به گزارش خبرگزاری خوزپرس از دزفول؛ غلامرضا حسینی فر روز شنبه در همایش دزفول شهر آرزوها در سالن شیخ انصاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول افزود:زیرساخت لازم برای راه اندازی این منطقه آزاد از جمله فرودگاه،امکانات سردخانه ای و سرمایه گذار در دزفول وجود دارد که می توان با برنامه ریزی نسبت به راه اندازی این منطقه اقدام کرد و دزفول را در پیشبرد اهداف توسعه یاری کرد.
وی ضمن انتقاد از عدم حضور مسوولان دستگاههای اجرایی دزفول در این نشست گفت: دانشگاه نقش مهمی در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی منطقه دارد و اگر دستگاه های اجرایی همکاری لازم را با مراکز دانشگاهی نداشته باشند شهرستان دچار روزمرگی می شود.
معاون سابق وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه آنتالیا در ترکیه با وسعتی کمتر از دزفول ۳۰ هزار هکتار گلخانه دارد و محصول خود را به بخش زیادی از اروپا صادر می کند افزود:کشور ایران برای صادرات یک کامیون یخچال دار محصولات کشاورزی نیز با مشکل مواجه است .
وی گفت:شهرستان دزفول به دلیل دارا بودن آب ،خاک و هوای مساعد مناسب ترین مکان برای برنامه ریزی ۱۰ ساله احداث گلخانه ۲۰ تا ۳۰ هزار هکتاری می باشد.
وی با اشاره به اینکه برای کشت فرا سرزمینی در دزفول نیز پیگیری هایی شده است گفت: طبق آمار رسمی در سال ۹۲ ، ۱۴ میلیارد دلار برای واردات ۲۳ تا ۲۴ هزار تن مواد غذایی هزینه شده است.
معاون پیشین وزیر جهاد کشاورزی حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی برای توسعه دزفول را ضروری دانست و گفت:کشاورزی دزفول از دانش روز دنیا به دور است و با وجود پیشرفت بخش کشاورزی دنیا کشاورزان منطقه همچنان از روش های سنتی سالهای گذشته استفاده می کنند که این امر موجب کاهش عملکرد و افزایش هزینه شده است.
وی وجود سرمایه در گردش بالای دزفول را از دیگر ظرفیت های ویژه این شهرستان دانست و گفت:سپرده گذاری در بانک بدترین حالت توسعه است که متاسفانه در دزفول رخ داده و در حالیکه میزان سپرده مردم دزفول در بانک ها پاسخگوی چندین استان کشور می باشد.
حسینی فر در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان گفت:هر ساله به دلیل نبود ساختار سازمانی مناسب شاهد شخم زدن مزارع کاهو ، کلم و سایر محصولات در منطقه شمال خوزستان هستیم لذا باید بخش خصوصی وارد عمل شود تا با بهره گیری از دانش فنی و بازاریابی صحیح کشاورزان دچار ضرر و زیان نشوند.
وی افزود:به دلیل عدم وجود ساختار سازمانی ،۶۰ هزار متر مکعب آب برای هر هکتار گندم مصرف می شود در حالی که زمین های کشاورزی تنها دو بار آبیاری می شوند و بقیه آب هدر می رود .
حسینی فر افزود:دزفول یک شهر کشاورزی است و با احداث سدهای تنظیمی ،سد دز ، یکپارچه سازی اراضی کشاوری،تاسیس مراکز تحقیقات کشاورزی و شبکه های آبیاری دزفول به قطب کشاورزی خوزستان تبدیل شده است.
عباس هلاکویی مدیر عامل پروژه قطار شهری اهواز نیز در این همایش بیکاری را معضل اصلی کشور دانست و گفت:اشتغال زمانی در منطقه ایجاد می شود که شهرستان دزفول موقعیت جغرافیایی خود را دریابد .
وی افزود:هزاران آثار باستانی در دزفول وجود دارد که هنوز در زیر خاک پنهان هستند و بستر سازی مناسبی برای توسعه گردشگری در این شهرستان ایجاد نشده است زیرا گردشگری دزفول هنوز به شیوه سنتی مدیریت می شود.
هلاکویی با اشاره به اینکه جذب سرمایه و گردشگر باید با ارائه طرح و روشی نو عملی شود گفت:باید تولیدات دزفول با برند این شهرستان در کشور معرفی شوند .
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول نیز در این همایش گفت:زمینه حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی در شهرستان دزفول وجود دارد اما نقش دولت در این خصوص باید مشخص شود .
نجف هدایت افزود:دولت باید با گسترده کردن چتر حمایتی خود کانال سازی کند و زمینه را برای صادرات محصولات کشاورزی فراهم کند تا کامیون های حامل محصول روزها در مرز معطل نشوند.
وی وضعیت کشاورزی منطقه را مطلوب ندانست و با بیان اینکه برای تولید یک کیلوگرم گندم هشت هزارلیتر آب مصرف می شود گفت:شعار آب مجازی،مزیت نسبی و تولید پایدار باید عملیاتی شود.
محمدرضا معتمدی معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد اروند نیز یکی از راه های توسعه دزفول را ایجاد منطقه آزاد توسعه اقتصادی دانست و گفت:دولت باید با قرار گرفتن در جایگاه خود زیرساخت لازم برای توسعه اقتصادی را فراهم کند.
وی افزود:منطقه آزاد اروند در ۳۴ هزارو ۷۰۰ هکتار بنا شده که درآمدهای آن در حوزه عمران ،درمان،زیرساخت های آموزش و پرورش هزینه می شود.
معاون منطقه آزاد اروند گفت:در حوزه تجارت خارجی نیز بندر خشک شلمچه در محدوده ۷۰۰ هکتار برای تجاری سازی محصولات در نظر گرفته شده که دارای خط ریلی بوده و تنها ۲۰ کیلومتر با بصره فاصله دارد لذا با توجه به فراهم بودن زیرساخت لازم آمادگی داریم پایانه تخصصی صادرات میوه و سبزی شمال خوزستان در این منطقه احداث تا برای صادرات محصولات کشاورزی به عراق وارد عمل شد.
وی افزود:در بخش گردشگری نیز سالانه ۳۰ تا ۴۰ هزار گردشگر از عراق به ایران سفر می کنند که اکثر آنها استان های دیگر را برای تفریح انتخاب می کنند لذا با معرفی جاذبه های گردشگری شمال خوزستان می توان این گردشگران را راهی دزفول کرد.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول نیز در خصوص هدف از برگزاری همایش دزفول شهر آرزوها گفت:این همایش با هدف شناسایی راهکارهای توسعه این شهرستان و ارتباط بیشتر با بخش صنعت و صنعتگران برگزار شده است.
ناصر سراج خرمی افزود:دزفول از ظرفیت گردشگری فراوانی بهره مند است وسرمایه های درگردش فراوانی در این شهر وجود دارد که در نوع خود بی نظیر است لذا باید با استفاده از این ظرفیت ها توسعه را به شهر وارد کرد.
وی افزود:با وجود ظرفیت های فراوان در دزول به دلیل نبود صنایع ، فارغ التحصیلان کارشناسی و ارشد این شهرستان یا بیکارند یا دارای شغل کاذب می باشند.
شهرستان دزفول با حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت در شمال خوزستان واقع است.