به گزارش خوزپرس از اهواز، سلطان کاظمی در جلسه مدیریت بحران در بخش کشاورزی برای پیشگیری از خسارات احتمالی مونسون هند گفت: با توجه به هشدار هواشناسی در خصوص توده هوای مونسون هند و احتمال جاری شدن سیل، رعد و برق، تندباد و طغیان رودخانه‌های دائمی و فصلی طی روزهای پنجم تا ۱۱ مردادماه سال جاری از عشایر درخواست می‌شود از برپایی کمپ، چادر و چرا یا تعلیف دام در حاشیه رودخانه‌ها جداً پرهیز کنند؛ همچنین کشاورزان نسبت به جمع آوری پمپ‌های آب، رایزرهای آبپاش و کلیه تجهیزات سیستم‌های نوین آبیاری در حاشیه و بستر رودخانه‌ها در اسرع وقت اقدام و دامداران نیز نسبت به مقاوم و ایمن سازی جایگاه دام اقدام کنند.

وی با اشاره به احتمال خسارت جدی به گلخانه‌ها و باغات از گلخانه داران و باغداران خواست اقدامات لازم در خصوص مقاوم سازی سقف و ساختار گلخانه‌ها و تأسیسات باغات انجام همچنین برای جبران خسارات احتمالی نسبت به بیمه زراعت و باغات خود اقدام عاجل کنند.

کاظمی با بیان اینکه حسب اعلام صندوق بیمه کشاورزی، دفاتر بیمه کشاورزی حتی در روز جمعه هفته جاری فعال هستند از کلیه دامداری‌ها، زنبورداران و مرغداران که هنوز اقدام به بیمه نکرده‌اند درخواست کرد سریعاً با مراجعه به دفاتر بیمه جهت بیمه کردن دام، طیور و زنبورعسل خود اقدام کنند.

معاون برنامه ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان از زنبورداران درخواست کرد کندوهای خود را از مسیرحاشیه رودخانه‌ها و محل‌های احتمالی وقوع سیلاب در حاشیه دره‌ها و کوه‌ها به مکان امن جابجا کنند. تأمین آب و غذا برای کندوها و زنبورداران نیز پیش بینی و مسیرهای تردد در زمان بحران نیز بررسی شود.

کاظمی با اشاره به اهمیت استحکام فیلتراسیون های آبیاری تحت فشار از کشاورزان خواست کلیه فلوم ها، تیپ‌ها و لوله‌های نخ دار در اراضی و لوله‌های کار شده بر روی زمین، کلیه ماشین‌های آبیاری از جمله سنترپیوت، لینیر و … جمع آوری شود.

وی با اشاره به ایمن سازی تابلوهای برق ایستگاه‌های پمپاژ و تأسیسات برقی مرتبط با آن از جمله کابل‌های برق از پیمانکاران پروژه‌های زیربنایی آب و خاک درخواست کرد برای ایمن سازی کارگاه‌ها، نگهداری مناسب از مصالح همچنین فاصله گرفتن ماشین آلات اجرایی از مسیر رودخانه‌ها و مسیل‌ها و نگهداری در جای ایمن، بررسی وضعیت کالورت ها و زیر گذرها و رفع انسداد احتمالی آنها، مقاوم سازی سایبان‌های فیلتراسیون، ایستگاه‌های پمپاژ و … اقدامات لازم را به عمل آورند.