به گزارش خوزپرس، محمدعلی طهماسبی در گردهمایی مدیران باغبانی کشور که امروز، ۴ بهمن ماه در اهواز برگزار شد، با تاکید بر برقراری ارتباط بین مدیران و مسئولان باغبانی با مراکز و ایستگاه‌های تحقیقاتی اظهارکرد: باید بتوانیم از نیروی کار متخصص و جوان این مراکز و همچنین امکانات آن به صورت بهینه استفاده کنیم.

وی افزود: وزارتخانه درخواستی مبنی بر ایجاد رشته تولیدات گیاهی در مقطع کارشناسی ارشد به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری داده که وزارت علوم در حال بررسی این درخواست است.

طهماسبی خاطرنشان کرد: طبق آمار کارشناسان، ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار مجموع سطح باغات کشور است که حداقل یک میلیون هکتار آن نیاز به اصلاحات، بازسازی و جایگزینی دارد و همین امر موجب کاهش بازدهی باغداران می‌شود؛ پس باید در خصوص اقدامات آموزشی و تحقیقاتی حداکثر تلاش خود را به کار گیریم.

وی عنوان کرد: مشکل سنتی و قدیمی بودن ارقام و محصولات و همچنین غیر تجاری بودن آن‌ها باید به تدریج حل شود و محصولات اقتصادی که سودهی و بازدهی بالا دارند به مردم معرفی شوند.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی، آبیاری تحت فشار را یکی طرح‌های محوری دانست و بیان کرد: به راحتی می‌توان از سیستم آبیاری هوشمند در باغات استفاده کرد و خواهش ما این است که در آبیاری تحت فشار با ساماندهی و ارتباط موثر با مدیران آب و خاک حداکثر بهره‌برداری صورت گیرد.

طهماسبی با تاکید بر جدی گرفتن مساله بیمه خطاب به مدیران اظهار کرد: سهم خود از بیمه را برآورد و با تعامل با مدیران بیمه، پیگیر دریافت حق بیمه خود باشید و از این امر غافل نباشید.

وی در خصوص آفات، بیماری‌ها و عارضه‌ها یادآور شد: به هیچ وجه نباید در این مورد غفلت شود چرا که هرگونه کوتاهی در این امر موجب فراگیر و شایع شدن بیماری و عارضه و در نهایت متضرر شدن کشاورزان می‌شود؛ باید با ایجاد و برقراری حداکثر تعامل و ارتباط با بخش حفظ نباتات از فراگیر شدن شیوع آفات و عارضه‌ها جلوگیری به عمل آورد تا منجر به اپیدمی نشود که البته این موضوع جزو وظایف بخش حفظ نباتات است؛ مثلا این بخش توانست با زنجیره خرما و مگس میوه زیتون مقابله و آن‌ها را مهار کند.

طهماسبی در خصوص بازار محصولات کشاورزی تصریح کرد: باید با برنامه‌ریزی قبلی و بازاریابی بتوانیم به تنظیم بازار دست یابیم و این‌طور نباشد که بدون تحقیق و کارشناسی قبلی، محصولی را در بازار به امید سودهی بالا عرضه کنیم؛ باید با پرهیز از وقوع این اتفاق، با کارشناسی دقیق تنظیم بازار را با خود همراه کنیم.

وی با بیان اینکه بخش باغات توانایی جذب پول مردم و سرمایه‌گذاران را دارد و باید از مزیت‌‌های اقلیمی و اقتصادی آن نهایت استفاده را ببریم، گفت: نباید بازرگانی و تجارت محصولات را جزو وظایف دیگران بپنداریم زیرا اگر محصولات به فروش نرسند خود متضرر می‌شویم و حتی این موضوع باید جزو مطالبات ما باشد.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با بیان این‌که در برنامه‌ها و طرح‌های برنامه ششم توسعه، سعی بر کاهش وابستگی به دولت داریم، خاطرنشان کرد: نباید در برنامه‌ها و پروژه‌های خود وابسته به دولت و اعتبارات دولتی باشیم و در طرح‌های پیشنهادی باید توجیه‌پذیری، جاذبه اقتصادی و در نهایت سودهی بالا را مدنظر قرار دهیم و  با تسهیلات دولتی نمی‌توان به پیشرفت امیدوار بود.

طهماسبی با اشاره به این که اکنون با توجه به شرایط اقتصادی موجود فرصتی مناسب برای بروز مزیت‌های باغبانی است، خاطرنشان کرد: براساس آمار ارائه شده یک هزار و ۵۰۰ نهالستان در سراسر کشور وجود دارد و تنها ۳۲۲ واحد از این رقم دارای مجوز می‌باشند در صورتی که در سراسر اتحادیه اروپا تنها ۷۰۰ نهالستان وجود دارد و این نشانگر صدور بی‌رویه مجوزهای احداث نهالستان در کشور است.

وی افزود: یکی از طرح‌های ما ساماندهی نهالستان‌ها در سطح ملی است و با توجه به اینکه نهالستان یک مجموعه عظیم با بسیاری از امکانات است و قصد داریم با کمک مدیران باغبانی تعدادی نهالستان استاندارد، ایزوله و تعریف شده داشته باشیم؛ بنابراین با همکاری هم پیگیر این قضیه خواهیم بود.

طهماسبی تصریح کرد: طرح دیگر وزارتخانه در خصوص گلخانه‌هاست و در راه‌اندازی گلخانه‌ها باید به مکانیابی آن‌ها توجهی ویژه کرد تا بتوانیم با کمترین انرژی و سازه در مکانی مناسب گلخانه احداث کنیم و در وهله بعد باید تکنولوژی مناسب را متناسب با شرایط اقلیمی برگزینیم و در این مساله با کارشناسی دقیق عمل کنیم.

وی افزود: در مرحله سوم باید محصولی مناسب انتخاب کنیم تا تنظیم بازار را با خود همراه سازیم؛ در تمام دنیا محصول عمده تولیدی گلخانه‌ها گوجه است که در کشور ما عکس این موضوع اتفاق می‌افتد و حدود ۱۵ درصد از تولیدات شامل گوجه می‌شود

طهماسبی با اشاره به لزوم توسعه گلخانه‌ها و بازدید از مراکز توسط رئیس جمهور، وزیر جهاد کشاورزی و برخی از وزرای دیگر عنوان کرد: باید پایش گلخانه‌ها را مدنظر قرار داد تا خروجی آن محصولی ناسالم و بدون طعم نباشد.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی یکی از وظایف این بخش را کمک به وصول مطالبات کشاورزان دانست و گفت: اگر کشاورزان خواستار وام‌های با بهره‌های کم هستند، پس باید کارهای مالی خود را در این بانک انجام دهند تا گردش مالی آن افزایش یابد.

وی در خصوص گیاهان دارویی عنوان کرد: این بخش می‌تواند فرصتی خوب مخصوصا در اراضی کوچک ایجاد کند؛ برای مثال محصول زعفران که سوددهی بالایی دارد را می‌توان در اراضی کوچک کشت کرد و از تولیدکننده‌ها و وزارت بهداشت، تعاونی و … می‌خواهیم وارد این بخش شوند و ما نیز از آن حمایت می‌کنیم.

منبع:ایسنا