به گزارش خبرنگار خوزپرس، یک سال و نیم از دفع غیراصولی زباله‌های شهرستان ایذه در منطقه سرقنات کنار قبرستان روضه الزهرا می‌گذرد اما خبری از تعیین مکان جدیدی برای دفع اصولی زباله در این شهرستان نشد و بوی نامطبوع زباله‌ها نفس مردم منطقه را به تنگ آورده و گله آنها را در پی داشته است.

پس از اینکه مردم روستای راسفند اجازه ندادند که ماشین حمل زباله در جای سابق زباله‌ها را دفع کنند، این ماشین‌ها بدون راهکار اساسی زباله‌ها را در منطقه سرقنات دفع کردند.

دفع غیراصولی زباله یکی از مهم‌ترین معضلات شهرستان ایذه است که بیش از ۳۰ سال است بدون راهکار اساسی از روی میز یک تیم مدیریتی به میز تیم دیگر دست به دست می‌شود؛ در این مدت بیش از ۱۵ شهردار و ۲۰ فرماندار به ایذه آمدند و پس از مدتی صندلی خود را ترک کردند اما معضل دفع زباله شهر ایذه همچنان حل نشده و باقی‌مانده است.

زباله از هزاران بیماری بدتر است

یکی از اهالی منطقه می‌گوید: تقریباً یک سال و نیم در این محل خانه ساختیم و از زمانی که آمدیم، به مخصوص در شب بوی تعفن زباله زندگی را برایمان تلخ کرده است؛ چندین بار به فرمانداری و شهرداری مراجعه کردیم و چندین بار هم جلوی راه را گرفتیم و درگیر شدیم اما به ما گفتند که «شورای تأمین این تصمیم را گرفته است» بنابراین ما از فرماندار تقاضا داریم که فکری به حال مردم کنند.

این شهروند ادامه می‌دهد: ما با این معضل رهاسازی زباله زندگی را به سر می بریم و غروب که می‌شود، به خاطر بوی بد زباله‌ها نمی‌توانیم زندگی کنیم و باید از منطقه دور شویم.

وی با بیان اینکه ما از اهالی سرقنات هستیم، تأکید می‌کند: بوی زباله‌ها باعث آزار و اذیت ما و بچه‌هایمان شده است؛ داخل خانه بیمار داریم و بوی زباله‌ها خیلی اذیتمان می‌کند و نفس کشیدن برایمان سخت شده است؛ این بوی زباله از هزاران بیماری بدتر است و آیا واقعاً باید در جوار قبر شهیدان باید زباله ریخته شود؟!

لزوم مشارکت همگان

«خدا رحم رشیدی» رئیس شورای شهر شهرستان در این باره ایذه می‌گوید: ما در تلاش هستیم که این مشکل را سر و سامان ببخشیم اما جای دفن مناسبی برای زباله نیست؛ لذا زباله‌ها در نقطه‌ای از شهر به مرکزیت سرقنات به صورت غیراصولی دفن می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه جلسات متعددی را در این زمینه با مسئولان شهرستانی و استانی داشتیم، ادامه می‌دهد: همچنین کارگروه‌هایی را در این راستا تشکیل دادیم که بتوانند یک مکان دوم را به غیر از منطقه راسفند برای دفع اصولی زباله انتخاب و معرفی کنند.

رئیس شورای شهر شهرستان ایذه می‌افزاید: بحث زباله‌ها تنها مختص به شهرداری و شورای شهر نیست و از آحاد مردم و مسئولان استانی خواستاریم که به ما کمک کنند تا این معضل را برطرف کنیم.

«احمد امیری» رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ایذه در این خصوص بیان می‌کند: به دلایلی از جمله نارضایتی اهالی روستاهای منطقه راسفند و نوترکی از وضعیت مدیریت پسماند، انتقال زباله‌های شهری ایذه با دستورهای مدیریتی شهری شهر ایذه به محل روضه الزهرا انجام شد که این مکان هیچکدام از ضوابط و معیارهای زیست محیطی را ندارد.

ارائه پیشنهاد برای دفع اصولی زباله

وی اظهار می‌کند: این مکان در محیط بلافصل شهری در کنار اماکن مسکونی واقع شده است که از لحاظ قانون‌های نظارتی سازمان محیط زیست و قانون مدیریت پسماند این عمل خلاف است و جرم تلقی می‌شود.

امیری ادامه می‌دهد: سازمان محیط زیست و اداره حفاظت محیط زیست ایذه پیگیری‌های لازم را در این زمینه از طریق مراجع قضائی انجام داده است؛ همچنین در خصوص اقدام‌های دفن بهداشتی و یا مدیریت پسماند به شیوه‌های دیگری که متداول شده است، جلسه‌ها و کارگاه‌های متفاوتی با حضور مسئولان مدیریتی شهری ایذه و استان خوزستان از جمله معاون استاندار خوزستان «فاضل عبیات» برگزار شد اما این امر تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ایذه می‌گوید: تنها مکان دفن زباله همان منطقه راسفند بود که به دلیل اجحاف‌های صورت گرفته، مردم روستاهای راسفند و نوترکی عاصی شدند و به تنگ آمدند و اجازه حمل زباله در محل راسفند را به هیچ وجه نمی‌دهند.

وی بیان کرد: در این راستا راهکار و پیشنهادی را بر اساس مطالعات کارشناسی ارزیابی و آمایش سرزمینی کل به لحاظ توپوگرافی، بادهای غالب و… داده شده است که چند نقطه از شهرستان ایذه را به عنوان محل دفن زباله در نظر بگیرند و برای اخذ مجوزهای زیست محیطی در آن مکان‌ها اقدام شود.

امیری می‌گوید: پس از اخذ مجوزها از ارگان‌های ذی‌ربط اقدام به احداث سلول دفن زباله، لوله‌گذاری کنترل شیرابه، حصار کشی، احداث اتاقک نگهبانی، استقرار ماشین آلات دفن و آن الزام‌هایی را که باید در آن محل به صورت فنی و تخصصی انجام شود، در آن محل انجام دهند و کار دفن زباله و مدیریت پسماند را در آن مکان انجام دهند.

به گزارش خبرنگار خوزپرس، در این شرایط کرونایی که مردم سراسر دنیا نگران تهدید سلامتی خود از سوی ویروسی به نام کرونا هستند، مردم ایذه معضل دیگری در کنار این همه گیری جهانی دارند و دفن غیر اصولی زباله‌ها، ۳۰ سال است که سلامت مردم را تهدید می‌کند و در حال تبدیل شدن به بحرانی زیست محیطی در این شهرستان است؛ این در حالی است که به نظر می‌رسد عزمی جدی در میان مسئولان برای رها شدن از این مشکل وجود ندارد.

گزارش فرشاد بندانی