شایان حاجی‌نجف روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص نمایش آنلاین آثار خود اظهار کرد: نمایشگاه عکس تداعی، اولین نمایشگاه عکس انفرادی من است که در گالری گلستان از هشتم دی ماه جاری آغاز و تا ۱۳ دی ماه نیز ادامه دارد.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه شامل ۱۷ اثر عکس فتومونتاژ شده است که در اندازه‌های مختلف ارائه شده اند، افزود: عکس‌های نمایشگاه، عکس‌هایی از گرد و خاک و آلودگی ناشی از دود و فلرهای نفتی کلانشهر اهواز هستند که با نقاشی‌هایی از کودکان در هم آمیخته و ارائه شده‌اند.

حاجی‌نجف درخصوص انتخاب اسم “تداعی” برای عنوان نمایشگاه انفرادی خود گفت: تداعی یک پیوند روانی میان مفاهیم، رخدادها یا حالات ذهنی است که معمولا از تجارب خاصی که فرد آن‌ها را دیده، شنیده و یا به نوعی لمس کرده ریشه می‌گیرند و از این رو با توجه به اینکه در عکس‌های مجموعه از نقاشی‌های ذهنی کودکان از هوای پاک و تداعی ذهنی استفاده شده، عنوان نمایشگاه تداعی انتخاب شد.

این عکاس خوزستانی عنوان کرد: “هوای پاک” از مهمترین حقوق کودکان و از شاخص‌های توسعه پایدار کشورها است و کودکان به عنوان نسل‌های آینده جوامع برای رشد و شکوفایی بیش از هر چیزی به هوای پاک نیاز دارند از این رو این آثار تلاشی برای بیان این اهمیت است تا شاید بتواند هشداری به همه آنهایی که آلودگی هوا برایشان اهمیتی ندارد، بدهد.

حاجی‌نجف با بیان اینکه آلودگی هوا به دلیل ماهیت فرامرزی آن یک مشکل جهانی با اثرات گسترده است، گفت: براساس آنچه در گزارش‌های نهادهای بین المللی رسمی وجود دارد، بحث آلودگی هوا یکی از بزرگترین خطرات زیست محیطی برای سلامت انسان و یکی از چهار عامل اصلی علل مرگ و میر در جهان است و باید برای این هوای آلوده چاره‌ای اندیشید تا نسل‌های آینده بتوانند در زمین به حیات خود ادامه دهند، این زمین متعلق به آنها است.

به گزارش ایرنا، شایان حاجی‌نجف متولد ۱۳۷۲ در اهواز است که مجموعه‌های عکس مختلفی را در حوزه‌های کودکان، جنگ و صلح به تصویر کشیده است.

دریافت ۲ جایزه عکس سال یونیسف آلمان در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲، نفر اول جایزه عکس فستیوال خبری لیتوانی، دریافت دیپلم افتخار از دوسالانه عکس مستند هنری بلغارستان و حضور در نمایشگاه‌های مختلف بین المللی و دریافت جوایز متعدد داخلی در ایران از جمله کارنامه هنری این عکاس است.