به گزارش خوزپرس، مجتبی خلیلی سردبیر پایگاه تحلیلی خبری خوزپرس در یادداشتی به لزوم ایجاب بندر خشک پرداخته است.

 

پروژه بندر خشک اندیمشک یک طرح ملی و بین‌المللی که راه نجات بنادر استان خوزستان و ظرفیت مغفول مانده بندر امام برای ترخیص کالاهای کانتینری را فراهم می‌کند.

بندر لجستیک اندیمشک در صورت اجرا بنادر کم رونق خوزستان را رونقی مجدد داده و سهم بنادر خوزستان را در ترانزیت کالا افزایش داده عاملی که نبودش باید پذیرفت بندر مهمی چون بندر امام را امروز عملا بندری درجه ۲ در کشور تبدیل ساخته است.

یکی از ظرفیت‌های بندر خشک اندیمشک فعال‌سازی اقتصاد خوزستان و لرستان بوده، ایجاد ظرفیت برای بنادر خوزستان در زمینه فعالیت حداکثری در ترخیص کشتی‌های غول پیکر با بار کانتینر و خروج بندر امام از انتخاب بار فله به بندری مشابه بندر عباس در کشور است.

ایجاد بیش از ۲ هزار فرصت شغلی

احداث بندر خشک در اندیمشک باعث می‌شود که از بندرعباس کشتی‌های باری به بنادر امام، خرمشهر و آبادان وارد شده و سپس بار آنها با کامیون به اندیمشک حمل و از آنجا با استفاده ۷۰۰ تا ۸۰۰ کلیومتر خط ریلی به تهران منتقل شود.

این بندر دارای ۹۲۱ صفحه طرح مطالعاتی است که کل هزینه ساخت آن توسط استانداری خوزستان و سازمان برنامه و بودجه استان می‌بایست تامین شود، اما تا که کنون پیشرفت فیزیکی و سرمایه‌گذاری موثر در بندر خشک اندیمشک خبری در دست نیست.

بر اساس این طرح، بندر خشک اندیمشک با قابلیت جابه جایی سالاانه ۳۰ میلیون تن بار در سال در دو هزار هکتار از اراضی این منطقه اجرا می‌شود که به واسطه آن دغدغه اشتغال هزاران نفر با راه اندازی این بندر و ایجاد هزاران فرصت شغلی جدید در منطقه پایان خواهد یافت.

با اجرای این طرح، بر اساس برآوردها حداقل و در کم‌ترین حالت بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی در خوزستان ایجاد می‌شود ضمن آنکه هزینه جابه‌جایی کالا از جنوب به شمال و بالعکس اقتصادی‌تر و رقابتی‌تر خواهد شد.

مزیت‌های بندر خشک اندیمشک

دسترسی به راه آهن سراسری، قرار گرفتن اندیمشک در مسیر آزادراه جنوب به شمال(تهران)، نزدیکی به فرودگاه، موقعیت نسبی مناسب بخشی از مزیت‌های بندر خشک اندیمشک است.

از دیگر مزایای بندر خشک اندیمشک امکان تزاتزیت کالا از کشورهای آسیای میانه و عراق در کنار امکانات لجستیکی و نزدیک به بنادر اصلی خوزستان از مزیت‌ها و توجیهات مهم اقتصادی در احداث بندر خشک اندیمشک محسوب می‌شود.

و از نگاه دیگر بندر خشک اندیمشک هزینه حمل و نقل کالا را در کشور کاهش داده و زمینه اشتغال و رونق اقتصادی بنادر خوزستان را دو چندان خواهد کرد.