به گزارش خوزپرس،محمود معزی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی و آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، با بیان این‌که هدف در آموزش و پرورش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است، اظهار‌کرد: در مدارس تلاش می‌شود که از رفتارهای پرخطر دانش‌آموزان پیشگیری شود؛ یکی از این رفتارها سوء‌مصرف مواد مخدر در دانش‌آموزان است که این هدف کلی ما است.

وی افزود: در راستای پیشگیری از مصرف مواد مخدر میان دانش‌آموزان، به دنبال افزایش آگاهی دانش‌آموزان و ارتقای دانش رابطین سلامت در مدارس هستیم.

معاون سلامت و تربیت‌بدنی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با بیان این‌که عوامل بروز رفتارهای پرخطر در مدارس را باید کاهش داد، گفت: اگر بتوانیم این عوامل را کاهش دهیم به آینده دانش‌آموزان امیدوار خواهیم بود.

معزی در خصوص برنامه‌های کاهش عوامل بروز اعتیاد در مدارس، تصریح کرد: بخشی از برنامه‌ها محافظتی است و بخش دیگر این برنامه‌ها پیشگیرانه است؛ در واقع به دنبال کاهش رفتارهای پرخطر در مدارس هستیم. این برنامه‌ها دانش‌آموزان، اولیا و معلمان را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: به طور مثال برنامه‌های پیشگیری در معلمان و اولیا با برگزاری کارگاه‌های اموزشی اجرا می‌شود و برای پیشگیری از اعتیاد در دانش‌آموزان مهارت‌های اجتماعی آموزش داده می‌شود. این آموزش‌ها شامل مهارت‌هایی از قبیل “نه گفتن”، آگاهی‌بخشی از تبعات مصرف مواد و حتی نحوه انتخاب دوست است زیرا نقش دوست‌یابی در آسیب‌های اجتماعی بسیار مهم و تأثیرگذار و ممکن است دانش‌آموزی توسط یک دوست به اعتیاد کشیده شود.

معاون سلامت و تربیت‌بدنی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اظهار داشت: به دنبال ایجاد نهضت داوطلبانه در دانش‌آموزان برای پیشگیری از اعتیاد هستیم. اگر دانش‌آموزان و خانواده‌ها در جلوگیری از بروز اعتیاد در مدارس همکاری نکنند، آموزش و پرورش به‌تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد.

معزی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش استان در هفته مبارزه با مواد مخدر حضور فعالانه یک میلیون نفری خواهد داشت و یک میلیون دانش‌آموز و معلم در مانور مبارزه با مواد مخدر شرکت خواهند کرد. هدف از این حضور قوی در سطح جامعه ایجاد تنفر و انزجار عمومی از مواد مخدر و اجتماعی‌کردن مبارزه با مواد مخدر است؛ این اجتماع، جامعه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

وی با بیان این‌که آموزش و پرورش آسیب‌های اجتماعی در مدارس را رصد می‌کند، اظهارکرد: ما بررسی می‌کنیم که کدام مدارس و در کدام مناطق در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند و در کدام محلات مدارس در معرض مواد مخدر هستند؛ باید این مدارس شناسایی شوند تا اقدامات لازم انجام شود.

معاون سلامت و تربیت‌بدنی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: رویکرد آموزش و پرورش در مدارس رشدمدار است و هم رشد اجتماعی، روحی و روانی، اخلاقی و جمعی مدنظر قرار دارد. مردم به آموزش و پرروش اعتماد دارند؛ نباید به این اعتماد خدشه وارد کرد. مردم باید این اطمینان‌خاطر را داشته باشند که فرزندان آن‌ها در مدارس کاملأ در آسایش و امنیت اجتماعی هستند.

معزی در پاسخ به این‌که آیا مصوبه ممنوعیت خرید سیگار تا شعاع ۱۰۰ متری اطراف مدارس اجرا می‌شود، گفت: ما پیگیر هستیم که این مصوبه قانونی اجرا شود اما اصناف مسؤول اجرای آن هستند؛ ما نظارت خود را انجام می‌دهیم و گزارش‌ها را اعلام می‌کنیم.

وی درباره فروش سیگار در نزدیکی مدارس استان، اظهارکرد: برخی مدارس در اماکن شلوغ و یا بازار هستند اما این وضعیت در حال رصد است؛ باید بدانیم که دانش‌آموزان این مدارس در معرض خطر هستند. باید مدارسی که مطابق این مصوبه در نزدیکی آن‌ها دخانیات به فروش می‌رسد یا در معرض اعتیاد هستند، شناسایی و این موضوع در شورای مبارزه با مواد مخدر مطرح شود تا با استفاده از ابزارهای قانونی از فروش و توزیع دخانیات در نزدیکی این مدارس جلوگیری شود.

معاون سلامت و تربیت‌بدنی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان در خصوص آمار دانش‌آموزان معتاد، گفت: از لحاظ شیوع شناسایی اعتیاد در دانش‌آموزان نمی‌توان نتایج پایش را اعلام کرد.

معزی افزود: هنوز قوانین منع فروش مواد مخدر و برخورد با مجرمین اشکال دارد و این قوانین باید اصلاح شود. تا زمانی که مصوبه قانونی منع فروش سیگار یا عرضه قلیان نداشته باشیم، نمی‌توان از شیوع آن‌ها در دانش‌آموزان و مدارس جلوگیری کرد.

وی عنوان کرد: نمی‌توان به دانش‌آموزان در بیرون از مدرسه بگوییم که به بازار نرود، خرید انجام ندهد یا چشم‌هایش را ببندد. این مشکل است که وقتی دانش‌آموز در بیرون از مدرسه شاهد عرضه سیگار و قلیان باشد، از او بخواهیم که از آن دوری کند.

معاون سلامت و تربیت‌بدنی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان عنوان کرد: با این وجود می‌توانیم به دانش‌آموزان، آموزش دهیم و فرهنگ‌سازی کرده و نهضت پیشگیری را توسعه دهیم؛ نباید به اعتماد مردم نسبت به آموزش و پرروش آسیب وارد کرد و به همین جهت نتایج پایش اعلام نمی‌شود.

معزی ادامه‌داد: می توان گفت که در خوزستان به دلیل آن‌که یک استان فرهنگی است و جامعه با عوارض اعتیاد و مواد مخدر آشنا هستند، و همچنین همکاری خانواده‌ها و مردم اعتیاد در دانش‌آموزان فعلا در سطح پایین قرار دارد اما باید کار فرهنگی بیشتری انجام داد.

وی گفت: آموزش و پرورش نهضت فرهنگی پیشگیری از اعتیاد را تا ریشه‌کن کردن مواد مخدر در تمام جامعه و تحقق استانی پاک ادامه خواهد داد.