من شام نمیخورم

من روزی یک وعده غذا میخورم

من غذام کم شده ولی نمیدونم چرا وزنم کم نمیشه

 

دلایل زیادی باعث میشود تا مشخص شود که چرا وزن شما علاوه بر گرفتن رژیم غذایی کم نمیشود که فعلا چندتا از این دلایل را عنوان خواهم کرد

۱-شما باید قبل از رژیم غذایی با آزمایشات ادواری از سالم بودن خودتون مطمعن شوید یکی از مهمترین دلایل اضافه وزن و لاغری غده تیروئیده شما اگر تیروئید کم کاری داشته باشید سوخت ساز پائینی دارید وباعث چاقی شما میشود اگر تیروئیدتان پرکارباشدباتوجه به اینکه زیاد غذا میخوریید لاغر میشوید

۲-دلیل دیگری که افراد رژیم میگیرن ولی وزنشون ثابت میمونه نخورن شام وحذف وعده های غذایی هست دوست من با حذف شام وزن شما کم نخواهد شد شما وقتی شامتوحذف کنی ممکنه بجاش فردا صبح یا ظهر پرخوری کنی وتلافی کنی وهمین باعث بزرگ شدن معده شما میشود یا اینکه وقتی شام نمیخورید سوخت وساز شما پائین میاد وتحرک شما خواهدشد وانرژی لازم را جهت فعالیت نداشته باشی وهمین باعث استپ وزنی شما خواهدشد

۳-دلیل دیگری که وزن شما کم نمیشود حذف چربی و قند وکم کردن کربوهیدرات میباشد

 

چربی

یکی از مهمترین چیزی که کمک به چربیسوزی شما میکند خود چربی هست البته چربی سالم ومفید وبدون ترانس وقتی که شما چربی جامد یا روغنهای مایع وحیوانی را حذف میکنیدحتما باید انرژی خودت را از چربی مفیدبدست بیاری چربی مفید مثل

روغن هسته انگور، روغن زیتون، روغن کره بادام زمینی وروغن کانولا

 

قند

همه ما میدانیم که قند وشکر سفید سم سفید نامیده میشود اما بدن انسان به قند نیاز دارد

بدن از قند به عنوان سوخت برای تامین انرژی مورد نیاز خود استفاده می کند. معده گوارش اولیه را روی قند انجام داده و قند نسبتا گوارش شده وارد روده کوچک می شود و از آنجا برای استفاده به جریان خون راه می یابد. انسولین نیز در این فرآیند نقش دارد و امکان استفاده از گلوکز را برای سلول ها فراهم می کند.

از آنجایی که قند منبعی برای تامین سوخت مورد استفاده بدن است، مصرف مقدار کافی از آن برای تامین انرژی ضروری است. البته بهتر است قند مورد نیاز بدن خود را از طریق مصرف منابع غذایی کامل، از جمله میوه ها یا کربوهیدارت های پیچیده، مانند نان یا کراکرهای تهیه شده از غلات کامل، تامین کنید.علی بابا

 

 

چرا بدن انسان به قند نیاز دارد؟

از آنجایی که قند منبعی برای تامین سوخت مورد استفاده بدن است، مصرف مقدار کافی از آن برای تامین انرژی ضروری است.

شکر برای ما همانند محصولی مضر به نظر می رسد که در ابتلا به شرایطی مانند دیابت، بیماری قلبی و چاقی نقش دارد. مصرف شکر یکی از بدترین انتخاب های زندگی به نظر می رسد، اما باید به این نکته توجه داشت که مصرف بیش از حد شکر عاملی است که می تواند به سلامت ما آسیب وارد کند.

 

 

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “هلثی وایب”، ما برای ادامه زندگی به قند نیاز داریم. هر فرآیندی در بدن ما به گلوکز نیاز دارد که از تامین انرژی تا بازسازی و احیای بدن هنگام خواب را شامل می شود. زمانی که موضوع قند مطرح می شود، مصرف بیش از حد آن می تواند مشکل آفرین باشد، اما در صورت مصرف ناکافی نیز با بروز مشکل مواجه خواهیم شد.

 

انرژی فوری

بدن از قند به عنوان سوخت برای تامین انرژی مورد نیاز خود استفاده می کند. معده گوارش اولیه را روی قند انجام داده و قند نسبتا گوارش شده وارد روده کوچک می شود و از آنجا برای استفاده به جریان خون راه می یابد. انسولین نیز در این فرآیند نقش دارد و امکان استفاده از گلوکز را برای سلول ها فراهم می کند.

 

از آنجایی که قند منبعی برای تامین سوخت مورد استفاده بدن است، مصرف مقدار کافی از آن برای تامین انرژی ضروری است. البته بهتر است قند مورد نیاز بدن خود را از طریق مصرف منابع غذایی کامل، از جمله میوه ها یا کربوهیدارت های پیچیده، مانند نان یا کراکرهای تهیه شده از غلات کامل، تامین کنید.

 

این قبیل انتخاب های غذایی به طور معمول حاوی مواد مغذی دیگر و فیبر هستند که به تنظیم سطوح و توزیع گلوکز کمک می کنند. مصرف قندهای پالایش شده سطوح قند خون را بسیار سریع‌تر افزایش می دهد، اما در ادامه به همان اندازه نیز قند خون سریع افت می کند.

 

ذخیره سوخت

قند به افزایش سریع سطوح انرژی کمک می کند، اما می تواند ذخیره شده تا در آینده برای تامین انرژی مورد نیاز بدن استفاده شود. کبد در این زمینه وارد عمل شده و مولکول های گلوکز را به زنجیره های بلند تبدیل می کند. این فرآیند «گلیکوژنز» نام دارد و زنجیره ها به نام «گلیکوژن» شناخته می شوند. زنجیره های گلیکوژن در زمان نیاز به انرژی، مبه عنوان مثال، بین وعده های غذایی یا هنگامی که روزه می گیرید، شکسته شده و دوباره به واحدهای منفرد تبدیل می شوند.

 

کاهش شدید قند خون خطرناک است و ذخیره گلیکوژن در بدن یک مکانیزم ایمن برای پرهیز از این شرایط محسوب می شود.

مغز انسان در هر زمان حدود 60 درصد از گلوکز موجود را استفاده می کند و به دلیل این که هنگام خواب نیز بسیار فعال است، سطوح گلیکوژن ممکن است طی این مدت کاهش چشمگیری داشته باشد. این می تواند هوس مصرف یک خوراکی شیرین پس از خواب را توضیح دهد.

اگرچه بدن هنگام خواب تحرک خاصی ندارد، اما فعالیت های بسیاری مانند تنفس، گردش خون و ضربان قلب همچنان ادامه دارند. در همین حال، مغز به سختی در حال پردازش و ذخیره خاطرات بلند مدت است. برای تامین سوخت مورد نیاز این فعالیت ها به قند خون نیاز است.

 

خواب ناکافی و بی کیفیت اثر منفی بر فعالیت های انسان در ساعات بیداری می گذارد. اما سطوح کافی گلوکز به تداوم فرآیندهای حیاتی هنگام خواب کمک کرده و پس از آن، برای یک روز کاری آماده خواهید بود.

 

مصرف یک قاشق *عسل* می تواند گزینه خوبی برای بهبود سطوح قند خون و تامین سوخت مورد نیاز بدن هنگام خواب باشد زیرا نه تنها حاوی قندهای ضروری است، بلکه دارای ترکیباتی است که تولید ملاتونین را تحریک می کند. ملاتونین ماده شیمیایی است که به خواب راحت کمک می کند.

قند برای تداوم زندگی انسان ضروری است. بی تردید، مصرف بیش از حد شکر پردازش شده آثار منفی سلامت را به همراه دارد، اما میزان نگرانی درباره قند طبیعی موجود در سبزی ها و میوه ها به آن اندازه نیست.

 

اگر در مصرف قند زیاده‌روی نکنید با مشکلی نیز مواجه نخواهید شد. بهتر است از محصولات حاوی شکر افزوده، مانند نوشابه های گازدار، پرهیز کنید.

 

بدترین قند همان قندگلوگز وشکرسفیدهست

مامیتوانیم درطول روز از قندهای بی ضرر ومفید مثل قند میوه یاهمان فروکتوز یا قند لبنیات لاکتوز استفاده کنیم

(ادامه دارد)

 

محقق: حاجت مولائی

قهرمان ملی ومربی بدنسازی