خوزپرس:پس از انتشار خبری در خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از سید آرمان حسینیکه اعلام کرد فقط پنجاه انجمن رباتیک درسطح دانشگاه های کشور فعال است و بقیه وجاهت قانونی ندارد. چندی پیش هم معاون دانشگاه تبریز در خصوص تعریف رباتیک گفته بود علم رباتیک علمی میان رشته ایست که دانشگاه های فعال کشور قصد دارند آن را در قالب تیم های نخبه ی دانشجویی از رشته های مختلف به جایی برسانند که بشود ربات هابی را طراحی کرد که قادر باشند با دقت و سرعت و قدرت، کارهایی را انجام دهند که از قدرت آدمی خارج است.

این مطالب و صدها مطلب دیگر در حوزه علم رباتیک نشان می دهد که انجمن های رباتیک در سطح دانشگاه های کشور در قالب تیم های دانشجویی از رشته های مختلف و با دانشی در سطح بالا کار کرده و شامل دانشجویان نخبه از رشته های خاص می شود.

حالا این سوال پیش می آید که پس انجمن رباتیک شوشتر چگونه مدعی آموزش رباتیک به کودکان و خردسالان است.

طی مصاحبه و گفتگویی که با انجمن رباتیک ایران انجام گرفت معلوم شد که هیچگونه عنوانی به نام انجمن رباتیک برای کودکان و دانش آموزان نه تنها در شوشتر بلکه در هیچ جای کشور از سوی انجمن رباتیک ایران صادر نشده است .

پس با توجه به فعال بودن مجتمعی به این نام در شوشتر این سوال پیش می آید که اساسا با چنین تعریفی از علم رباتیک، آنچه تحت عنوان انجمن رباتیک شوشتر در حال فعالیت است چیست ؟
با مراجعه به برخی خانواده ها و گفتگو با دانش آموزان ثبت نام شده و بررسی محصولاتی که از سوی انجمن رباتیک شوشتر در اختیار ایشان قرار گرفته معلوم شد که پس پشت نام رباتیک در اصل نمایندگی فروش اسباب بازی کودکان با اسم برند اسباب بازی ها میسان هست.

همه محصولات فروخته شده به خانواده هابی که تصور می کنند فرزندشان را به دوره های آموزش رباتیک می برند در اصل محصولات شرکت اسباب بازی میسان خراسان است که اسباب بازی های متوسط و بزرگ مکانیکی تولید می کند که می توان این اسباب بازی ها را با چند پیچ و مهره ی پلاستیکی روی هم سوار کرد و نوعی اسباب بازی یا ماشین مکانیکی قابل حرکت درست کرد.

پس با تحلیلی ساده می توان دریافت که عدم آگاهی خانواده ها از ماهیت علم رباتیک و ایجاد علاقه ی کاذب از طریق تبلیغات برای خانواده ها از سوی فروشندگان اسباب بازی در شوشتر باعث شده کودکان شوشتری در طول سالهای گذشته از مهمترین خریداران اسباب بازی میسان خراسان باشند .
و هنوز حالت تر اینکه شرکت اسباب بازی میسان خراسان نیز اعلام می کند که هیچ نمایندگی فروش محصولات اسباب بازی به شوشتر نداده و همه مشتریان فقط از طریق درگاه آنلاین خرید محصولات شرکت ، اقدام به خرید اسباب بازی می نمایند
حالا پس از کشف ماهیت مجتمع رباتیک شوشتر این سوال پیش می آید که پس انهمه مسابقات و جشنواره هابی که انجمن به ظاهر رباتیک شوشتر برای کودکان و نوجوانان در شوشتر و شهرهای دیگر برگزار می کند چیست ؟
پاسخ به این سوال را باید در پیچی اینستاگرامی دید که نوشته (( نماینده انحصاری مسابقات نادکاپ در شوشتر))
اما مسابقات نادکاپ چیست و چه ارتباطی با رباتیک دارد ؟

مسابقات نادکاپ نوعی مسابقه ی هوش مکانیکی برای کودکان است که شرکتی به نام نادکو که تولید کننده ی اسباب بازی های نادکو هست برگزار می کند و مختص کودکانی است که با اسباب بازی های نادکو به مهارت های مکانیکی ناشی از جمع کردن اسباب بازی های پلاستیکی دست می یابند و هیچ ارتباطی بین این شرکت و علم رباتیک و انجمن رباتیک ای آن وجود ندارد. و این انجمن با اعزام دانش آموزان به مسابقات شرکت اسباب بازی نادکو به خانواده های آنها موفقیت کودکانشان در مسابقات رباتیک را نوید می دهد.

پس نتیجه اینکه انجمن به ظاهر رباتیک شوشتر در اصل نمایندگی فروش اسباب بازی های مکانیکی تحت عمان نادکو هست که از مسابقات این شرکت در سطح کودکان و نوجوانان که به نام نادکاپ برگزار می شود به عنوان آموزش رباتیک استفاده کرده و اسباب بازی های این شرکت را تحت عنوان ابزار رباتیک به خانواده ها می فروشد.
علی برکت الله

موسی معتمدی