به گزارش خوزپرس به نقل از خبرنگار قضایی ایرنا، این دادگاه که با حضور بیماران مبتلا به ای بی و خانواده‌های آنها برگزار شد در ابتدا، قاضی پور مریدی گفت: این دادگاه برای رسیدگی به دادخواست ٢٩۵ بیماری ای بی از ٣٠ تن از اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله دولت ایالات متحده آمریکا درخصوص خسارات ناشی از تحریم‌ها که تبعات آن در موضوع تامین اقلام دارویی برای این بیماران است، مطرح شده است.

وی ادامه داد: این دادخواست در یک جلسه غیرعلنی رسیدگی شد و امروز با حضور بیماران پروانه‌ای و رسانه‌ها به صورت علنی برگزار می شود.

قاضی پورمریدی اظهارداشت: بیماران پروانه‌ای که در این پرونده شکایت خود را مطرح کردند از همه استان‌های کشور هستند و دادگاه قرار است از جنبه حقوقی خسارات درمانی و تنبیهی را رسیدگی کند.

رئیس شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی روابط بین الملل اضافه کرد: این بیماران از شهرهای سنندج، کاشمر، زابل، نیشابور، مشهد، تهران، تبریز، ایلام، بوشهر، زنجان، بیجار، کنگان، خرمشهر، سوران، رودبار، تایباد، ماهشهر، مرند، آستارا، آبادان، تایباد، رامشیر و خوی هستند که این دادگاه در واقع دادخواهی مردم ایران از تحریم‌های جنایتکارانه آمریکا است.

قاضی پورمریدی یادآور شد: این دادخواست پیرو دادخواهی به شعبه بین‌الملل قوه قضاییه که دارای صلاحیت جهانی در رسیدگی به پرونده ‌ها است، بررسی و رسیدگی می‌شود.

وی افزود: از سال ٩٠ تا ٩٨ به واسطه تحریم‌های ظالمانه آمریکا، تنها شرکت سازنده اقلام دارویی بیماران پروانه‌ای یک شرکت سوئدی بود که اعلام کرد به دلیل تحریم ها از ارائه این پانسمان‌ها به ایران خودداری می‌کند.

قاضی پورمریدی تصریح کرد: هیچ منطق حقوقی بلکه هیچ منطق انسانی تحریم این بیماران را نمی‌پذیرد.

رئیس شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی روابط بین الملل  افزود: از سال ٩٠ تا ٩٨ حدود ١۵ نفر از بیماران پروانه‌ای به دلیل سیاست جنایتکارانه آمریکا جان خود را از دست دادند و البته حق دادخواهی برای آنها و دیگر بیماران محفوظ است.

قاضی پورمریدی گفت: علاوه بر این بیماران پروانه‌ای، تحریم‌ها بیماران دیگر از جمله بیماران تالاسمی را نیز دچار مشکل و درد رنج کرده و حق حیات آنها را دچار مشکل و سلب کرده است.

رئیس شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی روابط بین الملل  گفت: این شکایت از طریق وزارت امور خارجه و دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران همچنین از طریق پست برای آمریکا ارسال شده اما هیچ لایحه دفاعی از سوی آمریکا ارسال نشده است البته دفاعی هم در برابر این مردم مظلوم ندارند.

وی ادامه داد: این دادخواست توسط وکلای ٢٩۵ بیمار پروانه‌ای میلاد مرادی و رسول تقدسی و خانه ای بی مطرح شده است.

پس از آن قاضی پورمریدی از رسول تقدسی وکیل بیماران پروانه‌ای خواست برای ارائه دفاعیات در جایگاه حاضر شود.

رسول تقدسی وکیل ٢٩۵ بیمار پروانه‌ای در جایگاه قرار گرفت و گفت: دادخواست و مستندات این پرونده حدود دو هزار صفحه تقدیم دادگاه شده است و طرف این بیماران پروانه‌ای ٣٠ شخص حقوقی و حقیقی از جمله دولت آمریکا، دونالد ترامپ، مایک پومپئو، برایان هوک است که مستقیم و غیرمستقیم در وضع تحریم‌ها علیه ایران نقش داشتند و تصمیمات آنها منجر به تضییع حقوق بیماران پروانه‌ای شده است.

وی درباره نقض حقوق بیماران پروانه‌ای افزود: این بیماران درد و رنج بسیاری متحمل شده و از دادگاه محکومیت برای جبران خسارات مادی، معنوی و تنبیهی را استدعا دارم.

وکیل بیماران پروانه‌ای با اشاره به قانون فلاتو در آمریکا گفت: طبق این قانون که در سال ١٩٩۶ تصویب شده شهروندان آمریکایی آسیب دیده از حملات تروریستی در هر کجای دنیا می‌توانند علیه دولت‌ها و مقامات آن کشورها طرح دعوا کنند.

تقدسی گفت: بیماران پروانه‌ای از یک شرکت سوئدی برای تخفیف درد ناشی از بیماری پانسمان‌های مخصوص دریافت می کردند اما این شرکت در تاریخ می ٢٠١٨ صراحتا در نامه‌ای به ایران اعلام کرد که به دلیل تحریم‌های آمریکا از ارسال پانسمان‌های این بیماران به ایران خودداری می‌کند.

وی با تاکید بر جنبه حقوقی این پرونده فارغ از سیاست های ظالمانه اظهارداشت: در این شکایت به ۵٠ قاعده و موازین بین المللی استناد شده و حق سلامت و دسترسی به دارو یکی از حقوق بنیادین بشر است.

پس از آن حجت الاسلام والمسلمین هاشمی مدیر خانه ای بی و پدر یکی از بیماران پروانه‌ای در جایگاه قرار گرفت و گفت: به عنوان پدر یک بیمار ای بی و به حمایت از ٩۵٠ بیمار پروانه‌ای از درد و رنج آنها می گویم.

وی ادامه داد: بیماری پروانه‌ای یک بیماری ژنتیک است و در تمام دنیا مبتلایان به این بیماری برای تخفیف درد و رنج ناشی از بیماری از پانسمان‌های مخصوص استفاده می کنند که یک شرکت سوئدی تولید می کند و بیماران ٨٠ کشور دنیا از این پانسمان استفاده می کنند زیرا تکنولوژی آن را ندارند یا تولید این پانسمان مقرون به صرفه نیست.

هاشمی اظهارداشت: بیماران پروانه‌ای به این پانسمان‌های مخصوص دسترسی داشتند تا اینکه با خروج یکجانبه آمریکا از فرجام و وضع تحریم‌های ظالمانه بیماران را دچار مشکل کرد به طوری که در یک سال ١۵ بیمار پروانه‌ای مستقیما به دلیل عدم دسترسی به این پانسمان‌ها جان خود را از دست دادند.

مدیر خانه ای بی گفت: برآورد ما این است که در کشور ما هزار تا هزار و ٢٠٠ بیمار پروانه‌ای وجود دارد و این سازمان مردم نهاد علاوه بر  بیماران پروانه‌ای داخلی از اتباع خارجی هم حمایت می‌کند به طوری که ١٠ خانواده اتباع خارجی در کشور و ١۵ بیمار پروانه‌ای در خارج از کشور از خدمات خانه ای بی بهره مند می‌شوند. خانه ای بی پانسمان‌ها را از طریق پست برای این بیماران ارسال می‌کنند.

هاشمی با اشاره به ابتلای فرزندش به این بیماری و اینکه از نزدیک شاهد درد و رنج این بیماران بوده است، افزود: ما خانواده‌های دارای فرزندان مبتلا به بیماری پروانه‌ای رنج آنها را درک می کنیم؛ فرزندم ١٧ مرتبه به دلیل بیماری ای بی جراحی مری انجام داده است و اگر این بیماران پانسمان نداشته باشند وضعیت بدی دارند.

مدیر خانه ای بی افزود: ما از آمریکا به دلیل وضع تحریم‌ها شکایت داریم البته قطعا مسئولانی در کشور هم هستند که به این بیماران توجه ندارند.

بیماران پروانه‌ای جایی در سیاست ندارند
پس از آن هادی کیخسروی یک بیمار پروانه‌ای در جایگاه قرار گرفت و گفت: من  متولد ١٣٧٠ و ساکن شهرستان سبزوار هستم و در کارشناسی ارشد حقوق تحصیل می کنم و به نمایندگی از بیش از ٩٠٠ بیمار پروانه‌ای در دادگاه حضور دارم تا از حقوق این بیماران دفاع کنم.

وی با قدردانی از خانه ای بی افزود: از سال ٩۴ که خانه ای بی تاسیس شد از نزدیک با همنوعان خود آشنا شدم و با این بیماران کنار هم جمع شدیم که آشنایی با یکدیگر و درد مشترک ما در بهبود روحیه و شرایط بیماری موثر بود تا اینکه در سال ٢٠١٨ به دلیل وضع تحریم‌ها پانسمان‌های مخصوص بیماران پروانه‌ای قطع شد و تعدادی از دوستان ما از بین ما رفتند و روحیه بچه‌ها تضعیف شد.

این بیمار پروانه‌ای با اشاره به درد ناشی از بیماری خود گفت: کمبود پانسمان باعث شد نقص عضو شوم و خرداد ١٣٩٩ یکی از پاهای خود را از دست دادم.

وی از دادگاه خواستار حکمی شد تا حداقل دنیا تأثیر تحریم ها بر بیماران پروانه‌ای ای را شاهد باشد و ببیند تحریم دارو و اقلام درمان چه تاثیری بر این بیماران داشته است.

پس از آن خانم خسروی ٣٩ ساله یک بیمار پروانه‌ای در جایگاه قرار گرفت و گفت: به نمایندگی از همه بیماران پروانه‌ای می خواهم بگویم تا دنیا بشنود آمریکا بی رحمانه تحریم هایی علیه مردم ایران وضع کرد که در نتیجه آن ١۵ تن از دوستان پروانه‌ای من پر کشیدند.

وی با بیان اینکه اکنون ۴۲ مرتبه به دلیل این بیماری دست‌هایش زیر تیغ جراحی رفته افزود: زخم‌های ناشی از این بیماری به دلیل نبود پانسمان‌های مخصوص در سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ شدت یافت و دیگر بهبود نمی‌یابد و بیماری من تشدید شده تا جایی که در آخرین مراجعه‌ای که به پزشک معالج خود داشتم، نیاز به نمونه برداری از پاهایم به دلیل شدت بیماری مطرح شد.

خسروی با  بیان ضرورت وجود این پانسمان‌ها برای بیماران پروانه‌ای افزود: در دورانی که پانسمان نداشتیم مجبور بودیم از گازهای معمولی و وازلین و پماد برای زخم‌ها استفاده کنیم که زمان برداشتن پانسمان بسیار دردناک بود و گوشت بدن ما همراه با آن کنده می‌شد.

این بیمار پروانه‌ای گفت:‌تعداد ما بیماران ای بی کم است اما عارضه‌های بزرگ داریم و تک تک دوستان ما آرزوهای بزرگ دارند و دوستانی که از بین ما به دلیل نبود پانسمان پر کشیدند هم آرزوهای بزرگی داشتند.

سعیده احمدی مادر فاطمه دختر هشت ساله مبتلا به ای بی نیز در جایگاه حاضر شد و در حالی که گریه می‌کرد و بسیاری از حاضران  در دادگاه نیز گریان شدند، گفت: زمانی که دخترم را به حمام می برم، حمام پر از خون می‌شود و برای اینکه دخترم این صحنه وحشتناک کف حمام را نبیند به شیوه‌های مختلف او را  سرگرم می‌کنم.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل نبود پانسمان‌های مخصوص این بیماری در سال  ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ شدت بیماری فرزندم بیشتر شد واگر آن زمان زخم ها کمتر بود اما  اکنون تمام بدن او زخم شده  و در هر بار استحمام نیاز به پانسمان دارد در حالی که قبل از آن هر سه مرتبه یک بار پانسمان لازم بود.

مادر فاطمه  افزود:‌ فرزندم برای پوشیدن و تعویض لباس بسیار دچار مشکل می‌شود و خسارت و رنجی که دخترم متحمل شده  قابل جبران نیست.

پس از آن میلاد مرادی وکیل بیماران پروانه‌ای در جایگاه قرار گرفت و گفت:‌زخم‌هایی که در طول یک سال برای بیماران پروانه‌ای به دلیل نبود پانسمان ایجاد شده بیماری آنها را گسترش داده  و تاثیرات آن همچنان باقیست.

وی اقدام آمریکا را  تروریسم اقتصادی خواند و افزود: امریکا با وضع تحریم‌های ظالمانه بدون در نظرگرفتن قوانین بین‌المللی تحریم‌هایی را  وضع کرد که به واسطه عدم دسترسی به اقلام دارویی خسارات بسیاری را به بیماران به ویژه بیماران خاص وارد کرد.

وکیل بیماران پروانه‌ای اضافه کرد:‌آمریکایی ها از اقدام خود آگاهی دارند به طوری که سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد مستقیما این اقدام خود را  اذعان کرد اما سوال اینجاست که انسانیت کجا رفته که آنها در صدد جبران برنیامده‌اند.

مرادی با اشاره به ضرورت جبران خسارت تنبیهی برای آمریکا در این پرونده اظهارداشت:‌رنجی که از این بیماری و اقدام آمریکا  برای بیماران پروانه‌ای ایجاد شده و آسیب‌های آنها باید به گونه‌ای جبران و خسارت تنبیهی مناسب برای آمریکا در نظر گرفته شود.

قاضی دادگاه با قدردانی از سعه صدر و شهامت بیماران و خانواده‌های آنها گفت:‌نهادهای داخلی و بین‌المللی موظف هستند که  به داد دل این بیماران و خانواده‌های آنها برسند.

وی ادامه داد: تلخ  تر اینجاست که آمریکا خود سازنده این پانسمان‌ها نیست و یک شرکت سوئدی که ایران با  کشور سوئد مشکلی ندارد این اقدام را انجام داده  است.

قاضی پورمریدی اظهارداشت: وظیفه دادگاه بین المللی است که این اقدام جنایتکارانه آمریکا و وضع  تحریم‌های غیرقانونی را رسیدگی کنند زیرا جنایت علیه  بشریت است  و باعث شرمندگی آدم‌هایی است که  می بینند و داد نمی زنند.

رئیس شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی روابط بین الملل افزود: ‌بسیاری از محاکم دنیا می توانند جنایت علیه بشریت  را رسیدگی کنند و این  دادگاه پس از دریافت لوایح تکمیلی در موعد قانونی حکم را صادر خواهد کرد.