به گزارش خوزپرس به نقل از خبرگزاری ایلنا، «تازنگ سویلی» از جمله مناطق تاریخی استان خوزستان است و منطقه‌ ای در جوار روستای تاریخی طلاور از توابع بخش صیدون باغملک است. یکی از دلایل اهمیت تازنگ سویلی، وجود تپه‌هایی است باستانی، متعلق به دوران آغازین اسلام که این تپه‌ها در تاریخ ۲۷ مردادماه ۱۳۶۴ با شماره‌ی ثبت ۱۶۹۳ به‌عنوان یک اثر تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیدند.
با توجه به درخواست انجمن‌های دوستداران میراث فرهنگی باغملک برای صدور مجوز کاوش در این منطقه، هیچ‌گاه اداره‌ کل میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان در این تپه‌ها نه‌تنها اقدام به کاوش نکرد، بلکه با سهل‌انگاری در مراقبت از این منطقه باعث شد تا حفاران غیرمجاز جور اداره‌ی کل میراث فرهنگی استان خوزستان را بکشند و تا جایی که امکان دارد جای سالم در تن این تپه‌ها باقی نگذارند.
در تازه‌ترین اخباری که از باغملک به دست خبرنگار ایلنا در استان خوزستان رسیده است، از تخریب گسترده در این منطقه حکایت می‌شود.
در همین رابطه نسرین کریمی یکی از فعالین شناخته شده‌ی حوزه‌ی میراث فرهنگی باغملک، گفت: متأسفانه در سکوت مردم و انجمن‌های دوستدار میراث فرهنگی، آثار تاریخی باغملک یکی‌یکی دارند از بین می‌روند و این حجم از تخریب دارد به یک امر عادی در این شهر تبدیل می‌شود.
کریمی می‌افزاید: این میزان از بی‌توجهی نسبت به آثار باستانی و محوطه‌های تاریخی باغملک جای شگفتی و تأسف فراوان دارد. مسئولان شهرستان و متولیان میراث فرهنگی استان خوزستان در معادلات فرهنگی، باغملک را به‌حساب نمی‌آورند، وگرنه در برابر نابودی آثار این شهر این‌گونه سکوت نمی‌کردند.