خوزپرس: (دکتر اصغر حاتمی نیا)
قومگرایی نه در جمهوریت و نه در اسلامیت نظام جمهوری اسلامی جایگاهی ندارد. چرا که قومگرایی قدرت طعمه است، لذا به مصالح کل جامعه توجه نمی شود.
در ذیل به برخی از آثار قومگرایی اشاره می گردد تا درستی یا نادرستی قومگرا بودن نماینده مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه شوشتر و گتوند بطور واضح مشخص شود.
قومگرایی و جناح زدگی مروج فرهنگ تبعی و نقطه مقابل فرهنگ مشارکت سیاسی است. رواج قومگرایی نماینده مجلس تاثیر مستقیم بر کاهش فرهنگ مشارکت سیاسی دارد.
با حاکمیت باند و قوم و قبیله به منافع و مصالح جامعه توجه نمی شود. همه چیز از زاویه منافع باند حاکم دیده می شود و تمام اولویت را به خود تخصیص می دهند. (انتصاب مدیران قومی، استخدام های قومی، تخصیص منابع به مناطق خاص و …).
کارآمدی و پاسخگویی که ویژگی یک نظام پویای سیاسی است زیر سئوال می رود. زیرا در قوم گرایی بیشتر درگیر مناقشات بی حاصل سیاسی است و فرصت خدمت به مردم زیر سئوال می رود. به همین دلیل مردم با نگاه به اطراف و پیرامون خود اثر و آثار عمومی از عملکرد نماینده مجلس نمی بینند و او را نماینده یک گروه یا قوم خاص می دانند.
قوم گرایی و جناح زدگی موجب به حاشیه رفتن منافع عمومی شده و نتیجه آن پاشیدن یاس و ناامیدی در جامعه است و این کاملا ضد توسعه است. به همین دلیل است که در برخی مناطق مردم به خاطر تبعیض و قومگرایی وادار به اعتراض می شوند. چرا که سهمی از خدمات عمومی به آنها نرسیده است. بیشتر روستاها، شهر و شهرک ها و حاشیه شهرها، بود و نبود نماینده مجلس را احساس نمی کنند.
با به حاشیه رفتن مصالح عمومی جامعه و نادیده گرفتن مردم، اعتماد عمومی آسیب خواهد دید و این یعنی هدر رفت سرمایه اجتماعی و بی اعتمادی به نظام دیوانی و اداری، مردم را هم نسبت به حاکمیت دچار یاس می کند.
در قوم گرایی و جناح زدگی، نخبگان دردمند و دلسوز جایی ندارند و این یعنی محروم کردن جامعه از خدمات صادقانه  این قشر. حداقل آثار آن مهاجرت آنها و یا گوشه گیری و انزوا می باشد.
در قوم گرایی فضای جامعه  به سمت ابهام، درگیری و حتی خشونت پیش می رود و این یعنی بی ثبات سازی فَضای سیاسی و اجتماعی جامعه که تاوانش را مردم منطقه می دهند.
افکار عمومی، اعتراض، اعتصاب، بستن جاده ها و حتی قتل را حاصل تبعیض و قومگرایی نماینده مجلس طی این ادوار می دانند.
در پایان توصیه می شود در جهت پایان دادن به تبعیض و ناعدالتی و قومگرایی در حوزه انتخابیه شهرستان شوشتر و گتوند با تغییر در ذهنیت تک تک افراد جامعه، رفتار اجتماعی ضد قومگرایی شکل گیرد و در جریانات سیاسی باید با دقت به سمت عقلانیت، پاسخ گویی، شفافیت و کارآمدی حرکت نمایند و به توسعه پایدار  جامعه اهتمام  نموده و از پاشیدن بذر یاس و ناامیدی کوتاه آمده و با خدمت صادقانه و برداشتن ساختار قومگرایانه موجود، مردم را به آینده امیدوار سازند.