یادداشت ویژه خوزپرس به مناسبت روز وکیل: به قلم زهره امیری وکیل پایه یک دادگستری خوزستان؛

وکالت از مهمترین حقوق ملت است که در ماده ۳۵ قانون اساسی ایران پیش بینی شده و آن را به رسمیت شناخته است . برابر با اصل یاد شده : در همه دادگاهها ، طرفین دعوی حق دارند برای خود وکیل انتخاب نمایند و اگر توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشند باید برای آنها امکانات تعیین وکیل فراهم گردد که کانون وکلا دادگستری جهت اجرای این اصل وکیل معاضدتی در امور حقوقی برای افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی و وکیل تسخیری در امور کیفری در جرائم محکوم به اعدام ، قصاص نفس ، قصاص عضو ، حبس ابد و نصف دیه کامل انسان به متهم که توانایی اخذ وکیل ندارد پس از بررسی دادگاه بصورت رایگان وکیل تعیین می نماید  . با این اوصاف نباید بیان نماییم که وکالت صرفا شغل است و در زمره مشاغل جایگاه آن را تعیین نمود بلکه وکیل برای اجرای عدالت و دفاع و تضمین حق و آزادی های شهروندان و دسترسی به عدالت نقش ایفا می کند . ایفا این نقش از سوی وکیل به عوامل متعددی نیاز دارد که استقلال وکیل و نهاد وکالت از شاخص ترین آنها است . در همین راستا لایحه استقلال کانون وکلا دادگستری در روز هفتم اسفند ماه که یادآور سالها تلاش مدافعان عدالت است با تلاش و مجاهدت بزرگ مرد تاریخ ایران مرحوم دکتر محمد مصدق در سال ۱۳۳۱ به تصویب رسید که بعدها هفت اسفند ماه روز وکیل مدافع نامگذاری شد که البته باید این روز را همان سالگرد تصویب قانون استقلال کانون وکلای دادگستری نامگذاری کرد . این استقلال وکیل به نفع مردم بوده و هست زیرا وکیل مستقل وکیلی است که مستقل از حاکمیت به دفاع از حقوق ملت بپردازد . لازم به ذکر است منظور ما از استقلال این نیست که منتزع از حاکمیت باشد . 

وکیلی که مستقل باشد می تواند از موکل خود به خوبی دفاع نماید و اما اگر استقلال نداشته باشد با ترس و بیم از دست دادن شغل ممکن است دفاع خود را رها نماید و یا از ابتدا صیانت از حقوق مردم و یا ورود و دفاع از حقوق عامه در حوزه های مختلف چون حقوق شهروندی ، محیط زیست و سایر حوزه هایی که نقض حقوق مردم توسط اجزای مختلف حاکمیت و غیر آن که نیازمند شجاعت و جسارت وکیل مستقل است را قبول وکالت نماید . در این صورت موکل از این وضعیت متضرر خواهد گردید لذا کلیه آحاد جامعه باید به این امر واقف باشند که استقلال وکیل متضمن اصل عدالت است . در جوامع پیشرفته مدنی استقلال وکیل را شاخص سطح فرهنگ و تمدن حقوقی می دانند و پاس می دارند چون وکیل مستقل زبان گویای قانون است . همچنین حق دسترسی به وکیل در موازین بین المللی از جمله ماده ۱۴ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی که ایران نیز عضو آن است منعکس شده است . 
 بنابر اصل ۳۵ قانون اساسی و ماده فوق الذکر مردم حق دسترسی به وکیل را جهت دفاع یا مشاوره حقوقی را دارند تا به حقوق خود آگاه باشند . 
 در پایان این روز را که مهمترین رویداد مهم اجتماعی و حقوقی است را به تمام جامعه حقوقی و وکلا محترم دادگستری که شجاعانه در راه حق و عدالت و منافع جامعه گام برمی دارند تبریک میگویم امیدوارم همیشه پیروز و پایدار باشند