به گزارش خوزپرس ، صادق خلیلیان استاندار خوزستان  در گفتگوی زنده تلویزیونی با اشاره به مصوبات مربوط به تأمین آب شرب بیان کرد: این مصوبه شامل هفت پروژه آبرسانی است که مهمترین آن طرح غدیر است و ۵۲ درصد از جمعیت استان را تحت پوشش قرار می‌دهد، این پروژه ظرف دو سال به اتمام می‌رسد در عین حال یک پروژه ضربتی را طراحی کردیم که اجرای آن هشت ماه زمان می‌برد و نزدیک ۳۴ درصد از آن در سه ماه اخیر انجام شده است. این طرح هم کیفیت آب را افزایش می‌دهد و حجم آب را از ۱۰ متر مکعب بر ثانیه به ۲۰ متر مکعب بر ثانیه می‌رساند و به عبارتی دو برابر می‌کند.

 

وی بیان کرد: در حوزه راه شهرسازی در حدود ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای چند راه اصلی در اختیار استان قرار گرفته است یکی از این راه‌ها مرکز استان را به چهارمحال و سپس به اصفهان و مراکز استانی کشور متصل می‌کند که یک طرح راهبردی و بسیار اساسی هم برای توسعه استان و هم کشور به شمار می‌رود، این راه به توسعه تجارت و گردشگری کمک شایانی می‌کند و هزینه‌های حمل و نقل و مصرف انرژی را نیز کاهش می‌دهد.

 

وی ادامه داد: یک راه دیگر مربوط به شرق استان است که در چند گلوگاه مشکل دارد، برنامه ریزی شده ظرف دو سال تکمیل و آن را به اتمام برسانیم.

 

تکمیل، تجهیز و احداث ۹ بیمارستان

 

استاندار خوزستان بیان کرد: در توافقات دولت ۹ بیمارستان در قالب احداث، تجهیز و تکمیل در نقاط مختلف استان مصوب شده است تا ظرف دو سال به اتمام برسد برخی البته برخی از آنها مثل بیمارستان طالقانی آبادان یا مرکز فوق تخصصی قلب خرمشهر حدوداً تکمیل هستند.

 

وی، تعهدات صنعتی را از دیگر مواردی که در چارچوب مصوبات سند تکمیل شده عنوان کرد و گفت: صنایع پایین دست پتروشیمی‌ها ظرفیت خوبی در استان دارند در مصوبات دولت پایش شده است و وزارت نفت و پتروشیمی‌ها متعهد شده طرح و نقشه راه آن را ظرف دو ماه تهیه کنند و در این مسیر حرکت کنیم.

 

وی بیان کرد: برخی واحدهای صنعتی در استان دارای پیشرفت فیزیکی ۴۵ درصد یا بالاتر هستند که این موارد نیز هم پایش شده که بنا است این واحدهای صنعتی را با اولویت و با استفاده از تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ به سمت تکمیل شدن سوق دهیم.

 

خلیلیان، خوزستان را استان نخست در تولید محصولات کشاورزی عنوان کرد و گفت: در حوزه جهاد کشاورزی برای صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری محصولات کشاورزی که اشتغال زاست، ارزش افزوده خوبی به دنبال دارند و در توسعه صادرات کمک کننده هستند یک هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده که ۴۵۰ میلیارد تومان یارانه آن خواهد بود و از طریق تبصره ۱۸ دنبال خواهد

 

استاندار خوزستان بیان کرد: با اقدامات ضربتی که برای دفع فاضلاب و آب‌های سطحی انجام دادیم و ارتقای تجهیزات مورد نیاز امسال شاهد کاهش ۸۰ درصد مشکلات دو سال اخیر در این زمینه خواهیم بود.

 

تغییرات مدیریتی

 

خلیلیان با اشاره به تغییر و تحولات مدیریتی در سطح استان و استانداری بیان کرد: تغییر و تحولات مدیریتی استان نیازمند این بود که بررسی از شرایط و مدیران داشته باشیم، مدیران در استان دو دسته هستند برخی از آن‌ها مدیران توانمندی هستند که انتصاب شأن سیاسی نبودند، طبیعتاً بر اساس اصل شایسته سالاری باید بتوانیم از این ظرفیت بهره مند شویم.

 

وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از مدیران استان در حدود ۸۰ درصد از طریق روابط سیاسی منصوب شده‌اند یا توانایی‌های لازم را ندارند به همین خاطر نیز وضعیت استان امروز اینگونه است اگر این مدیران توانایی مدیریت داشتند نباید می‌گذاشتند استان به این وضع برسد.

 

استاندار خوزستان بخش دیگری از مشکلات مدیریتی استان را ناشی از انفعال دولت قبل خواند و گفت: دولت قبل چشم انتظار کمک خارجی در چهارچوب برجامی بود که به سرانجام نرسید و عملاً هشت سال فرصت‌های کشور از دست رفت و نظام اداری و مدیریتی منفعلی را بر جای گذاشت.

 

وی با اشاره به آخرین انتصابات در استان گفت: تا کنون پنج فرماندار تغییر کرده است، پنج تا شش فرمانداری استان نیازمند تغییر نیستند چراکه افراد توانمندی هستند که انتصابشان سیاسی نبود و از افراد انقلابی به شمار می‌روند.

 

خلیلیان افزود: به تدریج در سطح ادارات کل هم تغییرات انجام می‌شود، از پنج معاونت استانداری سه معاونت تاکنون تغییر یافته و یک معاونت دیگر هم در شرف تغییر است.

 

وی با اشاره به وضعیت خشکسالی و مدیریت منابع آب در استان تاکید کرد: در دولت جدید با سدهایی مواجه شدیم که تقریباً مخزن آن‌ها خالی یا تراز بسیار پایین داشتند زیرا دولت گذشته برای تولید برق در تابستان از محل نیروگاه‌های برق‌آبی اقدام به رهاسازی آب زیادی کرد و عملاً مخازن سدهای را خالی به ما تحویل داد.

 

تغییر الگو کشت و عبور از تنش آبی

 

وی افزود: یکی از نخستین اقدامات ما در خشکسالی تغییر الگوی کشت بود، در مهر ماه سطح زیر کشت چغندر قند و کلزا که نیازمند آب بودند را کاهش دادیم و کشاورزان را ترغیب به کشت گندم کردیم، این تغییر الگوی کشت با کمک تشکل‌های کشاورزی و همکاری کشاورزان در شهرهای مختلف انجام شد، موفق شدیم نیاز آبی را برای محصولات کشاورزی به اواخر آبان و آذر منتقل کنیم خوشبختانه با بارندگی‌های اخیر شرایط خشکسالی را مدیریت کردیم و امیدواریم امسال حدود ۱۱ درصد از محصول کشاورزی کشور را در استان تأمین کنیم.

 

استاندار خوزستان بیمه کشاورزی از طریق خوداظهاری کشاورزان را از دیگر اقدامات مهم عنوان کرد و گفت: با این اقدام کشاورزان آرامش و اطمینان خاطر یافتند که اگر خسارتی به آنها وارد شود دولت از آن‌ها پشتیبانی و از طریق بیمه محصولات کشاورزی خسارت‌ها را به آنها پرداخت می‌کند.

 

وی یکی از مشکلات استان خوزستان را طولانی شدن پروژه‌ها برشمرد و گفت: به یاری خداوند مباحث مربوط به باغ موزه‌ها به ویژه باغ موزه شهر اهواز را تسریع و به اتمام خواهیم رساند از سویی نیز این پروژه‌ها را جزو مصوبات سفر نیز گنجانده‌ایم.

 

خلیلیان در خصوص وضعیت قیمت کالاهای اساسی در استان بیان کرد: بخشی از مسائل و مشکلات این حوزه در سطح ملی مثل ورود کالا به کشور یا هزینه‌های تمام شده در کشور است.

 

وی با اشاره به وضعیت متروی اهواز گفت: متروی اهواز منتظر رأی دادگاه است، پس از صدور رأی مرحله بعدی را انجام می‌دهیم و تمرکز ما بر فاز نخست مترو خواهد بود بخش قابل توجهی از این پروژه در دولت دهم انجام شده و بنده در دولت دهم از همین پروژه بازدید کرده بودم./ مهر