به گزارش خوزپرس به نقل از ایسنا، مجموعه عکس «زخم‌های نامریی» شایان حاجی‌نجف که روایتی داستانی از درد و مشکلات جانبازان اعصاب و روان جنگ تحمیلی است در این جشنواره موفق به کسب رتبه نخست بخش مجموعه عکس و دریافت تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی این جشنواره شد.

در بیانیه این مجموعه عکس آمده است:

«همه زخم‌ها در نگاه اول قابل مشاهده نیستند. جنگ به عنوان یکی از عناصر پایدار تاریخ بشر و تهدیدکننده حیات، زخم‌های عمیقی بر پیکره جوامع درگیر با آن وارد و قربانیان بسیاری را بر این جوامع تحمیل می‌کند. انسان‌هایی که در جنگ کشته یا زخمی می‌شوند تنها قربانیان جنگ نیستند بلکه در جنگ‌ها حتی وقتی که گلوله‌ها و ترکش‌ها موفق به کشتن یا زخمی کردن جسمی نمی‌شوند، تلفات به بار می‌آورند. افرادی که مستقیما در جنگ شرکت می‌کنند در معرض تروماهای ناشی از این پدیده قرار می‌گیرند و قربانی جنگ می‌شوند زیرا جنگ یکی از عوامل اصلی تاثیرگذار بر بروز اختلالات روانی ـ رفتاری در افراد حاضر در آن است. بیماری روانی ناشی از جنگ، زخمی نامریی از جنگ است که در عده‌ای ظهور و بروز بیشتری پیدا می‌کند و آنها را به انزوا، سردرگمی، سرخوردگی، ترس و… می‌کشاند تا جایی که برخی از این افراد مجبور می‌شوند تا آخر عمر به دور از اجتماع و خانواده، در محلی خاص مثل بیمارستان اعصاب و روان روزگار بگذرانند.»

آیین پایانی ششمین جشنواره تلویزیونی مستند در چهار بخش «فیلم مستند»، «مجموعه مستند»، «عکس» و «مستندنگاری» در مرکز همایش‌های خلیج فارس بندر عسلویه برگزار و از برگزیدگان تجلیل شد.

انتهای پیام