به گزارش خوزپرس از شوش: شرکت نیشکر هفت تپه در ۱۴ کیلومتری شهر باستانی شوش و ١٠ کیلومتری معبد زیگورات «چغازنبیل» همچنین ۱۰۰ کیلومتری اهواز قرار دارد؛ این شرکت در یکی دو دهه اخیر به دلیل مشکلات مدیریتی و اعتراضات کارگری از پرحاشیه‌ترین و چالش برانگیزترین شرکت‌های ایران بود.

شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه پس از انقلاب نیز شرکتی دولتی محسوب می‌شد و در برخی سال‌ها تولید شکر آن حتی به بیش از ۱۰۰ هزار تن هم رسید به‌عنوان مثال در سال ۱۳۸۱ رکورد تولید ۱۰۰ هزار تن شکر سفید در هفت تپه شکسته شد.

شرکت نیشکر هفت‌تپه علاوه بر نقش تولید شکر در ایجاد شغل پایدار در شهرستان شوش و استان خوزستان نیز غیرقابل انکار است به طوری که تعداد کارگران آن به حدود پنج هزار نفر می‌رسید و حتی به‌صورت غیرمستقیم برای تعداد زیادی نیز شغل در کشور ایجاد کرده است.

اواسط دهه ۸۰ بحث خصوصی‌سازی این واحد تولیدی به دلایلی نظیر فرسودگی خطوط تولید، زیان‌ده بودن و بدهی‌های بسیار زیاد مطرح شد و در سال ۱۳۸۶ این کارخانه رسماً مشمول قانون خصوصی‌سازی شد.

«سیدراضی نوری» نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی در ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ در زمینه «جلوگیری از واگذاری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه به افراد فاقد صلاحیت» به وزرای صنعت و اقتصاد تذکر داد.

در نهایت بهمن‌ماه سال ۹۴ این شرکت به بخش خصوصی واگذار شد؛ خریداران این شرکت دو جوان ۲۸ و ۳۱ ساله بودند که در این باره نماینده شوش در مجلس نیز به «علی طیب‌نیا» وزیر اقتصاد وقت تذکر داد و این این پرسش را مطرح کرد که «آیا واگذاری این مجموعه بزرگ اقتصادی آن هم به دو جوان ۲۸ و ۳۱ ساله بدون هماهنگی مسئولان استان و شهرستان به معنای رها کردن این مجموعه نیست و آیا کار درستی انجام شده است».

خبر واگذاری جنجالی این شرکت بزرگ نیشکری به دو جوان با پیش پرداخت تنها ۶ میلیارد تومانی، تردیدها را درباره سلامت این واگذاری بیشتر کرد؛ هیئت واگذاری برای کارخانه‌های ۲۴ هزار هکتاری نیشکر خوزستان ۲۹۱ میلیارد تومان قیمت گذاشتند و برای دریافت این پول هم شرایط پنج درصد نقد و مابقی به صورت اقساط هشت ساله گذاشته شد.

پس از واگذاری شرکت هفت تپه به بخش خصوصی وضع این مجموعه بزرگ و همچنین کارگران این شرکت بدتر از گذشته شد و اعتراضات کارگران این شرکت نیز افزایش یافت.

تخلفات واگذاری و صدور احکام قضائی

پس از به وجود آمدن مشکلات همچنین اعتراضات پی‌درپی کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه نهادهای نظارتی به صورت ویژه مشکلات این مجموعه را در دستور کار قرار دادند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرده بود که در خصوص واگذاری شرکت هفت‌تپه، بررسی‌های کارشناسی این سازمان نشان می‌دهد که در واگذاری این شرکت به بخش خصوصی و پس از واگذاری (وفق ماده ۸ قرارداد منعقده) تخلفاتی رخ داده که واگذاری انجام‌شده را به موجب ماده (۱۱) قرارداد مشمول فسخ کرده است.

بالاخره پس از مدت‌ها کش و قوس، رأی نهایی برای پرونده شرکت کشت و صنعت هفت تپه که بزرگترین تولیدکننده شکر در خاورمیانه است، صادر شد.

«ذبیح الله خدائیان» سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده شرکت نیشکر هفت‌تپه اعلام کرد که پرونده هفت تپه دو قسمت دارد؛ یک قسمت بحث ابطال واگذاری این شرکت به بخش خصوصی است و واگذاری این شرکت ابطال شد و به مردم برگشت؛ بخش دیگر سوءاستفاده افراد دیگری بود که از این طریق مرتکب جرایمی شده بودند که ازجمله اتهامات آنها می‌توان به مشارکت در اقدام عمده و کلان در نظام ارزی کشور اشاره کرد که این پرونده با کیفرخواست به دادگاه ارسال و حکم صادر شد.

«امید اسدبیگی» مالک شرکت نیشکر هفت‌تپه به اتهام مشارکت عمده در اخلال عمده در نظام ارزی شرکت از طریق قاچاق ارز به ۲۰ سال حبس و رد اموال محکوم شد. مهرداد رستمی به ۲۰ سال حبس و رد اموال محکوم شد؛ همچنین دو نفر دیگر از متهمان هر کدام به ۱۵ سال حبس، سه نفر دیگر هر کدام به ۱۰ سال و بیش از ۱۷ نفر هر کدام به ۵ سال حبس محکوم شدند.

خدائیان در تشریح اتهامات اسدبیگی مالک شرکت هفت‌تپه گفت: اتهام اسد بیگی مشارکت در قاچاق یک میلیارد و ۳۹۶ میلیون یورو و مباشرت در قاچاق دو میلیون و ۸۹۴ هزار یورو بوده است؛ البته متهمان محکومیت قطعی پیدا کرده‌اند.

قوه قضائیه حکم قطعی پرونده شرکت نیشکر هفت‌تپه را صادر و مالکان آن را خلع ید کرد به این ترتیب مالکیت هفت‌تپه به دولت و بیت‌المال بازگشت.

واگذاری هفت‌تپه به شرکت صنایع جانبی

طی نشستی به ریاست معاون اول رئیس جمهور نسبت به تعیین تکلیف شرکت کشت و صنعت هفت تپه اقدام شد و مدیریت این مجموعه عظیم به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی واگذار شد.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان با اشاره به ۶ سال تجربه ناموفق در مدیریت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه که سبب وارد شدن خسارات مادی و معنوی برای کشور شد، اظهار کرد: اطمینان می‌دهم که آینده این مجموعه صنعتی کشاورزی با تغییر مدیریت، درخشان و برای کشور و منطقه مفید خواهد بود.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته و در راستای عمل به تعهدات و با تلاش‌های شبانه‌روزی و پیگیری مستمر، حقوق معوق کارکنان شرکت نیشکر هفت‌تپه پرداخت شده است.

یکی از کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه به خبرنگار خوزپرس اظهار کرد: پس از کش و قوس‌های فراوان به یکی از مطالبات اصلی خودمان یعنی خلع ید بخش خصوصی رسیدیم و اکنون با شوق، امید و انگیزه برای بازگرداندن شرکت به دوران اوج خود در تلاش هستیم.

وی گفت: واگذاری شرکت به توسعه نیشکر کار بسیار خوبی از سوی دولت بود که این روزها با مدیریت خوبشان باعث ایجاد امید در دل کارگران شده است.

کارگر هفت‌تپه بیان کرد: این روزها با پرداخت کامل حقوق‌های معوق، بازگشت به کار کارگران اخراجی، اورهال کارخانه، پوشش بیمه تکمیلی کارگران، توزیع شکر بین کارگران و همچنین رسیدگی به مشکلات کارگران و راه اندازی صنایع جانبی باعث ایجاد آرامش و روحیه امید، نشاط و سرزندگی کارگران شده که امید است با تداوم این روحیه شاهد بالندگی شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه باشیم.

فعالیت جایگاه سوخت‌رسانی دو منظوره کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه پس از پنج سال تعطیلی از سر گرفته شد؛ جایگاه سوخت‌رسانی هفت‌تپه با هدف سوخت‌رسانی به ماشین‌آلات صنعت نیشکر با ظرفیت ۴۷ هزار لیتر بنزین و ۹۴ هزار لیتر گازوئیل بر اساس استانداردهای روز بازسازی و ارتقا سازی شده است.

جایگاه سوخت رسانی بنزین در دوره مدیریت گذشته به مدت پنج سال تعطیل و قطعات و سیستم‌های آن از کار افتاده بود که پس از بازسازی و تعمیرات اساسی به عرصه خدمات‌رسانی بازگشت.

بازگشایی کارخانه تولید رب گوجه

هفتاد و سه روز پس از واگذاری شرکت هفت‌تپه به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، کارخانه تولید رب گوجه در این شرکت بازگشایی و گامی دیگر در راستای بازگشت رونق تولید به قدیمی‌ترین کشت و صنعت نیشکری ایران برداشته شد.

«محمد فتحی مکوند» مدیرعامل شرکت نیشکر هفت‌تپه در آئین افتتاحیه، راه‌اندازی کارخانه رب گوجه را گامی بزرگ برای رسیدن نیشکر هفت تپه به ظرفیت و جایگاه واقعی خود عنوان کرد و افزود: این کارخانه از سه خط معلق و تخلیه فله ۲۰ تنی تشکیل شده است.

وی ادامه داد: ظرفیت تخلیه گوجه در هر شیفت ۵۰۰ تن بوده که در سه شیفت به یک هزار و ۵۰۰ تن خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت هفت‌تپه با اشاره به اینکه تمام پروسه تولید رب گوجه با دقت و کیفیت بالا در کارخانه انجام می‌شود، اظهار کرد: رب گوجه تولیدی هفت‌تپه مورد تأیید آزمایشگاه‌های سازمان غذا و دارو قرار گرفته و رب تولید شده از بهترین انواع نمونه‌های مشابه در کشور محسوب می‌شود.

فتحی مکوند تصریح کرد: در فاز اول، رب گوجه به صورت فله تولید شده که با راه اندازی خط اسپتیک، رب گوجه تولید شده در این کارخانه با کیفیت بالا استریل شده به صورتی که حتی برای نگهداری این محصول دیگر نیازی به نگهداری در سردخانه نیست.

مدیرعامل نیشکر هفت‌تپه افزود: با راه‌اندازی این خط می‌توان محصول تولیدی را به کشورهای دیگر بدون نیاز به سردخانه صادر کرد.

وی یادآور شد: کارخانه رب گوجه در زمینی به مساحت ۲۴ هزار متر مربع با سه سوله تولید به متراژ یک هزار و ۳۰۰ متر مربع راه‌اندازی شده است.