به گزارش خوزپرس از اهواز، صادق خلیلیان در خصوص دریافت حق آلایندگی از شرکت‌های آلاینده اظهار کرد: حق آلایندگی در سال‌های متمادی به عنوان طلب استان از شرکت‌های آلاینده به شمار می‌رفت و دولت گذشته موفق به دریافت آن نشد، بنابراین احصاء حق آلایندگی به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار گرفت و حاصل آن دریافت ۵ هزار و ٣٠٠ میلیارد تومان بود که میان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها توزیع شد.

به گزارش ایسنا به نقل از استانداری خوزستان، وی در خصوص چگونگی توزیع حق آلایندگی در استان خوزستان گفت: در توزیع حق آلایندگی دو ضابطه دوری و نزدیکی به منابع آلاینده و جمعیت در محاسبه لحاظ شد تا همه شهرها و روستاها از دریافت حق آلایندگی بهره‌مند شوند. در همین راستا سهم شهرداری‌های ٨٧ شهر استان از دریافت حق آلایندگی ٧٠ درصد شد؛ همچنین ٣٠ درصد آن نیز برای جمعیت روستایی (٢ هزار و ١٧ روستای دارای دهیاری، ٢ هزار و ٢۶ روستای فاقد دهیاری و سایر نقاط مشمول این عوارض) در نظر گرفته شد.

در ادامه این گزارش از سوی استانداری خوزستان آمده است:

«آلودگی و محرومیت در اوج وفور صنایع نفتی و گازی تصویری پرتکرار و کهنه از خوزستان است به گونه‌ای که سهم خوزستان در سال‌های اخیر از تعدد این صنایع تنها تحمل آلایندگی بوده است.

برآورده نشدن مسئولیت‌های اجتماعی صنایع در قبال تحمیل آلایندگی به محیط زیست و فعالیت صنایع آلاینده نفتی و گازی دغدغه‌ای بود که از دیرباز همواره مطرح می‌شد.

پس از تصویب قانون آزمایشی مالیات بر ارزش افزوده در سال ۸۷ امیدها برای احقاق حق مردم خوزستان در برابر تحمیل آلودگی ناشی از فعالیت این صنایع زنده شد؛ براساس این قانون بنا شد تا براساس اعلام محیط زیست اگر شرکت‌هایی آلاینده باشند و به محیط زیست و سلامت انسانی آسیب وارد نمایند، مشمول عوارض آلایندگی به نسبت یک درصد از میزان فروش خود شوند و سازمان امور مالیاتی مکلف است که یک درصد از مأخذ فروش شرکت‌های آلاینده را وصول و به حساب شهرداری‌های شهرهای متأثر از آلاینده واریز نماید.

در سال‌های گذشته همواره وصول عوارض آلایندگی از شرکت‌های استخراج و یا بهره‌برداری نفت و گاز و …. چالشی اساسی به شمار می‌رفت.

پس از سال‌ها محرومیت مردم خوزستان از دریافت یک درصد فروش صنایع آلاینده به عنوان عوارض، سرانجام دولت سیزدهم این حق به مردم خوزستان بازگرداند.

در چهارماه گذشته سهم شهرهای مختلف استان از حق آلایندگی به حساب آن‌ها واریز شد به این ترتیب سهم اهواز بیش از هزار میلیارد تومان و شهرهای آبادان  حدود ۱۲۶ میلیارد تومان، ماهشهر ۱۳۹ میلیارد تومان، امیدیه ۲۱۰ میلیارد تومان، خرمشهر ۱۰۴ میلیارد تومان، دشت آزادگان ۱۲۷میلیارد تومان ( حوزه شهری و روستایی)، بهبهان ۹۷ میلیارد تومان، لالی ۲۳ میلیارد تومان، مسجدسلیمان ۲۵۶ میلیارد تومان، اندیکا ۵۲ میلیارد تومان، هفتکل ۹۳ میلیارد تومان، آغاجاری ۱۴۴ میلیارد تومان، هویزه ۴۷ میلیارد تومان و رامشیر ۱۳۵ میلیارد تومان است.

۴۰ درصد از مبالغ پرداختی صرف پرداخت حقوق، مزایا و بیمه کارگران شهرداری‌ و مطالبات دهیاری‌ها شد؛ برخی از این کارگران بین ۶ تا ۱۲ ماه حقوق معوقه طلب داشتند و اکنون این معوقات به طور کامل پرداخت شده است.

۶۰ درصد اعتبار واریز شده به حساب شهرداری‌ها جهت توسعه زیرساخت‌های شهری و روستایی ، مبلمان شهرها و روستاها، طرح‌های هادی روستا، آسفالت معابر، خرید ماشین‌آلات مورد نیاز، احداث پل‌ها و معابر درون شهر و روستاها اختصاص یافته است.

رقمی که دولت در ماه‌های اخیر به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان خوزستان واریز کرده، می‌تواند تحول اساسی در توسعه استان خوزستان ایجاد کرده و کلید حل مشکلات بر زمین مانده مردم باشد در این راستا می‌توان به افتتاح مسیر رفت و برگشت شمال به جنوب پل میدان دانشگاه شهید چمران و نهضت آباد اشاره کرد که مشکل ترافیک این منطقه را پس از سال‌ها برطرف کرد.

لیست اهم پروژه‌های عمرانی مدنظر جهت اجرا در استان شامل؛

احداث پل‌ها و سایر زیرساخت‌های مورد نیاز شهرها و روستاها

احداث معابر و بلوارهای جدید به همراه ساماندهی خیابان‌ها و بلوارهای موجود

بهبود روشنایی سطح شهر و روستا

ترمیم جداول و آسفالت خیابان‌ها

اجرای طرح بهسازی و هادی روستاها

احداث و بازسازی پارک‌ها و شهربازی در شهرها و روستاها

ترمیم ناوگان حمل و نقل شهری با خرید اتوبوس‌های جدید، ون و تاکسی

جمع آوری و دفع پسماند

احداث ایستگاه سنجش آلودگی هوا

پایش تصویری معابر درون شهری و روستایی

احداث و نوسازی جوی‌ها و کانال‌های هدایت آب‌های سطحی

اصلاح هندسی و رفع نقاط حادثه خیز معابر درون شهری و روستایی

نوسازی و بازسازی کامل ماشین آلات سبک، سنگین، راه‌سازی، عمرانی و خدمات شهری

خرید دستگاه و احداث تأسیسات امحاء زباله

احداث زمین چمن، مسیرهای پیاده‌روی، مکان‌های ورزشی جهت استفاده عموم

نوسازی، تکمیل و خرید ماشین آلات آتش‌نشانی

ساماندهی حمل و نقل و ترافیک و هوشمندسازی معابر

اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری و حل مشکلات مناطق حاشیه شهرها و محلات کم برخوردار

اجرای طرح کمربند سبز، نهضت درختکاری و توسعه فضای سبز

اجرای طرح‌های خدمات رفاهی شهری و ساماندهی ورودی شهرها

نوسازی و بازسازی کشتارگاه‌ها، قسالخانه‌ها و سایر موارد

خرید و نوسازی سنگ‌شکن و کارخانه آسفالت

اجرای طرح‌های تفکیک آب خام مورد مصرف در فضای سبز از آب شرب

توسعه شهر هوشمند در راستای استقرار دولت الکترونیک

ساماندهی پایانه‌های اتوبوس‌ و سایر وسایل حمل و نقل جهت تسهیل تردد مسافران

احداث و ساماندهی آرامستان‌ها

مطالعات و تهیه اطلس سرمایه‌گذاری

احداث و ساماندهی بازار و بازارچه

احداث و بازسازی پیاده‌روها

بازسازی و استانداردسازی جایگاه پمپ بنزین و گاز شهری

دولت سیزدهم با بازگرداندن ۵ هزار و ٣٠٠ میلیارد تومان عوارض آلایندگی به خوزستان آغازگر تحول استان شد.

بررسی‌های قانون بودجه سال ۱۴۰۱ نشانگر این است که میزان عوارض آلایندگی پرداخت شده به استان برابر کل بودجه خوزستان در سال جاری است؛ همین اقدام دولت سیزدهم در اجرای قانون بر زمین مانده مذکور، می‌تواند اثرگذاری بالایی در توسعه زیرساخت‌ها و رفع مشکلات مردم استان خوزستان داشته باشد برهمین اساس استمرار دولت سیزدهم در واریز عوارض آلایندگی به حساب شهرداری‌های خوزستان و همچنین مدیریت عالمانه این منابع، تحول چشمگیری در مسیر توسعه استان در آینده‌ای نزدیک ایجاد خواهد کرد.»

انتهای پیام