه پایین دستی پتروشیمی در منطقه ساخته شود.
وی ادامه داد: کشورهای زیادی به دنبال راه اندازی کارخانه‌های پایین دستی و فروش محصولاتشان در کشور خودمان هستند ولی طی بازدیدهای انجام شده مقرر شد در نهایت ۳۰ درصد کارخانه‌ها بالادستی و ۷۰ درصد پایین دستی باشند.
حسینی محراب از سرمایه گذاران خواست در منطقه حضور یابند و نسبت به اجرای طرح‌های پایین دستی پتروشیمی که سود فراوانی دارند اقدام کنند؛ قانون‌های خوبی نیز در این خصوص ارائه شده است.
وی با تاکید بر اینکه صنایع پایین دستی موجب اقتصاد فعال و اشتغالزایی فراوانی در منطقه می‌شود، افزود: تحصیل کرده‌های شیمی و دانش بنیان‌ها می‌توانند مشغول به کار شوند و رونق بالایی در کسب و کارها ایجاد شود.

 

تاکید استاندار خوزستان بر اجرای عدالت در برداشت آب
استاندار خوزستان موضوع اصلی منطقه را آب دانست و گفت: مشکلات زیادی به علت تغییرات آب و هوایی در کشورهای دوردست و نزدیک ایجاد شده و در آینده جنگ آب مطرح است.
وی افزود: استان خوزستان به علت وجود رودخانه‌های پرآب و سدهای احداث شده مشکلات کمتری نسبت به سایر استان‌ها از جمله خراسان، کرمان، اصفهان و یزد دارد ولی پیش بینی‌های هواشناسی مبنی بر بارندگی سالی بیشتر از نرمال محقق نشد و این میزان کمتر از نرمال بود.
حسینی محراب اظهارکرد: سرچشمه سدهای خوزستان از استان‌های بالادستی شارژ می‌شود که در دیگر استان‌ها هم بارش کمتر بود؛ این موضوع سبب شده به فکر تابستان و پاییز آینده باشیم و دفع ضرر احتمالی مدنظر قرار گرفت.
وی افزود: سال گذشته سد کرخه مشکل داشت بقیه سدها مشکلی نداشتند، اکنون سد مارون و کرخه به خاطر کم آبی بالادست با مشکل مواجه شده‌اند؛ بارش‌ها در بالادست کارون کم بوده و وضع دز نیز مطلوب نیست.
استاندار خوزستان بر ضرورت همفکری برای رفع مشکلات آب خوزستان تاکید کرد و گفت: نخبگان، تشکل‌های کشاورزی و متنفذان باید از سدها بازدید و وضعیت را بررسی کنند.

وی با تاکید بر لزوم ساماندهی رهاسازی آب برای بهره مندی پایین دست ادامه داد: کشاورزان مناطق پایین دست از جمله دشت آزادگان و دیگر مناطق را نیز باید در نظر گرفت.
حسینی محراب بیان کرد: برای تامین آب پنج شهرستان شوش،کرخه، اهواز، هویزه و دشت آزادگان، شورای تامین و کشاورزی پای کار آمدند تا مسیر را طوری برنامه ریزی کنند که اول آب برای پایین دست، بعد وسط و پس از آن به بالادست برسد.
وی بر ضرورت رعایت عدالت در برداشت آب تاکید کرد و افزود: پیش از این برداشت آب بالادست بیشتر بود و آبی به مناطق پایین دست نمی‌رسید.

توجه ویژه دولت برای رفع مشکل فاضلاب خوزستان/ اجرای ۶۰ درصدی طرح شبکه فاضلاب اهواز و حومه

استاندار خوزستان حل چالش فاضلاب را از دیگر مطالبات مردمی عنوان کرد و گفت: زیرساخت‌ها نظیر شبکه فاضلاب باید قبل از حضور شهروندان در شهر ایجاد شوند.
وی طرح فاضلاب را یکی از بزرگترین طرح‌های خوزستان دانست و افزود: این طرح در شرایطی که مردم در شهر زندگی می‌کنند به همت دولت در حال اجرا است.

حسینی محراب ضمن عذرخواهی بابت حفاری‌های ایجاد شده برای اجرای طرح فاضلاب در اهواز بیان کرد: طرح فاضلاب اهواز ناقص بود و پس از هر بارندگی مشکلات زیادی ایجاد می‌شد.
وی افزود: ۶۰ درصد طرح فاضلاب اهواز و حومه اجرا شده و اکنون نیز مجری طرح غدیر به عنوان مدیرکل آبفا منصوب شده که فردی خوش فکر است؛ امیدواریم با همکاری دیگر افراد دلسوز این حوزه مشکلات برطرف شوند.
استاندار خوزستان با بیان اینکه مجوز حفاری داده نمی‌شود مگر اینکه طرح قبلی اجرا شود، گفت: قبلا برخی پیمانکاران قوی عمل نکردند و این امر منجر به آسیب‌هایی شد؛ اکنون دولت اعتباراتی اختصاص داده تا با شارژ پیمانکاران، ۴۰ درصد فاضلاب اهواز و حومه اجرا شود.
وی به آغاز طرح تصفیه خانه فاضلاب شمال شرق خوزستان با حضور وزیر نیرو اشاره کرد و ادامه داد: اجرای این طرح ضمن رفع مشکل، اشتغال خوبی به همراه خواهد داشت.

آبرسانی به یکهزار و ۷۶۰ روستای خوزستان

حسینی محراب با اشاره به مهمترین طرح‌های عمرانی در حوزه‌های مختلف اظهارکرد: طرح آبرسانی غدیر به ۲۶ شهر و یکهزار روستا از جمله طرح‌های مهم خوزستان هستند.

وی افزود: آغاز طرح آبرسانی فدک، فاضلاب اهواز، کارون، خرمشهر و آبادان، افتتاح تصفیه خانه در نقاط مختلف، آبرسانی به یکهزار و ۷۶۰ روستا در این دولت با کمک سپاه، قرارگاه امام حسن مجتبی و راه آهن شلمچه به بصره از دیگر طرح‌های عمرانی خوزستان است.
وی ادامه داد: مشکلات قضایی متروی اهواز بعد از سالها برطرف شد که به زودی به مرحله مناقصه می‌رود و پس از ۲ سال خط اول اجرا می‌شود.
استاندار خوزستان افتتاح نیروگاه دوکوهه اندیمشک با ۵۵۴ مگاوات را از دیگر اقدامات دولت دانست که مشکل افت فشار منطقه را برطرف کرد.

وی افزود: برق‌رسانی به ۵۲ روستای فاقد برق استان و افتتاح فاز دوم پالایشگاه آبادان از دیگر اقدامات انجام شده است.

گازرسانی به ۲۴۳ روستای خوزستان

حسینی محراب گازرسانی به ۲۴۳ روستای استان خوزستان را یادآور شد و گفت: راه آهن دوخطه اهواز به اندیمشک آماده افتتاح است.
وی افزود: اجرای ۹۰ کیلومتر جاده بین شهری و ۲۴۰ کیلومتر جاده روستایی، اضافه شدن ۲۰۹ دستگاه اتوبوس، اجرای سه هزار و ۷۰۰ پروژه از محل آلایندگی در روستاها و آسفالت ۶۰۰ روستا از دیگر اقدامات انجام شده در خوزستان می باشند.

استاندار خوزستان بیان کرد: بیش از سه میلیون مترمربع آسفالت در روستاهای خوزستان انجام شده و نگاهی عدالت محور و متوازن در استان حاکم است.

اجرای طرح هادی در ۷۹۵ روستای خوزستان

حسینی محراب گفت: طرح هادی در ۹۳۴ روستا بازنگری و ۷۹۵ روستا اجرا و حسابرسی دهیاری‌ها انجام شد.
وی با بیان اینکه تونل‌های بزرگی برای جاده اهواز به لردگان در حال حفر است، افزود: خوزستان بعد از فارس بیشترین راه‌های بین شهری، شهری و روستایی را دارد.

استاندار خوزستان اظهارکرد: کل طرح‌های راه در دست اجرای خوزستان ۶۵۰ کیلومتر با اعتباری افزون بر ۱۲۰ هزار میلیارد ریال است.

وی افزود: ۲۶۰ کیلومتر راهسازی در قالب ۶۰ طرح در خوزستان فعال است که برخی ملی و برخی استانی هستند.

به گزارش ایرنا طی سه ماه اخیر هوای اهواز و برخی شهرهای استان در وضعیت ناسالم قرار داشته است. هر چند آخرین بارندگی‌ها موجب شد تا برای یک روز هوای اهواز و برخی شهرها از آلاینده‌ها پاک شود اما با گذشت چند روز پس از باران، آلودگی هوا بار دیگر برخی شهرهای استان را درگیر کرده است.