خوزپرس: خلاصه تفسیر استاد قرائتی به قلم کریم محرمی راد؛

هیچ آسیبی در زمین [ چون بلاهای طبیعی ] و در جان تان [ چون بیماری ها و سختی ها] به شما نمی رسد ، مگر پیش از آن که پدید آوریم ، در کتابی ثبت است . همانا این بر خداوند آسان است .( ۲۲) تا بر آن چه از دست دادید ، تاسف نخورید و به آن چه به شما داده شد ، [ سرمستانه] شادمانی نکنید و خداوند هیچ گردن کش فخر فروشی را دوست ندارد .( ۲۳)
سوره حدید
۱- بلاها برای ظالم وسیله ادب و هشدار ، ولی برای مؤمنان آزمایش و رشد و برای انبیا وسیله دریافت درجات و برای اولیای خدا وسیله ی دریافت کرامت است .
۲- حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله که موجب تخریب منازل و مزارع و یا جراحات و مرگ و میر می شود ، بر اساس نظام از پیش پایه گذاری شده الهی است، نه اموری تصادفی که از تحت قدرت خداوند خارج باشد .
۳- ” مختال” به معنای تکبری است که بر اساس توهم و تخیل بزرگی باشد .
۴- به نعمتی که از دست می دهید اندوه مخورید و به نعمتی که خدا به شما می دهد ، خوشحالی نکنید و بدانید که نعمت ها امانات الهی است که به شما سپرده شده است .
۵- اگر حوادث را بر اساس علم و حکمت خدا بدانیم نه اتفاقی و بی دلیل و اگر حکمت بروز حوادث را بدانیم ، حسد نمی ورزیم ، حرص نمی زنیم ، دشمنی نمی کنیم و عصبانی نمی شویم .
۶- حوادث هدفدار است .
۷- علم به آثار و اهداف حوادث، سبب آرامش است .
۸- غم و شادی بد نیست ، اندوه بر گذشته ها و یا سرمست شدن به داشته ها مذموم است .
۹- کسی که از مقدرات الهی غافل است ، گمان می کند فضیلتی دارد که خداوند به خاطر آن به او نعمت داده و لذا بر دیگران فخر می فروشد .
خلاصه تفسیر/ استاد قرائتی

خلاصه درس :
هستی حساب و کتاب دارد .
یاس و غرور ممنوع .
به دنبال حکمت حوادث و موضع گیری حکیمانه باشیم.

لینک کانال اطلاع رسانی مدرسه زندگی در پیام رسان بله