به گزارش خوزپرس ازاهواز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان؛ معاون هماهنگی امور عمرانی به مناسبت روز روستا ضمن حضور در ویژه برنامه خوزستان، سرزمین فرصت ها به تشریح اقدامات دولت سیزدهم در حوزه روستاها و عشایر پرداخت.

خانچی در ابتدا به اهمیت نقش و جایگاه روستاها در توسعه و آبادانی استان پرداخت و افزود: روستا به عنوان کانون تولید و ارزش‌‌آفرینی معرفی می‌شود، خاستگاه اقتصاد مقاومتی و سنگر تأمین امنیت غذایی، فرهنگی و مرزهای ایران اسلامی بوده و سهمی بسزا در اقتصاد و توسعه  کشور دارد.

روستاییان عزیز و عشایر غیور استان که با تولیدات کشاورزی و محصولات دامی متنوع در توسعه، پیشرفت و بالندگی استان و کشور نقشی بارز و برجسته دارند، زمینه های استقلال، اقتدار و کاهش وابستگی ایران اسلامی را تقویت می نمایند؛ از این رو توجه بیش از پیش به مناطق روستایی و عشایری، به ایجاد نشاط و امید در مردم انجامیده، رونق بازار کسب و کار، بهبود کشاورزی،  صنعت گردشگری، مهاجرت معکوس، ماندگاری جمعیت و ایجاد امنیت به ویژه در مناطق مرزی را به همراه دارد.

وی افزود: توجه به مناطق روستایی و عشایری که همواره در اولویت برنامه های نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده، اینک به یمن سیاست های امیدآفرین دولت مردمی ایران قوی رویکردی جدی تر به خود گرفته و بدون تردید استمرار آنها می تواند شکوفایی هر چه بیشتر را برای این حوزه ها به همراه داشته باشد.

خانچی به مسئله اشتغال و گردشگری روستایی اشاره کرد و افزود: در این حوزه در دولت سیزدهم اقدامات قابل توجهی در سطح استان انجام داده است که اهم اقدامات می‌توان به انعقاد تفاهمنامه “روستانوفن” با مشارکت صندوق کارآفرینی امید جهت ورود شرکت های دانش بنیان به روستاها با هدف ایجاد اشتغال و بهره وری بیشتر و همچنین تفاهم نامه با سازمان فنی و حرفه ای استان در راستای بالا بردن مهارت های روستاییان عزیز اشاره کرد و همچنین در حوزه گردشگری نیز شناسایی ۱۰۰ روستا در حوزه گردشگری و تشکیل کمیته مشترک با بنیاد مسکن، میراث فرهنگی و گردشگری و احداث اولین اقامتگاه بوم گردی دهیاری های در روستای آهنگران بهبهان از اقدامات مهم این حوزه می باشد.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی در ادامه به اقدامات در حوزه هوشمندسازی روستاها اشاره کرد و افزود: در حوزه هوشمند سازی روستاها با ۳۴ شرکت دانش بنیان در این حوزه اقدامات موثری انجام داده ایم؛ سامانه های سیلبرگ ( مدیریت مالی دهیاری ها) و همچنین داشبورد مدیریتی دهیاری ها و پیاده سازی سامانه یکپارچه اتوماسیون اداری دهیاری ها و سامانه پایش تصویری در سطح دهیاری های استان از اهم اقدامات می باشد.

خانچی در ادامه به پروژه های عمرانی و زیرساختی حوزه روستایی اشاره کرد و افزود: از محل واریزی عوارض آلایندگی بیش از ۴۰۰۰ پروژه در سطح روستاها و عشایر استان در حال انجام است که بحمدالله شاهد تحولات چشم گیری در حوزه آبادانی و پیشرفت روستاها هستیم. آبرسانی و پایدارسازی آب بیش از  ۱۷۰۰ روستای خوزستان و همچنین برق رسانی به ۵۲ روستای فاقد شبکه برق رسانی و گازدار کردن ۲۴۳ روستای استان از اهم اقدامات دولت سیزدهم در استان می باشد.

در پایان خانچی به اهمیت راه های روستایی اشاره کرد و ادامه داد: در خصوص توسعه راه های روستایی، اقدامات قابل قبولی صورت گرفته که می‌توان به اجرای بیش از ۲۳۷ کیلومتر راه روستایی و بهسازی ۲۲۸ کیلومتر راه اشاره کرد و همچنین در خصوص مسکن روستایی با پرداخت تسهیلات در این حوزه و واگذاری بیش از ۱۰۰۰ قطعه زمین به متقاضیان مسکن روستایی شاهد مهاجرت معکوس به روستاها می‌باشیم.